شناسهٔ خبر: 138727 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پایان ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای به دولت

متین محجوب پس از پایان جلسه رئیس مجلس ضمن تشریح نتایج این نشست، دو راهکار را پیش روی دولتی‌ها گذاشت و تصریح کرد که یک هفته مهلت دارند تا یکی از این دو راه را برای حل مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی برگزینند.

هفته نامه «نماینده»؛ متین محجوب*/ صحنی علنی بهارستان دیرتر کار خود را آغاز کرد تا نمایندگان به‌صورت غیر علنی معضل مؤسسات مالی و اعتباری را با حضور رئیس بانک مرکزی بررسی کنند. پس از پایان جلسه رئیس مجلس ضمن تشریح نتایج این نشست، دو راهکار را پیش روی دولتی‌ها گذاشت و تصریح کرد که یک هفته مهلت دارند تا یکی از این دو راه را برای حل مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی برگزینند.
حالا چند روزی از پایان این ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای گذشته و البته مجلسی‌ها حدوداً دو هفته از ابتدای مردادماه جلسات صحن را برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تعطیل کرده‌اند؛ تا روز ۱۴ مرداد برای تحلیف رئیس‌جمهور به بهارستان بازگردند. مجلسی‌ها اما در حالی با رئیس‌جمهور روبرو خواهند شد که درخواست سؤال از روحانی برای پاسخگویی به علت حل نشدن مشکل مؤسسات مالی همچنان روی میز هیئت‌رئیسه است و به‌رغم تلاش‌هایی که برای منتفی کردن آن صورت گرفته اما تا زمان نگارش این یادداشت همچنان ۱۰۰ نفر از امضاکنندگان برای طرح این سؤال اصرار دارند.
مجلس اما غیر از طرح سؤال از روحانی، دو اقدام دیگر را نیز در همین راستا صورت داده؛ یکی بررسی تخلفات بانک مرکزی در نظارت بر مؤسسات مالی و اعتباری است که این گزارش، آماده و به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه شده و پس از تعطیلات مجلس، در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت؛ که در صورت تصویب این گزارش، تخلفات بانک مرکزی مستقیماً به دستگاه قضایی می‌رود تا بدون تشریفات نسبت به تخلفات بانک مرکزی در خصوص مؤسسه کاسپین اقدام شود.
اقدام بعدی طرحی است که اهالی بهارستان برای ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری آماده کرده‌اند، اما به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، باید با دولت بر سر اجرای آن توافق کنند؛ چرا که این طرح دارای بار مالی است. البته آن‌گونه که در خبرها آمده ظاهراً دولت در هفته گذشته این طرح را در هیئت‌وزیران مطرح کرده، اما مورد مخالفت قرار گرفته است.
مقصر اصلی گره کورِ مؤسسات مالی، هر بخشی از دولت اعم از بانک مرکزی یا وزارت تعاون که باشد به نظر نمی‌رسد با این شرایط به این زودی‌ها گشوده شود.

*سردبیر هفته نامه «نماینده»

نظر شما