شناسهٔ خبر: 138705 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سرپرست حجاج ایرانی اعلام کرد

تازه‌ترین جزییات مذاکرات ایران و عربستان برای حج تمتع ۹۶

مکه سرپرست حجاج ایرانی به سفر اخیر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان و مذاکره با وزیر حج این کشور اشاره کرد و گفت: مقامات سعودی باردیگر اعلام کردند که به تعهدات خود در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای انجام مناسک حج از سوی زائران ایرانی پایبند هستند.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام و المسلمین  سید علی قاضی عسکر در همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت وعوامل اجرایی کاروانهای حج تمتع ۹۶ اظهار کرد: مقامات سعودی بارها در مذاکرات دوجانبه اعلام و تاکید کرده‌اند که متعهد و مصمم به رعایت حفظ حرمت، امنیت و کرامت زائران ایرانی هستند؛ در سفر اخیر ریاست سازمان حج و زیارت به عربستان و مذاکره با وزیر حج این کشور، مقامات سعودی باردیگر اعلام کردند که به تعهدات خود در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای انجام مناسک حج از سوی زائران ایرانی پایبند هستند.

وی طرح برخی مطالب از پایبند نبودن ولیعهد جدید عربستان به تعهدات این کشور در قبال زائران ایرانی را رد کرد و فضاسازیها و تبلیغات مسموم در فضای مجازی را بی اساس دانست.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت خاطرنشان کرد : مقامات سعودی و به‌ویژه وزیر حج این کشور در مذاکرات اخیر هیات ایرانی؛ محکم و قاطعانه بر این نکته تاکید کرده‌اند که با تغییرات سیاسی در عربستان، هیچ تعهدی درخصوص موضوع حجاج ایرانی تغییر نکرده است و ما همچنان مصمم به رعایت حرمت و امنیت و کرامت زائران ایرانی هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین با بیان گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی کارگزاران حج در سال جاری برای اعزام ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی به بیت الله الحرام تصریح کرد: با وجود تلاشهای صورت گرفته برای برگزاری حجی آرام و مطلوب، برخی‌ها  با فضاسازی در رسانه‌ها و به‌ویژه شبکه‌های مجازی سعی در ایجاد اضطراب و دلهره در بین زائران دارند.

وی ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که عمده این فضاسازیها و تبلیغات مسموم ناشی از یک سلسله فرضیات ذهنی و نه واقعی است و گزارشهای پلیس فتا نشان می‌دهد که منشا ایجاد القائات و تبلیغات منفی در خارج از مرزها است.

سرپرست حجاج ایرانی با ابراز تاسف از اینکه در داخل کشور نیز بعضی مسائل مرتبط با موضوع حج به مسائل و رقابتهای سیاسی کشیده شد و عده‌ای به بهانه اینکه حج را دولت برگزار می‌کند،  شروع به فضاسازی علیه برگزارکنندگان کردند، گفت: با وجود این فضاسازیها، اراده و تصمیم کلی نظام به انجام مطلوب حج تمتع ۹۶ بوده و هست؛ بحمدالله براساس آخرین هماهنگیهای انجام شده  در حال حاضر مشکلی نداریم و برنامه‌ها طبق برنامه‌ریزیهای صورت گرفته به خوبی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در بخش دیگری از سخنانش از ایجاد حس آرامش و امنیت در همه زائرانی که امسال به حج مشرف می‌شوند به عنوان یکی از وظایف اصلی و محوری کارگزاران حج نام برد و اطمینان داد که کارگزاران حج همه مساعی خود را برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به زائران به‌کار خواهند گرفت .

وی بر لزوم اطلاع رسانی شفاف و دقیق به زائران درباره برنامه‌های حج تاکید کرد و گفت : باید بکوشیم تا زائران بیت الله الحرام و بستگان آنها در ایران هیچ نگرانی و اضطرابی نداشته باشند .

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت همچنین تداوم و تقویت جلسات و نشستهای آموزشی ویژه زائران را مورد تاکید قرار داد و گفت : استقبال خوب زائران از این فعالیتهای فرهنگی مناسب  بوده است .

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر به سفرهای اخیر خود به استانهای کشور و دیدار با دست اندرکاران حج و زائران بیت الله الحرام اشاره کرد و افزود: حج امسال، حج ویژه‌ای است و هماهنگی و همکاری خوبی میان مجموعه کارگزاران حج اعم از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری وجود دارد.

وی اقدام برخی کاروانهای حج در راه اندازی کانالهای خبری در شبکه‌های اجتماعی و سایتهای اینترنتی را برای اطلاع رسانی به زائران ستود و انتشار اخبار و تصاویر از لحظه لحظه این سفر معنوی را  موجب آرامش خاطر زائران و بستگان آنها دانست.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین بر ضرورت هوشیاری و اهتمام زائران حج تمتع ۹۶ به رعایت و اجرای توصیه‌هایی که از سوی کارگزاران و دست اندرکاران حج مطرح می شود تاکید کرد و گفت:  برغم همه تدابیر انجام شده و توافقات صورت گرفته، باید نظارتها و دقت خود نسبت به امور حج را مضاعف کنیم تا ان شاالله حجی با آرامش کامل برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به فعالیتهای فرهنگی پیش‌بینی شده برای زائران حج ۹۶ اشاره کرد و افزود: جلسات جزخوانی قران کریم ، مکه و مدینه شناسی و نشستهای انس و معرفت از جمله برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده حج امسال است.

وی همچنین به برگزاری دعای کمیل در برخی هتلهای محل اقامت زائران اشاره کرد و گفت : براساس توافقات انجام شده، مراسم دعای پرفیض و روح بخش کمیل امسال در هتلهای محل اقامت زائران برگزار می‌شود .

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مدیریت حج را یک مدیریت جمعی دانست و تصریح کرد: بدون شک اخلاق خوب، تواضع، پرکاری و تلاش گسترده دست اندرکاران زمینه برگزاری حج مطلوب و آرام را فراهم خواهد کرد و در این راه از هیچ تلاش فروگذار نخواهیم کرد .

حجت الاسلام قاضی عسکر اظهار کرد: همه تلاشها باید به برگزاری حجی مطلوب معطوف شود و چنانچه به حول و قوه الهی حج امسال را به خوبی برگزار کنیم زمینه برای عمره و حج در سالهای بعد هموارتر خواهد شد .

وی ادامه داد: هرگونه کوتاهی و غفلت در حج امسال، بر تداوم سفر حجاج در سالهای بعد برای مناسک حج و عمره تاثیر گذار خواهد بود؛ ضمناً  با هرگونه تخلف و سهل انگاری در انجام برنامه‌های حج، برخورد خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین بر حرکت زائران در گروههای کوچک برای رفتن به حرمها و اماکن مقدسه، پرهیز از سفرهای غیرضرور درون شهری زائران، بهره‌گیری از توان فکری و مشورتی زائران فرهیخته در انجام امور کاروانها، تقویت فعالیتهای فرهنگی در قالب شوراهای فرهنگی کاروانها، انجام مراسم بدرقه زائران در مساجد و تکایا و خودداری بستگان و وابستگان زائران از حضور در فرودگاهها و مطالعه آثار حج از سوی زائران با هدف ارتقای سطح معلومات حجاج تاکید کرد.

نظر شما