شناسهٔ خبر: 138699 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سرلشگر سلیمانی:

برای حفظ عزت و استقلال کشور باید اصول دوران دفاع مقدس برپا شود

سردار سلیمانی/2 فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: اگر بخواهیم جامعه مان را که مهمترین نگرانی در آن آسیب دیدن عزت و استقلال آن است مصون کنیم باید به ویژگی های دوران دفاع مقدس بپردازیم.

به گزارش «نماینده» سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی در نخستین یادواره شهدای کن در حسینیه نور گفت: در دوران دفاع مقدس در حاکمیت دینی و تمسک به اعتقادات دینی اهتمام شد و جوانان عادی بودند که به مقامات بالا و بسیار بالایی رسیدند.

وی گفت: آن چیزی که این حجم از عرفان و دینداری را بوجود آورد امام در کشت آن و پاشیدن بذر آن اثر جدی داشت و امروز هم مقام معظم رهبری تأکید ویژه دارند، آنها در وجودشان خدا را باور و اطمینان و اعتماد داشتند.

سردار سلیمانی افزود: وقتی امام در خاطراتشان می گفتند که زمانی ساواک ایشان را از قم به سمت تهران می برد در بین راه ماشین به بیابان منحرف شد و امام می گفت من همان جا یقین کردم که می خواهند مرا بکشند و پس از مدتی که ماشین دوباره به جاده بازگشت و به سمت تهران در حال حرکت شد آنجا هم یقین یافتم که دیگر مرا نخواهند کشت و بعد بین این دو یقین به خود مراجعه کردم و دیدم هیچ اثری این دو یقین در من ایجاد نکرده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: ما نوجوانانی در دوران جنگ داشتیم که در دامن علمای تهران تربیت نشده بودند و از روستاهای دور افتاده زهک و زابل آمده بودند اما در دوران جنگ به درجاتی رسیدند که می گفتند ما می توانیم روی زمین راه نرویم و می گفتند زمین با ما حرف می زند؛ این همان یقین و اطمینان و ره صد ساله را یک شبه پیمودن است.

سردار سلیمانی در ادامه به داستان سوزاندن حضرت ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: طبق روایات یک ماه برای سوزاندن حضرت ابراهیم (ع) هیزم جمع می کردند و حتی سالخوردگان وصیت کردند که اگر مردند بخشی از اموالشان را صرف خریدن هیزم کنند و حتی پیرزنی همه دارایی خود را برای سوزاندن ابراهیم (ع) صرف خرید هیزم کرد.

وی افزود: در راه باطل این اتفاقات زیاد افتاده است و من خودم در میان داعشی ها جوان هایی را دیدم که ناراحت بودند از اینکه در انتحار نوبت شان بوده است اما نوبت را به کسی دیگر دادند.

سرلشکر سلیمانی گفت: امروز اگر بخواهیم به استقلال و فرهنگ حقیقت خود بازگردیم باید همین یادواره ها و کنگره ها و این فرهنگ را توسعه دهیم و باید فضا را برای افراد نو باز کنیم و بگذاریم همه بیایند شاید برخی ها ظاهرشان مناسب نباشد اما باطن خوبی دارند.

وی ادامه داد: مگر در زمان شاه نبودیم که یک حادثه همه ما را زنده کرد؛ فرهنگ شهید و شهادت و یادواره ها جزو مؤثرترین کار فرهنگی است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر شهدا نبودند و فداکاری نمی کردند عزت ما پایدار نمی ماند.

سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی در ادامه سخنانش در نخستین یادواره شهدای کن با اشاره به جایگاه شهید افزود: ما از درک مقام شهید عاجزیم و امام شهدا فرمودند آنها «عند ربهم یرزقون» اند.

وی گفت: ما نمی توانیم مقام بزرگ شهدا را درک کنیم زیرا آنان در زمره انبیاء (ع) قرار گرفته اند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه درک مقام شهید کار دشواری است افزود: همه ما به این موضوع معرفت داریم و آن این است که هر انسانی امکان درک شهادت را دارد و رسیدن به جایگاه شهدا امکان پذیر است آنچنان که قافله شهدا استمرار دارد.

وی گفت: ما مدیون شهدا هستیم و همه تمامیت ارضی و استقلالمان را مدیون خون آنان می دانیم.

سرلشکر سلیمانی افزود: اگر شهدا نبودند، در این مسیر فداکاری نمی کردند و به شهادت نمی رسیدند عزت ما هیچگاه پایدار نبود.

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: چه کسانی که به مقام شهید اعتقاد دارند و چه آنانی که ندارند در هر کجا مدیون شهدا و خانواده آنان هستند.

وی در ادامه با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: در دوران دفاع مقدس فقط از این محل ۱۳۰ شهید به شهادت رسیدند.

سردار سلیمانی گفت: آن دوران تبدیل به یک دوره الگو و اسوه برای همه دوره ها شده است.

وی افزود: دوران دفاع مقدس تجربه موفقی برای همه دوره های انقلاب است و البته نه فقط برای انقلابی ها بلکه برای همه آحاد مردم.

سردار سلیمانی گفت: ما برای حفظ منابع و استقلال کشورمان نیاز به برپایی اصول آن دوره در همه دوره ها داریم بر این اساس باید ببینیم چه عواملی موجب تربیت چهره های آن دوره شده که این قدر اثرگذار بوده اند و توانستند تأثیر شگرفی در میان مردم بگذارند.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه مان را که مهمترین نگرانی در آن آسیب دیدن عزت و استقلال آن است مصون کنیم باید به ویژگی های دوران دفاع مقدس بپردازیم.

سرلشکر سلیمانی یکی از ویژگی های آن دوران را فضای یکپارچه تربیتی و مدیریتی آن دوران دانست و گفت: در جنگی که سه هزار روز طول کشید و جمعیتی میلیونی در آن حضور داشتند مدیریت گردانندگان آن تأثیر بسزایی در اداره جنگ داشت.

وی تصریح کرد: البته در عرصه مدیریتی ذهن همه باید به سمت همت و خرازی و احمد متوسلیان معطوف شود زیرا آنان حرف و عملشان یکی بود.
سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی گفت: اگر بنده در جمع شما صحبتی کنم اما در خلوت خلاف آن عمل کنیم نمی توانیم تأثیرگذار باشم.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس چهره ها، شخصیت ها و افراد از طیف های مختلفی در لشکری که شهید همت فرمانده آن بود حضور داشتند افزود: در چنین لشکری همت در همه خصائل تربیتی از دیگران برجسته تر بود و در تحمل سختی ها بیشترین تحمل را داشت.

نظر شما