شناسهٔ خبر: 138693 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ذوالنوری:

ادعای آمریکا مبنی بر نقض برجام توسط ایران یک شارلاتانیسم سیاسی است/ اعضای ۱+۵ به نقض برجام از سوی آمریکا اعتراف کردند

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ادعای وزیر خارجه آمریکا در مورد نقض برجام از سوی ایران یک شارلاتانیسم سیاسی است و حکایت امروز آمریکا حکایت آن روزی است که برای باز کردن راه فرار خود فریاد آی دزد، آی دز را سر می‌دهد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر نقض برجام از سوی ایران، گفت: این  ادعا، ادعای وزیر امور خارجه آمریکا یک ادعای واهی و بی‌اساس است. 

وی افزود: بر اساس اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که بارها اقرار و تأکید کرده که ایران به تمامی تعهدات خودش پایبند است در برجام عمل کرده و مرجع تشخیص آژانس است و همه دنیا می‌دانند آژانس تحت نفوذ ما نیست و آژانس تحت نفوذ آمریکا و غرب است و این آژانس تصریح می‌کند که جمهوری اسلامی کاملاً به وظایف برجامی خود عمل کرده و آن را تحسین‌برانگیز دانسته است.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: این اظهارات صریح مدیرکل آژانس در تأیید انجام تعهدات از سوی ایران خود بیانگر این مطلب است که آمریکایی‌ها دروغ می گویند و غوغاسالاری می‌کنند و اعضای ۱+۵ خود بعضاً به این نکته اعتراف داشته‌اند.

ذالنوری خاطرنشان کرد: آمریکا تنها کشوری است که در میان طرف‌های برجام، برجام را نقض کرده و بعضی کشورهای عضو نیز بر این موضوع تأکید کرده که آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و عنوان کرده‌اند که برجام را نمی‌توان یک طرفه لغو کرد و آمریکایی‌ها حق این کار را ندارند.

وی افزود: یکی از موارد نقض برجام از سوی آمریکا تحریم اخیر این کشور در مورد ۱۸ شرکت و شخصیت حقیقی ایران است که در مورد مسائل موشکی انجام شده است. 

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها نقض عهد کردند و حرف‌هایی که می‌زنند یک شارلاتانیسم سیاسی است چرا که می‌بینند که تکفیری‌های مورد حمایت آنها در عراق شکست خورده و در سوریه روز به روز منفعل‌تر می‌شوند و در حال از دست دادن عراق و سوریه هستند. آنها در بحث تجزیه عراق موفق نبودند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: حکایت امروز آمریکایی‌ها حکایت آن دزدی است که به هنگام فرار برای اینکه راهی برای خود پیدا کند فریاد دزد، دزد را سر می‌دهد و یقیناً این رویه آنها به نتیجه نخواهد رسید. 

وی افزود: اگر بهانه آنها برای تحریم مسائل موشکی است در برجام یک بند یا خط مبنی بر تعهد ایران در مورد عدم فعالیت‌های ایران در حوزه دفاعی و موشکی وجود ندارد و ما برای تقویت توان دفاعی و نظامی خودمان از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم و اجازه دخالت و حتی اظهارنظر به هیچ کشوری را نمی‌دهیم.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: منافع و امنیت ملی ما امروز برای ما یک اصل است، ما مستقل هستیم، انقلاب کرده‌ایم که مستقل باشیم و همه دنیا و از جمله آمریکایی‌ها این را فهمیده‌اند. 

ذوالنوری در پایان خاطرنشان کرد: ما از ابتدای انقلاب تا کنون نه بی‌اجازه و درخواست حاکمیت کشوری را نقض کردیم و نه شروع‌کننده تجاوز به کشوری بودیم و همیشه در مسیر دفاع از توان دفاعی و نظامی‌مان استفاده کرده‌ایم. 

نظر شما