شناسهٔ خبر: 138660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تیلرسون: ایران خصومت دیرینه علیه اسرائیل را حفظ کرده است

تیلرسون تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای که برای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده، علی‌رغم تأیید پایبندی ایران به برجام، اتهامات مختلف علیه ایران را تکرار کرده است.

به گزارش «نماینده» یک منبع آگاه ادعا کرده به متن نامه «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ دست یافته است.  

«ریچ ادسون»، خبرنگار شبکه خبری فاکس‌نیوز متن این نامه را در حساب کاربری‌اش در توئیتر منتشر کرده است.

ترجمه متن کامل این نامه در زیر آمده است: 

آقای رئیس عزیز: 

«همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ بارها توضیح داده، برنامه جامع اقدام مشترک، توافقی یک جانبه است که علی‌رغم تلاش مکرر ایران برای پیش رفتن تا مرزهای نقض آن،  تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش داده است. ایران، دو بار از سقف مورد مجاز در توافق برای ذخائر آب سنگین خود فراتر رفته و به محدوده سانتریفیوژهای پیشرفته مجاز برای فعال نگاه داشتن نزدیک شده است. ایران، در فراسوی حیطه هسته‌ای، کماکان اقدام به انجام طیفی از فعالیت‌های مخرب کرده که منافع آمریکا و متحدانش را تهدید کرده و «صلح و امنیت بین‌المللی» که قرار بود برجام به آن کمک کند را تضعیف کرده است.   

به این دلایل، ایران بی‌تردید روح توافق را نادیده گرفته است. با آنکه من به موجب این نامه برآورده شدن الزامات بند ۱۳۵(d)(۶) نسخه اصلاح‌شده قانون انرژی اتمی سال ۱۹۵۴،   از جمله متمم قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران سال ۲۰۱۵ که در ۲۲ می ۲۰۱۵ تصویب شد را تأیید می‌کنم، اما رئیس‌جمهور ترامپ به دولت خود دستور داده با با همکاری متحدان، گزینه‌های موجود برای رفع نقائص قابل توجه برجام مورد بررسی قرار گرفته و گامهایی برای اجرای دقیق‌تر مفاد آن برداشته شود.  

رئیس‌جمهور همچنین به دولتش دستور داده ایران را بابت رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و خطرناکش پاسخگو نگاه داشته و راهبردی یکپارچه برای پاسخدهی به طیف کاملی از تهدیدهای ایران علیه منابع ملی ما تدوین شود. این تهدیدها و رفتارهای مخرب موارد زیر را شامل می‌شوند:

ایران، دارنده بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در منطقه است و اقدام ادامه‌دارش در توسعه و اشاعه فناوری موشکی، بی‌ثبات‌کننده، تحریک‌آمیز و مغایر با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.  

ایران، خصومت دیرینه‌اش علیه اسرائیل که محور اصلی «محور مقاومت» این کشور را تشکیل می‌دهد را حفظ کرده است. ایران در راستای این هدف، صدها میلیون دلار در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داده و اقدام به آموزش رزمندگان آن در اردوگاه‌هایش کرده است. رزمندگان حزب‌الله به انجام حملات گاه و بیگاه در نزدیکی مرزهای اسرائیل از سال ۲۰۰۶ اقدام کرده اند. ایران، همچنین سلاح آموزش و پول در اختیار حماس و سایر گروه‌های تروریستی فلسطین از جمله جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی آزادسازی فلسطین قرار داده است.  

ایران عمدتاً از طریق شاخه نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به دلیل حمایتش از سازمان‌های تروریستی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته،  اقدام به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق کرده است.

نظر شما