شناسهٔ خبر: 138655 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عضو کمیسیون اقتصادی مجالس هشتم تا دهم، در گفت‌وگو با «نماینده»:

کوتاهی بانک مرکزی در نظارت، باعث هزینه‌تراشی برای نظام شد

لارگانی کوتاهی بانک مرکزی در نظارت بر مؤسسات مالی باعث شده این مؤسسات تأسیس و تشکیل شوند و هرچند وقت یک‌بار هم هزینه‌ای را برای نظام ایجاد کنند. تا امروز برای مؤسسات مالی اعتباری متعددی مشکل ایجاد شده است و اگر با اولین موسسه مالی مشکل‌دار برخورد شده بود سایر مؤسسات به وجود نمی‌آمد.

هفته نامه «نماینده» / این روزها یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون «اقتصادی» است و به‌واسطۀ سروصدایی که مؤسسات مالی اعتباری به پا کردند درگیر جلسات و نشست‌هایی با حضور مسئولین مختلف شده است. حجت‌الاسلام «سیدناصر موسوی‌لارگانی» نماینده مردم فلاورجان که در اغلب سال‌های حضورش در مجالس هشتم، نهم و دهم جزء هیئت‌رئیسۀ کمیسیون اقتصادی بوده یکی از صاحب‌نظران مسائل حوزه اقتصاد در مجلس به شمار می‌رود. با او در مورد فعالیت‌های اخیر کمیسیون متبوعش گفتگویی داشتیم، همچنین از وی در رابطه با عملکرد وزرای اقتصادی دولت یازدهم و ویژگی‌های لازم برای کابینۀ دوازدهم پرسیدیم.

مشروح گفت‌وگوی حجت‌الاسلام «موسوی‌لارگانی» با «نماینده» را بخوانید:

* بررسی طرح اصلاح نظام بانکی به‌عنوان یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور در کمیسیون در چه مرحله‌ای است؟

این طرح در کمیسیون در دست بررسی است، سفر سه روزه‌ای را سه ماه پیش به مشهد داشتیم و در آنجا تعداد زیادی از ماده‌های این طرح مورد بررسی قرار گرفت و مابقی آن در دستور کار کمیته پولی-مالی قرار گرفت. در حال حاضر هم بررسی به کمیته واگذار شده تا به صحن کمیسیون بیاید و امیدواریم بتوانیم در نیمه اول سال به هیئت‌رئیسه ارسال کنیم.

* در خصوص مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی اعتباری، رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی اعلام کردند که یک هفته به دولت فرصت داده می‌شود تا مسئله را به سرانجام برساند، در این رابطه تحلیل شما چیست؟

آقای لاریجانی دو راهکار را مشخص کردند؛ یکی اینکه در دولت بحث و تبادل‌نظر شود تا یک ردیف اعتباری برای حل مشکل در نظر بگیرند در غیر این صورت پرونده به شورای امنیت ارسال شود تا در آنجا تصمیمی اتخاذ شود. قطعاً اگر در شورای امنیت تصمیمی بگیرند دولت مکلف به اجرا خواهد بود.

* در ارتباط با همین موضوع، کمیسیون اقتصادی به اعمال ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس موافقت کرد، با توجه به اینکه پس از آن جلسه غیرعلنی برگزار شد و صحبت‌هایی صورت گرفت آیا پیگیری از طریق این ماده متوقف شد؟

خیر متوقف نشده است. پس از تصویب کمیسیون باید صحن علنی اعلام وصول کند و در دستورکار قرار دهد تا گزارش در صحن قرائت شود و در معرض رأی نمایندگان قرار بگیرد و در صورت رأی مثبت مجلس، پرونده به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.

* سخنگوی کمیسیون ۱۷ تیرماه اعلام کردند که طرح سؤال از رئیس‌جمهور در موضوع ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت مؤسسات مالی اعتباری به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است. آیا در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است؟

خیر، سؤال به کمیسیون ارجاع نشده است. برنامه‌ریزی هیئت‌رئیسه این‌گونه بود که جلساتی را با سؤال‌کنندگان داشته باشد و آقای پزشکیان هم امور برگزاری این جلسات بود، جلساتی هم برگزار شد و گزارش مختصری هم به صحن در این خصوص داده شد.

* با توجه به مشکلاتی که برای سپرده‌گذاران مؤسسات مالی اعتباری طی چند سال گذشته ایجاد شد، آیا رفع خلأ قانونی رویکرد پیشگیرانه است یا راهکار دیگری باید پیش گرفت؟

مجلس در این زمینه خلأ قانونی مشاهده نمی‌کند، به نظر می‌رسد کوتاهی بانک مرکزی در نظارت بر مؤسسات مالی باعث شده این مؤسسات تأسیس و تشکیل شوند و هرچند وقت یک‌بار هم هزینه‌ای را برای نظام ایجاد کنند. تا امروز برای مؤسسات مالی اعتباری متعددی مشکل ایجاد شده است و قطعاً اگر با اولین موسسه مالی مشکل‌دار برخورد شده بود سایر مؤسسات به وجود نمی‌آمد که بخواهد دچار مشکل شوند.

بعضی از این مؤسسات مالی شاید مجوز تأسیس را نداشتند اما بانک مرکزی بعد از تأسیس آن‌ها مجوزهایی از جمله مجوز تأسیس شعبه در فلان خیابان را صادر کرده است. صدور این مجوزها موجب شد بسیاری از سپرده‌گذاران این اقدام را به منزله مجوزدار بودن موسسه تلقی کنند.

* آغاز به کار دولت دوازدهم را پیش رو داریم و به تبع آن معرفی کابینه را شاهد خواهیم بود. به اعتقاد شما چه انتقاداتی به عملکرد وزرای اقتصادی دولت وجود دارد و وزرای دولت آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

یکی از دلایل عدم موفقیت وزرای اقتصادی دولت این است که بدنه وزارتخانه‌ها از وزیر مربوطه حرف‌شنوی لازم را ندارند. این باعث شد که گاهی وزیر دستور انجام کاری را می‌داد اما زیرمجموعه به دستور وزیر عمل نمی‌کند. یکی دیگر از ایرادات وزرای اقتصادی دولت عدم توجه به شعار سال‌های قبل بود که بر مسائل اقتصادی تأکید داشت. اگر به شعارها توجه شده بود بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شد.

در خصوص ویژگی‌های وزرای کابینه آینده هم حتماً سعی بر بهره‌گیری از جوانان نخبه باشد. اگر به ابتدای انقلاب نگاهی بیندازیم تعدادی از وزرای ما جزء جوان‌ترین وزرا در سطح دنیا بودند. اکثر فرماندهان جنگ در ۸ سال دفاع مقدس جوان‌ها و نوجوان‌ها بودند لذا باید به جوانان اعتماد شود. صرف حضور جوانان در عرصه می‌تواند مفید باشد؛

شاید یک سال در اقتصاد موفقیت خاصی حاصل نشود اما با تجربه‌ای که کسب می‌کنند میدان برای حضور جوانان مهیا خواهد شد. کسانی که سال‌ها در سنگر وزارتخانه‌ها حضور دارند باید این مطلب را بدانند که از روز اول ژنرال نبودند و این تجارب را نداشتند، خون دل‌های زیادی برای آن‌ها خورده شده تا آن‌ها تجربه کسب کردند، بنابراین باید حضور جوانان را به رسمیت بشناسند.

نظر شما