شناسهٔ خبر: 138634 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» گزارش می دهد؛

لایحه جامع انتخابات در پیچ و خم "پاستور"

انتخابات/2 «لایحه جامع انتخابات هم اکنون در پیچ و خم پاستور به سر می برد از این رو نمایندگان مجلس منتظر هستند پس از اصلاحات وارده، این لایحه از سوی قوه مجریه به مجلس تقدیم شود تا پس از تصویب بهارستان نشینان و تائید شورای نگهبان در انتخابات آینده اجراء شود.»

گروه سیاست «نماینده» - «دولت لایحه "نظام جامع انتخابات" را به مجلس ارسال می‌کند».

حسینعلی امیری"معاون پارلمانی رئیس جمهور"، ۱۶ آبان ماه سال گذشته با اعلام این خبر گفته بود: بعد از ابلاغ سیاست های کلی توسط رهبر معظم انقلاب در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت، تصویب شد که لایحه جامع نظام انتخاباتی را با سیاستهای کلی رهبری تطبیق دهیم و بعد پیش نویس لایحه جامع نظام انتخاباتی را برای تصویب به مجلس بفرستیم.

بعد از اعلام انتشار این خبر، گمانه زنی هایی مبنی بر اجرایی شدن انتخابات ۹۶ در ریل لایحه جامع انتخابات مطرح شد اما از آنجا که پرونده لایحه مذکور در پاستور بسته نشد به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نرسید.  

اکنون دوباره پرونده لایحه جامع انتخابات در مسیر پاستور به بهارستان گشوده شده است؛ محمد باقر نوبخت"سخنگوی دولت" دوم خرداد ماه سال جاری در نشست هفتگی با خبرنگاران از تقدیم لایحه جامع انتخابات تا پایان نیمه نخست سال به مجلس خبرداد و گفته بود: پیش نویس های لایحه جامع انتخابات تدوین شده و در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی است و جلسات مکرر کمیسیون های تخصصی برای بررسی این لایحه در حال برگزاری است.

وی اظهارداشت: :کمیسیون های تخصی دولت در حال بررسی مواد پایانی لایحه جامع انتخابات هستند، که پس از تصویب این لایحه در هیئت دولت لایحه تا پایان نیمه نخست سال به مجلس تقدیم می شود.

پس از اعلام موضع سخنگوی دولت، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، شنیده هایی خود در قبال آخرین وضعیت این لایحه را رسانه ای کرد.

محمدجواد کولیوند با بیان اینکه طبق شنیده‌ها تا اواخر تیرماه این لایحه به مجلس ارائه می‌شود، گفت که: نمایندگان نیز سه طرح هم راستا با لایحه جامع قانون انتخابات تنظیم کرده‌اند که در کمیسیون شوراها در حال بررسی آن هستیم.

وی تصریح کرد: اگر دولت تا آخر تیرماه لایحه جامع قانون انتخابات را به مجلس ارائه کند، با سه طرحی که نمایندگان تدوین کرده‌اند ادغام می‌شود؛ در غیر این صورت طرح‌هایی که تهیه شده، جایگزین لایحه می‌شود و برای بررسی در صحن علنی مجلس به هیئت رئیسه پارلمان تقدیم می‌شود.

براساس آخرین اخبار منتشر شده، لایحه به صورت غیررسمی برای اعضای کمیسیون شوراهای مجلس ارسال شده است اما نیاز به اصلاحیه دارد.

محمد محمودی شاه‌نشین "نماینده مجلس" ضمن اعلام این خبر، گفـت: بنده و جمعی دیگر از اعضای کمیسیون شوراها این لایحه را به صورت غیررسمی دریافت کرده و در حال بررسی آن هستیم. قرار بر این است که پس از انجام پاره‌ای اصلاحات، دولت لایحه مزبور را برای بررسی به مجلس تقدیم کند.

با توجه رفت و برگشت های لایحه قانون جامع انتخابات از پاستور به بهارستان این پرسش مطرح می شود «آیا با لایحه مذکور، بداخلاقی ها و تخلفات انتخاباتی که در ادوار گذشته بویژه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ صورت گرفت کنار گذشته خواهد شد؟ » «لایحه به چه اندازه براساس توجه به بندهای سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است هم خوانی دارد؟»

محمد کرمی‌راد"نماینده ادوار مجلس و عضو حزب موتلفه اسلامی" در پاسخ به این سوال اول، می گوید: یکی از مسائل مهمی که در بحث انتخابات مطرح می شود، این است که در تهران و برخی از شهرهای مهم و کلانشهرها وقتی لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان منتشر می‌شود، بخش عمده‌ای از مردم گرایش و اقبال خوبی نسبت به آن لیست نشان می دهند، اما در بسیاری از مناطق و شهرهای دیگر چنین رویکردی نسبت به فهرست ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل مهم شاید این باشد که جایگاه گروه‌ها و احزاب آنگونه که باید و شاید برای بخش عمده‌ای از طبقات مردم و به‌خصوص قشری که باید باور داشته باشند احزاب و تشکل های سیاسی(اصلاح‌طلب و اصولگرا) با مطالعه و دقت کافی و وافی نسبت به کاندیداها حساسیت‌های ویژه را به خرج داده و به هر حال بعد از کلی بررسی و مطالعه به کاندیداهای مورد نظر خودشان رسیده‌اند و در واقع فرد اصلح و رأی آور را در معرض قرار داده‌اند.

این فعال سیاسی می گوید: یکی از دلایل دیگر ممکن است این باشد که برخی فراتر از قانون کارهایی می‌کنند و متأسفانه به بداخلاقی‌های انتخاباتی روی می آورند. برای نمونه در بعد تبلیغاتی، جو شانتاژی را ایجاد می‌کنند و وعده و وعیدهایی را می‌دهند و تخلفات و حتی تقلبات انتخاباتی مرتکب می شوند.

کرمی راد با بیان اینکه در بعضی مواقع تخلفات اخلاقی بدتری وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه قشر محروم و مستضعف حاشیه‌نشین شهرها را مورد هدف قرار می‌دهند و سعی می‌کنند آرای مردم را با تزویر خریداری کنند و طبیعتاً یک عده هم که ضعیف هستند، معمولاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی با خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس برای بررسی دقیق لایحه جامع انتخابات، تاکید کرد: مجلس باید بتواند در قانون جامع انتخابات پیرامون همه نارسایی‌ها، کمبودها و مشکلاتی که در باره انتخابات وجود دارد به صورت قانونی بحث، بررسی و آنها را اصلاح کند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: قانون طرح جامع انتخابات در مجلس هشتم که ما حضور داشتیم مطرح شد، ولی متأسفانه نتوانست آن جامعیت کامل را دنبال کند و فرصت کافی هم وجود نداشت.

همچنین حسینعلی امیری"معاون رئیس جمهور" دورنمای لایحه جامع انتخابات را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه «لایحه جامع انتخاباتی با نگاه به سیاست‌های کلی انتخابات تهیه و تدوین شده»، خاطرنشان کرد: لایحه با نگاه به همین سیاست های کلی تهیه و تدوین شده و حال که سیاست های کلی ابلاغ شده لازم است لایحه مذکور دقیق تر با سیاست های کلی انتخابات تطبیق داده شود.

البته پای شورای نگهبان نیز به لایحه جامع انتخابات باز شد.

شب گذشته به مناسبت ۲۶ تیرماه(سالگرد تاسیس شورای نگهبان) عباسعلی کدخدایی مهمان گفتگوی ویژه خبر شد و نسبت به بررسی لایحه جامع انتخابات اعلام موضع کرد و گفت: که:بر اساس آخرین اطلاعاتی که از وزیر کشور گرفتیم پیش نویس نهایی قانون جامع انتخابات در کمیسیون های دولت در حال بحث و بررسی است و اگر مراحل دولت سپری شود به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی تصریح کرد: اگر این کار انجام شود بخش مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری این قانون به بررسی های شورای نگهبان در حوزه تعریف رجل سیاسی، مذهبی و مدیریت و مدبر بودن مربوط می شود که بر اساس سیاست های کلی بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است و این موضوع را در دستور کار داریم و نظرات خود را برای مجلس ارسال می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ابزار امیدواری کرد هر چه زودتر این قانون تصویب شد تا ملاک در انتخابات بعدی باشد.

«لایحه جامع انتخابات  هم اکنون در پیچ و خم پاستور به سر می برد از این رو نمایندگان مجلس منتظر هستند پس از اصلاحات وارده، این لایحه از سوی قوه مجریه به مجلس تقدیم شود تا پس از تصویب بهارستان نشینان و تائید شورای نگهبان در انتخابات ۹۸ اجراء شود.»

نظر شما