شناسهٔ خبر: 138601 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش «عبدالله ناصری» به انتقادات منتجب نیا در گفت و گو با «نماینده»:

کسی نمی گوید شورای عالی اصلاح طلبان بدون نقص است اما تعطیلی راه حل نیست

ناصری-شورای عالی اصلاح طلبان «با ایجاد یکسری تغییرات در ترکیب شورای عالی و اضافه کردن و کم کردن برخی افراد بر مبنای گفتمانی و حزب‌مداری و استفاده از برخی چهره‌های حقیقی خاص می توان امیدوار بود در آینده شاهد شورای موفق‌تر از گذشته باشیم.»

گروه سیاست «نماینده» - انتقاد از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری در دوره پسا انتخابات به صورت جدی از سوی کنشگران شاخص اصلاح طلب مطرح شد.

رسول منتجب نیا"قائم مقام حزب اعتماد ملی" شورای عالی جریان متبوعش را نماد استبداد معرفی کرد و خواستار انحلال این نهاد شد. همچنین محسن رهامی"فعال سیاسی اصلاح طلب"نیز شورای عالی اصلاح طلبان را به دیکتاتوری متهم کرد و گفته بود: شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب، تشکل‌هایی هستند که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری نیستند. این حرف که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید هر مجموعه‌ای خارج از این شورا برای انتخابات لیست بدهد، تقلبی، بدلی و غضنفر است، به لحاظ مبنایی مشکل دارد چون دیکتاتوری محسوب می‌شود.

انتقادها از سازوکار وحدت اصلاح طلبان شدت گرفت از این رو منتجب نیا که از منتقدین پروپاقُرص شورای سیاستگذاری شناخته می شود به تازگی دو پیشنهاد برای برون رفت از بحران کنونی که گریبانگیر بخشی از اصلاح طلبان(منتقدان شورای عالی)شده است بیان کرد؛ البته او همچنان بر انحلال و یا تعطیلی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اصرار دارد.

منتجب نیا در پیامی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و رفع ریشه‌ای اختلافات و وحدت اصولی اصلاح‌طلبان، پیشنهاد تشکیل مجلس اصلاحات و مناظره کارشناسانه بین حامیان و منتقدان شورای‌عالی را مطرح کرد اما تاکنون اصلاح طلبان به پیشنهاد "قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی"چراغ سبز نشان نداده اند.

علی محمد نمازی "عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی"امروز(دوشنبه) در گفتگویی پاسخ انتقادهای مطرح شده نسبت به عملکرد شورای سیاستگذاری را داد و گفت: رئیس دولت اصلاحات شورایی تشکیل داد به نام شورای سیاست‌گذاری و به نظرم تشکیل این شورا یک امر طبیعی بود، چرا که اصلاح‌طلب‌ها قصد داشتند در انتخابات حضور پیدا کنند و  عرصه را ترک نکنند.

او همچنین در خصوص تشکیل سازوکار جدید در جریان اصلاحات به انتقاد از منتقدین شورای عالی سیاستگذاری پرداخت و  اظهارداشت: «افرادی که با شورا مخالفت می‌کنند تشکل‌های بزرگی نیستند و شعارشان در مخالفت با این شورا نیز درست نیست. آنها می‌گویند ساختار شورا متعلق به احزاب باشد و چهره‌های حقیقی در آن عضو نباشند. چهره‌های حقیقی افرادی نخبه، زجر کشیده و واردی هستند و اگر قرار باشد شورای سیاست‌گذاری مانند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تنها شامل احزاب باشد، نمی‌تواند پاسخگوی اصلاح‌طلبان باشد.»

با توجه به پیشنهاد اخیر رسول منتجب نیا و موضع گیری امروز "عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران" علیه این پیشنهاد به سراغ عبدالله ناصری"فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات" رفتیم و از او پیرامون عملکرد شورای عالی، پیشنهاد مطرح شده مبنی بر تشکیل مجلس اصلاحات و راهکارهایی که می تواند برای برون رفت از وضعیت کنونی مطرح شود سوال کردیم.

وی در پاسخ به این سوال"عملکرد شورای عالی در عرصه انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟"، گفت: به اعتقاد بنده شورای عالی هم در انتخابات سال ۹۴ و هم در انتخابات سال ۹۶ عملکرد قابل دفاعی از خود به جا گذاشته است بنابراین می‌توان بر اساس همین تجربیاتی که حاصل شده به آینده آن امیدوار بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه البته طرح این موضوع به معنای آن نیست که شورای عالی دچار هیچ گونه اشتباه و اشکالی نیست یا نمی‌توان هیچ  نقدی در قبال آن مطرح کرد، افزود: در هر مجموعه که  تعدادی از فعالان سیاسی در آن فعالیت می‌کنند و در خصوص مسائل مهمی همچون بررسی مطالبات مردمی و تشکیل فهرست انتخاباتی رایزنی و فعالیت  می‌کنند، این احتمال می رود که بعضی مواقع دچار اشتباه و اشکال شوند و طبیعی است در این فضا برخی صاحب‌نظران نسبت به این اتفاقات‌، انتقاداتی مطرح کنند اما با این حال براین باوریم شورای عالی اصلاح ‌طلبان به لحاظ جمیع نظرات اعم از منتقد و موافق‌، عملکرد قابل دفاعی داشته است.

ناصری درپاسخ به این پرسش"این روزها پیشنهادی مبنی بر تعطیلی و یا انحلال شورای عالی و تشکیل مجلس اصلاحات با محوریت احزاب اصلاح طلب مطرح شده است،آیا این پیشنهاد می توان برای برون رفت از وضعیت کنونی موثر واقع شود؟"، تاکید کرد: با اصل تعطیلی مخالف هستم چون تعطیلی شورا و هرگونه تصمیمی‌شبیه آن نمی‌تواند مسئله‌ را حل کند فقط  راهی برای پاک کردن صورت مسئله است.

وی خطاب به منتقدین شورای عالی سیاستگذرای، گفت: کسی نمی‌گوید «شورای عالی بدون نقص است» ولی به جای طرح پیشنهادی و تعطیلی آن می‌توان راه حلی برای اصلاح اشتباهات لحاظ کرد".

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات "درباره اینکه چه اصلاحاتی می تواند در شورای عالی وارد شود؟" گفت: یکی از راه حل ها این است که با ایجاد یکسری تغییرات در ترکیب شورای عالی و اضافه کردن و کم کردن برخی افراد بر مبنای گفتمانی و حزب‌مداری و استفاده از برخی چهره‌های حقیقی خاص می توان امیدوار بود در آینده شاهد شورای موفق‌تر از گذشته باشیم.

نظر شما