شناسهٔ خبر: 138600 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با «نماینده»:

هزینه ها در آموزش و پرورش مدیریت نمی شوند/خرید لباس متحدالشکل برای مدیران آموزش و پرورش جهت شرکت در همایش

ابطحی/2 ابطحی علاوه بر مشکلات بدنه که در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد عدم نظارت بر بودجه های آموزش و پرورش را مشکلی دیگر دانست و گفت: باید از موازی کاری ها جلوگیری و هزینه ها را کنترل کرد. در برخی از این همایش ها که برگزار می شود، برای تمام مدیران آموزش و پرورش کل کشور لباس متحدالشکل تهیه می کنند تا دو روز در تهران جلسه داشته باشند.

سید محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه هزینه ها در آموزش و پرورش مدیریت نمی شوند در گفتگو با نماینده اظهار داشت: بدنه آموزش و پرورش بدنه ای لَخت است و ۹۷ درصد اعتبارات آن هزینه ای است یعنی برای حقوق و پاداش صرف می شود و ۳ درصد باقی مانده که مربوط به هزینه مدارس و بحث حداقلی مثل سرمایش و گرمایش و تامین گچ و تخته پاک کن در مدارس است تامین نمی شود به همین جهت در دوره های سابق هم وزرا تلاش می کردند نیروهای آموزش و پروش ساماندهی شوند که بتوانند از حداقل امکانات بهترین نتیجه را بگیرند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود:  توسط آقای علی احمدی این برنامه یعنی سازماندهی نیروهای آموزش و پرورش در دست اقدام بود که متاسفانه دلایلی مانع به نتیجه رسیدن آن شد.

وی با بیان اینکه با دبیرانی مواجه هستیم که در دفاتر مدارس مشغول هستند و به صورت حق التدریس حقوق می گیرند و حق التدریسی ها هم استخدام نیستند تصریح کرد:  این مشکلاتی است که آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می کند  وجز با ریسک مدیریت و شجاعت در این عرصه و همراهی مردم و مسئولین حل نخواهد شد. باید در نظر داشته باشیم که جامعه نهاد تعلیم و تربیت و مهم ترین نهاد است که آینده کشور و جوانان در گرو آن است.

ابطحی علاوه بر مشکلات بدنه که در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد عدم نظارت بر بودجه های آموزش و پرورش را مشکلی دیگر دانست و گفت: باید از موازی کاری ها جلوگیری و هزینه ها را کنترل کرد. در برخی از این همایش ها که برگزار می شود، برای تمام مدیران آموزش و پرورش کل کشور لباس متحدالشکل تهیه می کنند تا دو روز در تهران جلسه داشته باشند. می توان جلو این هزینه ها را گرفت ولی اراده ای برای آن وجود ندارد و مدیریت در ساختار آموزش و پرورش در این موارد هم به چشم می خورد.

وی در ادامه توضیح داد: از طرفی مدیریت در مدارس آموزش و پرورش هیات امنایی شد که از دانش آموزان قانونی یا از دانش آموزان مدارس تیزهوشان نیز پول شهریه دریافت کنند. در صورتی که نباید این اتفاق بیفتد. به نوعی در این زمینه قانون اساسی هم عمل نشده و دور خورده است.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه مردم وقتی مشکلات را در مدارس ببیند کمک می کنند خاطر نشان کرد: اینکه درمدرسه دولتی گفته شود این مبلغ پرداخت شود تا دانش آموز ثبت نام شود پسندیده نیست ولی باید بپذیریم که در مدارس دولتی به دلیل دیر واریز شدن سرانه، مدیران ابتدای سال از دانش آموزان وجه دریافت می کنند چون در وسط سال تحصیلی  با مطالباتی مثل هزینه های آب و برق و گاز و تلفن و سرمایش و گرمایش مواجه می شوند هر چند که پرداخت شهریه برای ثبت نام در مدرسه خلاف قانون است از طرفی هم نهاد نظارتی شاهد این است که با توجه به وضع موجود مدیر ناچار به دریافت شهریه است به همین دلیل این تناقض دیده می شود.

نظر شما