شناسهٔ خبر: 138574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نتانیاهو: با آتش‌بس در جنوب سوریه مخالفیم چون مواضع ایران را تقویت می‌کند

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگران آن است که توافق روسیه و آمریکا در مورد برقراری آتش‌بس در جنوب سوریه، باعث افزایش حضور نظامی ایران در این کشور شود.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری «نووستی»، اسرائیل مخالف برقراری آتش بس  در جنوب سوریه است که در نخستین دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هامبورگ آلمان مورد توافق آنها قرار گرفته است.

بر اساس خبر منتشره از سوی روزنامه «هاآرتص»، این مسئله را "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه در پاریس عنوان کرده است.

نتانیاهو ادعا نموده که توافق مربوط به ایجاد منطقه کاهش تنش در مناطق جنوب غربی سوریه، شرایط را برای افزایش حضور نظامی ایران در این کشور فراهم خواهد ساخت.

مهمترین نارضایتی نخست وزیر اسرائیل این حقیقت است که طرفین این توافق (روسیه و آمریکا) تنها حضور نظامیان ایرانی در عمق ۲۰ کیلومتری از مرز سوریه با فلسطین اشغالی را ممنوع کرده اند و این مسافت برای تل آویو قابل قبول نیست.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز به نقل از یک مقام بلندپایه نظامی این کشور اعلام کرده است، مقامات تل آویو معتقدند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا در خاک سوریه پایگاه نظامی دریایی و هوایی ایجاد کند و این مسئله بسیار نگران کننده است.

لازم به ذکر است که این نخستین بار نیست که نتانیاهو از طرح آتش بس مورد توافق روسیه و آمریکا در سوریه ابراز نگرانی کرده و انتقاد می کند.   وی در تاریخ ۹ جولای و بلافاصله بعد از توافق روسای جمهوری دو کشور در این خصوص، در تماسهای تلفنی با مقامات مسکو و واشنگتن، مواضع خویش در مورد ابتکارعمل صلح آنها در سوریه را تشریح نموده و گفت: «اسرائیل از توقف درگیری‌های نظامی در سوریه استقبال می کند، ولی این مسئله نباید منجر به تقویت مواضع نیروهای ایرانی و متحدان آنها بخصوص در جنوب سوریه شود.»   

این در حالی است که پیش از این "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ دولت اسرائیل نیز اعلام کرده بود: «ما از هر نوع تلاش برای آرام شدن اوضاع در خاک سوریه، از جمله در جنوب این کشور حمایت می کنیم. ولی نمی توانیم اجازه دهیم که ایران در جنوب خاک سوریه حضور داشته و مواضع خویش را تقویت کند و این مسئله شرط ما برای هر نوع اقدام برای حل و فصل بحران در سوریه است.»

نظر شما