شناسهٔ خبر: 138573 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

میزان رشد درآمد دولت از واردات خودرو

ایران خودرو بر اساس اطلاعات عملکردی بودجه ۹۵، درآمدهای مالیاتی از محل واردات خودرو نسبت به سال ۹۴ بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش «نماینده» درحالی که کل واردات سال ۹۵، رقمی بالغ بر ۴۳ میلیارد دلار بوده است، واردات ۱.۶ میلیارد دلار خودرو و قطعات قسمت مهمی از آن را تشکیل داده است. بر اساس آمار واردات ۱۲ ماهه سال ۹۵، وسائل نقلیه موتوری با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی سی با ثبت رکورد ۸۹۲ میلیون دلار در  رده سوم، محصولات وارداتی قرار گرفته است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به کل درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۴ (۷۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین در حالی سهم درآمد مالیاتی در درآمدهای کشور نیز معادل ۶۹.۵ درصد بوده که درامد دولت از محل مالیات بر واردات ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس، بعد از افت ۱۰۰۰ میلیارد تومان درامد دولت از محل واردات خودرو در سال ۹۴، مجددا این محل درامدی دولت به ۲۶۰۰ میلیارد تومان در پایان سال گذشته افزایش یافته است.

گفتنی است، در مدت مذکور  ارزش ارزی واردات سایر وسائل نقلیه موتوری با حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی نیز به میزان ۶۹۰ میلیون دلاربوده است.   همچنین قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد به میزان ۷۸۱ میلیون دلار و به وزن ۱۰۴هزار تن به کشور وارد شده است. این ردیف تعرفه به خودروهای مونتاژی اشاره میکند که قطعات آن به صورت سی  کی دی وارد می‌شود. قطعات منفصله با حجم ساخت داخل کمتر از ۵۰ درصد نیز به میزان  ۳۹۱ میلیون دلار ثبت شده است.

نظر شما