شناسهٔ خبر: 138553 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پشت پرده چرایی عدم حضور سرمایه‌گذار در کارخانه ارج و آزمایش

کارخانه ارج بیش از یک سال از تعطیلی کارخانه ارج می گذرد. در این مدت فقط بحث پیدا کردن سرمایه گذار برای احیاء این واحد تولیدی وسایر واحدهای قدیمی مانند آزمایش مطرح بود اما در نهایت هنوز این رایزنی ها جواب نداده و خبری از احیاء این واحد ها نیست.

به گزارش «نماینده»، خرداد ماه سال گذشته بود که  خبر تعطیلی کارخانه قدیمی لوازم خانگی "ارج" را رسانه‌ای شد و به دنبال آن موج جدیدی از توجه مردم و مسئولین به این کارخانه‌ قدیمی جلب شد به نحوی که هر کس با ابراز تاسف به بیان موضع‌گیری‌هایی در مورد تعطیلی کارخانه ارج پرداخت.

البته این کارخانه در طول سال‌های اخیر با بروز مشکلات مالی و حضور برندهای مختلف خارجی سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار نداشت وبا توجه به ماشین‌آلات کهنه دیگر قادر به تولید محصولات متنوع لوازم خانگی نبود.

به‌روز نشدن ماشین‌آلات و انتصاب مدیران دولتی در این کارخانه باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند به‌نحوی که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شود، حتی بخشی از این کارخانه در اختیار ایران خودرو قرار گرفت تا به‌عنوان پارکینگ خودرو از آن استفاده کند.

در نهایت تشدید مشکلات برای این واحد تولیدی به‌حدی شد که مدیران این واحد تولیدی در خردادماه سال گذشته تصمیم به تعطیلی رسمی آن گرفته و ماشین‌آلات کهنه آن را برای فروش گذاشته‌اند، این در حالی است که کارخانه ارج در مقطعی به‌عنوان سوپرمارکت لوازم خانگی ضمن برندسازی انواع لوازم خانگی را تولید می‌کرد.

برخی واردات بی رویه لوازم خانگی از کشورهای دیگر را دلیل تعطیلی ارج می دانستند و عده‌ای دیگر عدم توجه دولت به رفع مشکلات تولیدکننده داخلی را عامل اصلی این  موضوع اعلام می‌کردند.

از طرف دیگر دولتی‌ها و به ویژه وزارت صنعت به توجیحات خاص خود در مورد این اتفاق پرداختند و حتی وزیر صنعت  با بیان اینکه از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت، عدم نوسازی و به روز نشدن، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و غیره بوده تعطیلی آن را کاملاً طبیعی عنوان کرد.

در همان روزهایی که بازار نقل قول ها در مورد چرایی تعطیلی کارخانه ارج مطرح بود وزیر صنعت با اشاره به اینکه هم‌اکنون گزارش کارخانه ارج بر روی میز من است، گفته بود: در حال بررسی جزییات آن هستم، البته پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مامور کرده بودم که بر اساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد آن بین سه گروه خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره تقسیم شده است.

نعمت زاده معتقد بود "این سه گروه سهام را گرفته‌اند و کارخانه را در طول زمان دوشیده‌اند وهیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه خود انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود ۴۰ سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم. "

 بعد از گذشت چند ماه از اظهار نظر وزیر صنعت، هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت نیز اعلام کرد که وزارتخانه در تلاش برای تعیین تکلیف کارخانه‌های ایرانی تعطیل شده است و حتی وزیر صنعت دستور اکید داده که پیگیر واگذاری این کارخانه باشیم، به همین منظور با مسوولان بانک ملی صحبت کرده‌ایم که به هیچ‌وجه واگذاری کارخانه ارج در همین راستا به سرمایه‌گذاری که قصد استفاده‌ای غیر از تولید لوازم خانگی را دارد، انجام نشود و به نظر می‌رسد نهایتا تا دو ماه آینده این کارخانه تعیین تکلیف شود.

در حال حاضر بیش از یک سال از تعطیلی کارخانه ارج می گذرد اما در این مدت فقط بحث پیدا کردن سرمایه گذار برای احیاء این واحد تولیدی وسایر واحدهای قدیمی مانند آزمایش مطرح بود اما در نهایت هنوز این رایزنی ها جواب نداده و خبری از احیاء این واحد ها نیست.

درافشار به عنوان یکی از اعضای انجمن لوازم خانگی در مورد دلایل حضور سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی قدیمی از جمله ارج و آزمایش گفت: امروز واردات محصولات لوازم خانگی هر روز در حال افزایش است و به همین دلیل دیگر سرمایه گذار رغبتی برای حضور در این حوزه ندارد.

وی اضافه کرد: نرخ های بالای سود بانکی هم عاملی شده تا مردم دیگر تمایلی به فعالیت در بخش تولید نداشته باشند.

نور پور دیگر فعال حوزه لوازم خانگی هم در همین ارتباط گفت: بیش از ۵۰ درصد سهام کارخانه ارج در اختیار  بانک ملی قرار دارد و این عامل باعث شده تا نقش وزارت صنعت در جذب سرمایه گذار برای احیاء این واحد تولیدی کم رنگ باشد.

وی با اعلام اینکه برخلاف تمام صحبت ها که بانک ها نباید بنگاه داری کنند اما بانک ملی همچنان سهم قابل توجهی از سهام کارخانه ارج را در اختیار دارد، افزود: اگر قرار بر حضور سرمایه گذار است باید بانک ملی سهام خود را بفروشد که هنوز در این رابطه اقدامی را انجام نداده است.

نظر شما