شناسهٔ خبر: 138549 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی کرد؛

چرا دولتی ها به مستقلین مجلس نزدیک شده اند؟

امید-مستقلین "فراکسیون مستقلین به واسطه تعامل نزدیک لاریجانی با روحانی در زمین دولت بیشتر بازی داده می شود براین اساس این روزها فراکسیون امید به مذاکره روی آورده و تاکنون ترجیح داده از نام و جایگاه شورای عالی سیاستگذاری استفاده کنند تا در رایزنی های خود به وزن اصلاح طلبان بیرون مجلس نیز اشاره کنند."

گروه سیاست «نماینده» - حسن روحانی پس از برگزاری مراسم تنفیذ، راهی بهارستان می شود تا مراسم تحلیف حکم او برگزار شود، بعد از پایان مراسم، رئیس دولت دوازدهم دو هفته وقت دارد تا اسامی وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. البته شنیده می شود حسن روحانی قرار است همچون چهار سال گذشته در حاشیه مراسم تحلیف از  فهرست اعضای کابینه خود رونمایی کند.

بعد از معرفی وزرای پیشنهادی رایزنی و گفتگوهای بهارستان نشینان آغاز خواهد شد البته در دوره پسا انتخابات سه فراکسیون تاثیرگذار خانه ملت جلسات و هم اندیشی های خود را جهت تشکیل کابینه کارآمد آغاز کرده اند چراکه در انتخاب کابینه بحث حول محور طیف‌ها، آراء و جریان‌های متکثر سیاسی شکل می گیرد. تکثر سیاسی نیز در پارلمان نمایان است؛ از فراکسیون امید و لابی‌من‌های آن گرفته تا رئیس مجلس و پارلمانتاریست‌های حامی وی(مستقلین) و فراکسیون ولایی هر کدام به نوعی خاص اعمال نظر می‌کنند.

در این بین باید به نقش آفرینی دو فراکسیون حامی دولت یعنی فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین اشاره کرد. هر دو فراکسیون، مدتی است تحرکاتشان افزایش یافته است؛ محمد رضا عارف "رئیس فراکسیون امید" با رئیس جمهور دیدار و گفتگو می کند و فراکسیون مسستقلین نیز از نیروهای نزدیک به رئیس جمهور برای حضور در جلسات خود  دعوت می کنند تا در جریان آخرین وضعیت چینش کابینه دوازدهم قرار گیرند.

البته نباید فعالیت های فراکسیون  نمایندگان ولایی نادیده انگاشته شود، آنها نیز در تصمیم گیری برای ترکیب کابینه دوازدهم فعال ظاهر شده اند.

روزگذشته بود که سید علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر به «نماینده» خبر داد: «اعضای هیأت رئیسه کمیته تعامل با دولت برای انتخاب وزرا در فراکسیون نمایندگان ولایی انتخاب شدند و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان رئیس کمیته انتخاب شد.»

با این حال وزن دو فراکسیون حامی دولت در رایزنی و طرح سهم خواهی از دولت در تشکیل کابینه دوازدهم سنگینی می کند به طوری که محمد رضا عارف"رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان" در نشست هم‌اندیشی شورای عالی متبوعش به صراحت گفت: پیروزی اقای روحانی در انتخابات مدیون جریان اصلاح طلب است و انتظار این است رئیس جمهور در تشکیل کابینه از نظر مشورتی شورای عالی استفاده کند.

اصلاح طلبان مجلس علی رغم تشکیل کمیته تعامل، چشم انداز فراکسیون امید با دولت را مناسب ارزیابی نمی کند چرا که پیش روی آنها فراکسیونی تحت نام"مستقلین" قرار دارد.

حجت الاسلام احمد مازنی"نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید" از جمله نمایندگانی است که به وزن کشی فراکسیون مستقلین در ترکیب کابینه اشاره می کند و می گوید:ما انتظار داریم که آقای روحانی به نظرسنجی که در فراکسیون در حال انجام است توجه کند و هم به صورت مشخص انتظار داریم قبل از تصمیم‌گیری مجلس و بویژه فراکسیون امید را مشاوران خودش در تصمیم‌سازی بداند؛ ما انتظار داشتیم دولت تعامل بیشتری با فراکسیون داشت و اینکه این تعامل دوسویه باشد.
وی با انتقاد از فراکسیون مستقلین، تصریح کرد: علت این تعامل تقریبا یک سویه ضعف در مدیریت مجلس دهم بود چرا که مدیریت این مجلس جمع مستقلانی را درست کرده است که هرجا لازم بود فرمان را به راست می‌برد و هر جا که لازم بود فرمان را به چپ می‌چرخاند.

حال این پرسش مطرح می شود"چرا برای روحانی و حلقه نزدیک به او نظر و رای فراکسیون مستقلین حائز اهمیت است و حاضر است در برخی رویدادها و بزنگاه های حساس به سمت مستقلین مجلس سوق پیدا کنند؟ "پاسخ این پرسش به میزان تاثیرگذاری آن‌ها در مجلس باز می‌گردد.

فراکسیون مستقلین را می‌توان محل دریافت نظرات علی لاریجانی ارزیابی کرد که از سوی کاظم جلالی مدیریت و اجرایی می‌شود. تمام اهمیت حرفی که این فراکسیون می‌زند نیز در همین بخش خلاصه می‌شود. اینکه لاریجانی از کدام وزیر حمایت کند، بی‌شک می‌تواند در رای‌گیری کابینه موثر باشد.

اگرچه نمی‌توان انکار کرد که در مرتبه‌ای بالاتر، لاریجانی در یک اتحاد راهبردی با حسن روحانی به سر می‌برد. او در این چهار سال سعی نکرد هرگز با دولت وارد تقابل و تخاصم شود.

اما امیدی ها امید زیادی برای تاثیرگذاری در ترکیب کابینه ندارند براین اساس راس این فراکسیون از یک سو برای دولت و رئیس جمهور خط و نشان عارفانه می کشد و از سوی دیگر در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان به دیدار روحانی می رود و بر ضرورت همکاری متقابل حامیان رئیس جمهور با دولت آینده و ادامه رایزنی در زمینه های مختلف تاکید می کند.

گویا این دیدار نتیجه مطلوب برای اصلاح طلبان به همراه نداشت چراکه محمد علی وکیلی"عضو فراکسیون امید" شنبه شب به شبکه خبر دعوت شد و گفت که: مردم چک سفیدی دست روحانی داده اند و انتظار برآورده شده وعده هایشان را دارند اما ما چک سفید به کابینه نمی دهیم از این رو انتظار می رود کابینه روحانی متفاوت از سال ۹۲ شکل بگیرد.

فراکسیون مستقلین به واسطه تعامل نزدیک لاریجانی با روحانی در زمین دولت بیشتر بازی داده می شود براین اساس این روزها فراکسیون امید به مذاکره روی آورده و تاکنون ترجیح داده اند از نام و جایگاه شورای عالی سیاستگذاری استفاده کنند تا در رایزنی های خود به وزن اصلاح طلبان بیرون مجلس نیز اشاره کنند.

شواهد و قرائن حاکی از مسیر سختی است که پیش روی فراکسیون امید قرار گرفته و اصلاح طلبان نیز با توجه به جایگاهی که لاریجانی در فراکسیون مستقلین ایفاء می کند سهم یاران او را بیشتر از اصلاح طلبان می دانند.

روزنامه اطلاح طلب قانون که دل پُری از تحرکات فراکسیون مستقلین در ترکیب کابینه دارد در گزارشی به وزن این فراکسیون اشاره کرد و نوشت: «لاریجانی سعی می‌کند خودش را از این سهم‌خواهی دور نگه‌دارد. او تصور می‌کند می‌تواند از امتیازات حقیقی و حقوقی برای سهم‌خواهی بیشتر استفاده کند. به این معنا که می‌خواهد در رایزنی شخصی (حقیقی) از روحانی امتیاز گرفته و از ناحیه شخصیت حقوقی فراکسیون مستقلین حق خود را دریافت کند».

نظر شما