شناسهٔ خبر: 138540 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

سهم زنان از کابینه دوازدهم چقدر خواهد بود؟/ آیا روحانی برای اداره وزارتخانه به بانوان اعتماد می کند؟

زنان اصلاح طلب آنچه تاکنون از بانوان عضو کابینه(دولت یازدهم)مطرح شده "آمادگی و حضور زنان در دولت دوازدهم است"؛ موضوعی که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است.

گروه سیاست «نماینده» - روحانی در دولت یازدهم از حضور زنان در سه معاونت بهره جست؛ معصومه ابتکار به‌عنوان ریاست سازمان محیط‌ زیست، شهیندخت مولاوردی در سمت معاونت امور زنان و زهرااحمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. روحانی درعین‌حال در اواخر دولت یازدهم هم اشرف بروجردی"عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت" را به سمت ریاست کتابخانه ملی و سازمان اسناد رسمی منصوب کرد.

اکنون که زمان زیادی تا تحویل‌گرفتن دولت دوزادهم باقی نمانده، جریان اصلاح‌طلب اصرار دارد تا حسن روحانی در چینش کابینه به زنان بی توجهی نکند. حتی برخی از زنان اصلاح طلب به صراحت از سهم خواهی در دولت آینده سخن می گویند.

فاطمه راکعی "نماینده مجلس ششم" از تلاش اصلاح طلبان برای حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم خبر داد و گفت: با توجه به اینکه چندماهی به معرفی کابینه دولت دوازدهم از سوی رئیس جمهور باقی مانده است ما در حال رایزنی هستیم تا حداقل ۳ وزیر زن در این کابینه حضور داشته باشند.   البته ما تمایل داشتیم که ۵ وزیر زن در کابینه باشد اما به هرحال اگر موافقت آقای روحانی برای حضور حداقل سه زن در کابینه و دو زن به عنوان معاون رئیس جمهور جلب شود، خود یک گام مفید و البته بزرگ است.

البته زنان عضو دولت یازدهم نیز نسبت به نقش آفرینی و حضور زنان در دولت آینده تاکید می کنند و پیشنهاد می دهند رئیس جمهور برای دولت آینده وزیر زن معرفی کند.

شهیدندوخت ملاروی"معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور" درباره حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم گفت: امیدواریم این اتفاق بیفتد. با تجربه‌ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از خانم‌ها به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است از این رو پیش‌بینی ما معرفی دو یا سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم است.

علاوه بر این عضو حاشیه ساز کابینه، گفته می شود یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش نیز برای حضور در دولت آینده شوی تبلیغاتی برگزار کرد.

رضوان حکیم زاده(معاون فعلی آموزش ابتدایی) که پیش از این ناشناخته بود و سمت اجرایی قابل قبولی برای تصدی پست وزارت، در کارنامه اش دیده نمی‌شود در گفت وگویی با سخن معلم، خود را شایسته تصدی پست وزارت دانسته است و گفته هیچ کس به اندازه او به آموزش و پرورش نزدیک نیست!

پس از ارائه درخواست ها مبنی بر معرفی وزیر زن در دولت دوازدهم و رایزنی هایی که تعدادی از زنان اصلاح طلب با دولتمردان انجام دادند انتظار می رفت سهم قابل توجه ای در کابینه به آنها اختصاص پیدا کند اما ۱۹ تیرماه یک رسانه نزدیک به اصلاح طلبان خبر داد: «حضور وزیر زن در دولت داوزدهم منتفی شد و به احتمال زیاد حضور خانم‌ها مانند دور یازدهم در سمت های معاون رئیس جمهور خواهد بود».

در همین راستا سهیلا جلودارزاده"عضو فراکسیون امید" اعلام کرد: طبق شنیده‌ها هیچ زنی به‌عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور نخواهد داشت و حضور زنان به معاون وزیر ختم می‌شود.

جلودارزاده در حالی سخن از عدم حضور زنان به عنوان وزیر در دولت دوازدهم گفت که دیگر عضو فراکسیون امید اظهار نظری مغایر گفته های هم فراکسیونی خود اعلام کرد.

پروانه مافی درباره حضور زنان در دولت آینده، اظهارداشت: با توجه به شعار دولت روحانی مبنی بر افزایش حضورزنان در کابینه آینده، پیش بینی من این است که دولت دوازدهم وزیرپیشنهادی زن خواهد داشت که امیدوارم این انتخاب همراه با دغدغه مندی نسبت به افزایش حضورزنان شایسته باشد.

او که از مدافعان حضور بانوان در قوه مجریه است روزگذشته(شنبه) در یادداشتی که در روزنامه آرمان با عنوان"امید بانوان در تداوم امید" منتشر شد نوشت: به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم حتما هم در حوزه استانداری‌ها و هم در مدیریت مناطق آزاد برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی از ظرفیت بانوان توانمند این سرزمین استفاده کنند.

آنچه تاکنون از بانوان عضو کابینه(دولت یازدهم) مطرح شده "آمادگی و حضور زنان در دولت دوازدهم است"؛ موضوعی که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. از یک سو برخی از منتفی شدن وزیر پیشنهادی زن خبر می دهند و اعلام می کنند ترکیب زنان در دولت آینده تغییر نخواهد کرد، برخی دیگر هم پیشنهادهای خود را تکرار می کنند و امیدوار هستند «روحانی» در دولت، کرسی قابل قبول به زنان اصلاح طلب و اعتدال گرا بدهد.

الهام امین زاده که سال ۹۲ پس از پیروزی حسن روحانی به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور منصوب شد و سرانجام در حلقه اولیه ترمیم کابینه از پاستور خارج و به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی منصوب شد امروز(یکشنبه) در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در تکمیل پازل حضور زنان در دولت آینده وارد شد و با بیان اینکه" زنان برای حضور در کابینه آینده آمادگی دارند" باردیگر این پیام را به رئیس جمهور منتخب منتقل کرد و در عین حال از تمایل خود برای دو حضور در دو وزارتخانه سخن گفت.

او گفت: با سابقه حقوقی که دارم و برنامه چهارساله و یک ساله‌ای که به رئیس‌جمهور دادم و همینطور ارتباطاتم با تمام دستیاران، استانداران و وزرا حاکی از آن است که در این جا کار زیاد داریم، ولی به لحاظ بحث حقوقی هم در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، هم در وزارت دادگستری و چون عضو هیئت علمی دانشگاه هستم حتی در وزارت علوم هم می‌توانم فعالیت کنم.

تاکنون رئیس جمهور و حلقه نزدیک به او پیرامون حضور زنان در دولت آینده اعلام موضع نکرده اند حال باید منتظر ماند تا ترکیب دولت دوازدهم مشخص شود؛ آیا حضور زنان در دولت آینده افزایش پیدا خواهد کرد؟ آیا روحانی حاضر خواهد شد وزیر زن به مجلس معرفی کند؟

پاسخ به پرسش های مطرح شده، بعد از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف داده خواهد شد.

نظر شما