شناسهٔ خبر: 138530 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه خبر

انتظار سه فراکسیون مجلس از کابینه دوازدهم

تیم اقتصادی دولت/1 نمایندگان مجلس و اعضای سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین در تیتر امشب تاکید کردند که دولت براساس نیازهای جامعه باید افراد کارآمدتر را برای کابنیه انتخاب کند و مجلس هم در جهت کارآمد تر شدن کابینه کمک کند.

به گزارش «نماینده»، محمد دهقان "نماینده فراکسیون ولایی" شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت: مردم نیازمند دولت کارآمد هستند. مشکلات دولت زیاد است، مردم منتظر تحولات هستند انتظار مردم در رفع مشکلات مثل رکود، اشتغال، بانک ها، حاشیه نشینی، اعتیاد و ... است.
 وی گفت: باید همه  دست به دست هم دهیم تا مشکلات رفع شود. درحال حاضر تمامی کسانی که دلسوز کشور هستند می خواهند در رفع مشکلات به دولت کمک کنند.
نماینده فراکسیون ولایی تاکید کرد: ۵۰ درصد وظیفه رئیس جمهور است که وزرا را انتخاب کند، ۵۰ درصد هم بر عهده مجلس است که افراد کارآمد را قبول کند.
 وی گفت: اکثر افرادی که دولت رای کابینه انتخاب می کند رای مجلس را بدست می آورند اما هر سه فراکسیون باید باهم همفکری کنند تا کابینه قوی متناسب با رفع مشکلات مردم اننتخاب شود. وی گفت: مجلس باید کمک کند تا فرد کارآمدتر انتخاب شود، رئیس جمهور هم باید  افراد کارآمدتر را انتخاب کند.
دهقان در ادامه درباره تغییر اعضای کابینه گفت: اگثر وزرا از نظر بنده بسته به نیاز جامعه باید تغییر کند. شاخص هایی وجود دارد مثلا در بخش صنعت بسیاری از کارخانه ها خوابیده و تعطیل شده اند، وضعیت کسب و کار نیز مناسب نیست، بنابراین اکثر اجزای کابینه کارآمدی لازم نسبت به وضعیت کشور را ندارند، فهرستی از مشکلات را داریم که تک تک وزرا مقصر هستنداما درحال حاضر نمی دانیم گزینه های کابینه جدید کدام است اما وقتی کابینه معرفی شد می توان تصمیم گرفت.  

وی در ادامه افزود: دولت بر اساس نیازهای جامعه باید افراد کارآمدتر را معرفی کند.
نماینده فراکسیون ولایی در ادامه درباره سهم خواهی ها از دولت گفت: افرادی که به آقای روحانی و آقای رئیسی  رای دادند ۲۰ درصد مردم جامعه هستند. مردم ۴ سال به آقای روحانی اجازه دادند که مشکلات آنها را در این ۴ سال حل کند.
وی گفت: دو رویکرد ممکن است وجود داشته باشد، یکی رویکرد سیاسی است که انتظاراتی دارند اما رویکرد دیگر از جهت شایسته سالاری و کارآمدی می تواند باشد اما در سیاسی کردن کابینه نباید رقابت باشد، رقابت باید بر سر شایسته سالاری باشد. رئیس جمهور باید در برابر رهبر، مردم و مجلس پاسخگو باشد.
وی گفت: سهم خواهی اگر به سمت سیاسی کردن کابینه باشد مقبول نیست بلکه سهم خواهی ها باید در جهت کارآمدی و شاسیتگی های کابینه باشد.  
دهقان گفت: مشکلات مردم مشکلات اقتصادی، رکود، بانکها، اوضاع اجتماعی و فقر است که باید بستری فراهم  کنیم که جریاناتی که حامیان رئیس جمهور بوده اند در جهت کارآمدی قدم بردارند و مجلس هم در جهت کارآمدتر شدن کابینه کمک کند.
 وکیلی نماینده فراکسیون امید دیگر مهمان برنامه گفت: در این انتخابات خواسته های مردم مشخص شد و ۲۴ میلیون نفر به روحانی رای دادند.

وی گفت: ضمن تایید راه روحانی مردم از اشکالات گذشته چشم پوشی نکردند و در اتمسفر امید به روحانی اعتماد کردند و از او انتظار تغییرات را دارند.

وکیلی افزود: بخشی از این تغییرات را در کابینه او جستجو می کنند و از او کابینه ای متفاوت از سال ۹۲ انتظار دارند زیرا اکنون تجربه ای بیشتر از سال ۹۲ دارد و همچنین مجلسی همپای خود دارد. برای سال ۹۶ به بعد مردم بیشتر از روحانی انتظار دارند. مردم چک سفیدی دست روحانی داده اند و انتظار برآورده شده وعده هایشان را دارند.


وکیلی گفت: ما در دو فراکسیون مجلس بر اساس شاخص هایی کارکردهای وزرا را ارزیابی کردیم و بر اساس میزان رضایتمندی عمومی از وزیر، به هرکدام از وزرا نمره دادیم و مشخص شد که کدام وزرا توانایی و صلاحیت ماندن در کابینه را دارد و وزرای ضعیف هم معلوم شدند.
وکیلی گفت: تاکنون نه آقای روحانی از کسی سفارشی قبول کرده و نه لیستی. همیشه هم در جلسات درباره ضرورت ها بحث شده است.
وی گفت: ما به نمایندگی از مردم مطالبه گر سهم ۲۴ میلیون رای مردم هستیم و نه بیشتر و به هیچ وجه دنبال سهم فراکسیونی و حزبی نیستیم.

اگرچه شخصا معتقدم روحانی باید سهمی به طرفداران رئیسی بدهد ولی به دوزیست سهم نمی دهیم زیرا اینکه هر مدعی راضی شود درست نیست چون کابینه نیاز به هماهنگی دارد تا دولت بتواند خروجی قابل قبولی داشته باشد.  

نعمتی عضو هیئت رئیسه  و نماینده فراکسیون مستقلین در ارتباط تلفنی گفت: دولت برخاسته از آراء مردم است. دولت تفکری را ایجاد کرده که دولتی کارآمد روی کار می آید بنابراین شاسیته سالاری در ارکان مختلف دولت خواستگاه مجلس خواهد بود و مجلس خواهان دولت کارآمد است.
وی گفت: مشکلات مردم مشکلات امروز نیست بلکه مشکلات از گذشته منتقل شده است. در ۴ سال گذشته دولت اقای روحانی در مهار تورم موفق بوده است. موضوع برجام به عنوان کار بزرگی از دولت یازدهم مد نظر قرار گرفت اما باید به سمت دولتی برویم که توانمند باشد و خواسته های مردم را به ثمر برساند. مجلس وظیفه دارد که اگر شخصی توانمندی لازم را نداشته باشد مورد توجه قرار دهد.
نماینده فراکسیون مستقلین در ادامه گفت: اصلی ترین سهم را در انتخاب دولت مردم دارند. بیش از ۴۲ میلیون نفر پای صندوق های رای رفتند بنابراین بیشترین سهامداران دولت ها مردم هستند. رئیس جمهور این اختیار را دارد که تیم خود را خودشان انتخاب کنند اما جایی که مشخص شود فردی برای وزارتخانه ای  توانمندی لازم را ندارد مجلس می تواند به دولت کمک کند.
نعمتی نیز درباره وزرایی که باید تغییر کنند، گفت: بدون تردید مجموعه کابینه اقتصادی دولت برای انیکه بتوانند منویات رهبر انقلاب و آنچه مد نظر رئیس جمهور است را بدست آورند اینگونه نبوده است.
وی گفت: عملکرد تیم اقتصادی و آموزش زیاد کارآمد و همگون با جامعه نبوده است.
وی در ادامه درباره سهم خواهی ها از دولت گفت: مجموعه هایی که به آقای روحانی کمک کرده اند واقعیت را قبول کرده اند که سهم خواهی از دولت نداشته باشند. جریان سوم در کشور قطعا به دنبال سهم خواهی نبوده است.  
نعمتی در پایان درباره مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس  گفت: روز ۱۴ مرداد از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۸ شب جلسه تحلیف برگزار خواهد شد.
آقای روحانی دو هفته وقت دارند که اعضای کابینه را معرفی کنند اما به نظر می رسد رئیس جمهور در پایان مراسم تحلیف اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند.  
وی افزود: در این مراسم سفرا، وزرا و اعضای وزارت خارجه و مهمانانی از دیگر کشورها حضور خواهند داشت.  
وی افزود: یک هفته مجلس فرصت دارد که بررسی را انجام دهد و بعد جلسه بررسی کارآمدی هر وزارتخانه بر اساس حروف الفبا برگزار خواهد شد.

نظر شما