شناسهٔ خبر: 138526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان هشدار داد؛

«اشرف غنی» با کودتای سفید مردم مواجه خواهد شد

اشرف غنی معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان هشدار داد که به دلیل دامن زدن رئیس جمهوری این کشور به اختلافات قومی، وی با کودتای سفید مردم این کشور مواجه خواهد شد.

به گزارش «نماینده» به نقل از جمهور، «همایون همایون» معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان با اشاره به دامن زدن اختلافات قومی توسط دولت این کشور، گفت: حتی در صفحات فیسبوک کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم به مسئله قومی «تاجیک- پشتون» و «درانی- غلجایی» دامن زده می شود و رئیس جمهوری منافع ملی را قربانی منافع شخصی برخی افراد و اشخاص می کند.

وی افزود: اشرف غنی می خواهد با دامن زدن به این مسائل، ۳۰ میلیون نفر را  قربانی منافع شخصی خود کند.

معاون اول مجلس سنای افغانستان همچنین هشدار داد: مردم افغانستان هوشیار هستند و تمام مسائل را درک می کنند. غنی باید خود را اصلاح کرده و بیش از این منافع ملی را قربانی منافع شخصی نکند چرا که در غیر این صورت مردم افغانستان کودتای سفید علیه رئیس جمهوری این کشور انجام خواهند داد.

همایون تاکید کرد که سیاست‌های نادرست غنی سبب شده که ناامنی‌ها در سراسر افغانستان گسترش یابد و در تمامی ولایت‌های این کشور وحشت برپا شود.

وی در ادامه گفت که رئیس جمهوری این کشور با ادعای افتتاح پروژه‌های زیربنایی مردم را فریب می دهد و خودش با تک روی سیاسی و انحصار گرایی قدرت زمینه ساز تشکیل ائتلاف‌ها و بی ثبات سیاسی در این کشور است.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که اخیرا ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول ریاست جمهوری، «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی، «صلاح الدین ربانی» سرپرست وزارت خارجه و «عطا محمد نور» والی «بلخ» افغانستان، در برابر آنچه آنان انحصار گرایی قدرت از سوی غنی عنوان کرده اند، ائتلاف تحت عنوان «شورای عالی نجات افغانستان» را تشکیل داده اند.

این افراد خواستار برگرداندن صلاحیت های قانونی خود و وزرای کابینه این کشور هستند و تاکید دارند که انحصارگرایی قدرت توسط رئیس جمهوری این کشور را می شکنند.

غنی اما انحصار قدرت توسط خودش را رد کرد و گفت که تصمیم های اجرایی مربوط به امور دولتداری به صورت جمعی گرفته می شود.

وی همچنین تشکیل دهندگان ائتلاف نجات افغانستان را به عدم کفایت در دولتداری متهم کرد.

با این وجود، آگاهان امور سیاسی افغانستان همواره تاکید می کنند که دامن زدن به اختلافات قومی و سیاسی در این کشور به دلیل حساسیت و شکنندگی وضعیت در افغانستان نباید از سوی هیچ فرد یا نهادی دامن زده شود؛ زیرا چنین اختلافاتی به نفع دشمنان مردم افغانستان است.

نظر شما