شناسهٔ خبر: 138525 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سود وارداتچی‌ها با انتزاع بازرگانی از جهاد کشاورزی

شاعری افراد در حوزه بازرگانی به فعالیت در بخش واردات علاقه‌مند هستند و در تنظیم بازار هم رویکرد اصلی آن‌ها واردات است. ما نمی‌توانیم شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم ولی ساختار اجرایی کشور را به سمت تقویت واردات پیش ببریم.

«نماینده»-علی‌محمد شاعری*/تولید و بازار در بخش کشاورزی با هم ارتباط پیوسته‌ای دارند. زمانی می‌شود در حوزۀ کشاورزی شاهد کارآمدی باشیم که بخش تولید و بازرگانی بتوانند یکپارچه و به نفع تولید داخل، کشاورز و تنظیم بازار عمل کنند. این امر زمانی محقق می‌شود که کل فرآیند تولید و تنظیم بازار توسط یک وزارتخانه مدیریت شود و یک فرماندهی واحد در سیاست‌گذاری، هماهنگی و راهبری این بخش وجود داشته باشد.

طی چند دهه گذشته در بخش کشاورزی فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بوده‌ایم. در این میان هر زمان بخش بازرگانی از تولید جدا بوده، واردات روند صعودی داشته و صادرات محصولات و تنظیم بازار دچار سوء مدیریت شده است. علت اختلال به این برمی‌گردد که بخش بازرگانی، بخش تخصصی کارآمد برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیست.

علیرغم نقدهایی که به ساختار و کارآمدی وزارت جهاد کشاورزی در بخش تنظیم بازار وجود دارد، ولی عملکردهای این دوره که بازرگانی در جهاد آمیخته است نشان می‌دهد این حالت بهتر از زمانی بوده که بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته است.

افراد در حوزه بازرگانی با زحمت کمتر به فعالیت در بخش واردات علاقه‌مند هستند و در تنظیم بازار هم رویکرد اصلی آن‌ها واردات است؛ اما متخصصین بخش کشاورزی اولویتشان در تأمین مواد غذایی و اتکا به تولید داخل می‌باشد.

ما نمی‌توانیم شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم ولی ساختار اجرایی کشور را به سمت تقویت واردات پیش ببریم. لذا ما با یکپارچگی بخش تولید و بازرگانی موافق هستیم. اگر مدیریت تولید در یک وزارتخانه باشد و مدیریت بازار در وزارتخانه دیگر باشد ناهماهنگی ایجاد خواهد شد و سیاست‌گذاری‌های چندپاره و متفرق خواهیم داشت.

در حال حاضر بازرگانیِ صنعت در وزارت صنعت قرار دارد و بازرگانیِ کشاورزی هم در وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. نباید ناهماهنگی‌های اندک موجود با تبدیل شدن به سه وزارتخانه بیشتر شود.

نکته دیگر اینکه معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و عده‌ای در دولت که بیش از تخصص و تجربه در بخش تولید، سابقه در بازرگانی دارند به دنبال احیای بخش بازرگانی هستند.

*نمایندۀ بهشهر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

نظر شما