شناسهٔ خبر: 138522 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

یک مقام مسئول خبر داد؛

اعطای تسهیلات ۳ میلیارد تومانی به صنوف تولیدی

بازار/1 مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اعلام کرد: صنوف تولیدی می‌توانند از خدمات این صندوق تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی استفاده کنند.

به گزارش «نماینده» محمدحسین مقیسه گفت: صاحبان کارگاه‌های تولیدی صنعتی و صنفی که دارای نیروی کار کمتر از ۵۰ نفر باشند، می توانند از مزایای این صندوق برای ضمانت تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه هدف صندوق مذکور، رونق و بهبود فضای کسب و کار تولید است، تصریح کرد: واحدهای تولیدی کوچک که دارای مجوزهای قانونی لازم از جمله جواز کسب از اتاق اصناف در سراسر کشور باشند، مشمول دریافت خدمات از صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک هستند.

مقیسه در خصوص خدمات صندوق مذکور گفت: یکی از خدمات صندوق، صدور ضمانت نامه‌های اعتباری است که برای کمک به تامین مالی واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل ایجاد واحد تولیدی، طرح های توسعه و سرمایه در گردش است.

وی افزود: واحدها و اصناف تولیدی برای بهره مندی از خدمات صندوق، باید طرح‌های توجیهی خود را به نظام بانکی ارائه و بعد از ارزیابی نهایی و مصوب شدن اعطای تسهیلات و تعیین نوع وثیقه، از ضمانت نامه صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک استفاده کنند.

مقیسه ادامه داد: این صندوق از سال ۹۵ و ابتدای سال ۹۶ با تمام بانک‌های عامل ( به جز بانک صادرات) یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده و مشتریان این بانک‌ها می توانند از خدمات صندوق استفاده کنند. امضای یادداشت تفاهم همکاری با بانک صادرات نیز در دست بررسی است و مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از خدمات صندوق، صدور ضمانت نامه اعتبار خرید کالا است که واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و صنوف تولیدی می توانند مواد اولیه مورد نیاز واحد خود را از شرکت های معتبر داخلی تامین و از تسهیلات صندوق استفاده کنند. در این برنامه، بانک حذف و تفاهم انجام شده با ذینفعان خواهد بود.

مقیسه گفت: صدور ضمانت نامه های پیمانکاری یا اجرای قراردادها نیز از دیگر خدمات صندوق است که در این برنامه بین کارفرما و پیمانکار قرارداد منعقد می شود اما صاحب واحد تولیدی با نظام بانکی مشکل دارد، که صندوق نسبت به صدور ضمانت نامه برای این قبیل واحدها اقدام می کند.

وی افزود: این صندوق در حال حاضر برای مناطق برخوردار کشور ۷۰ درصد و برای مناطق کمتر برخوردار تا ۸۵ درصد اصل و سود تسهیلات را تضمین می کند و بقیه آن بر عهده صاحبان واحدها یا اصناف تولیدی است که البته این صندوق برنامه دارد با اصلاح اساسنامه در آینده نزدیک تا ۱۰۰ درصد را پوشش دهد.

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور ضمانت‌نامه صندوق

مقیسه با بیان اینکه واحدهای تولیدی در سراسر کشور می‌توانند از انواع خدمات صندوق بهره مند شوند، گفت: از اردیبهشت ماه امسال سامانه الکترونیکی صدور ضمانت نامه صندوق فعال شده و صنوف تولیدی می توانند با ورود به سامانه و تکمیل فرم ها و همچنین ارسال مدارک مورد نیاز به صورت اسکن شده اقدام کنند و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

وی افزود: هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند حداکثر تا ۳۰ میلیارد ریال برای یک یا چند واحدهای تولیدی نسبت به استفاده از خدمات صندوق اقدام کند.

مقیسه درباره نرخ استفاده از خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اظهار کرد: برای ضمانت نامه‌های اعتباری در سال اول به طورمیانگین حدود ۱.۵ درصد و برای سال های بعد ۲۵ صدم درصد کارمزد دریافت خواهد شد و برای ضمانت نامه های پیمانکاری معادل ۵۰ درصد نرخ کارمزد در نظام بانکی است.

برچسب‌ها:

نظر شما