شناسهٔ خبر: 138508 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون آموزش در گفتگو با «نماینده»:

در سال های آینده با کمبود شدید معلم مواجه می شویم/دانشگاه فرهنگیان در وضعیت فعلی جوابگوی نیاز آموزش و پرورش نیست

محمدمهدی زاهدی/2 این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با گسترش دانشگاه فرهنگیان به جذب تعداد بیشتری نیرو اقدام کند تصریح کرد: اگر همان ۳۵۰ هزار نفر را در نظر بگیریم دانشگاه فرهنگیان با وضعیتی که تا به حال داشته هرگز قادر نخواهد بود که در ۸ سال آینده این تعداد جمعیت معلم را تربیت کند.

نماینده - محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس در گفتگو با خبرنگار «نماینده» اظهار داشت: در رابطه با بازنشسته شدن معلمان در چند سال آینده دغدغه های زیادی وجود دارد البته آمار و ارقام مختلفی در این زمینه وجود دارد اما حداقل تعداد بازنشستگانی که برای سال های آینده پیش بینی می شود جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر و حداکثر ۶۰۰ هزار نفر هستند.

 وی یکی از راه حل های مواجه با کمبود معلم در کشور را افزایش پذیرش در دانشگاه فرهنگیان  دانست  و گفت: برای این امر دولت باید برنامه ریزی کند و در بخش سخت افزاری این موضوع، شرایط لازم را فراهم کند همچنین بهبود در پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نیازمند تامین بودجه از سوی دولت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با گسترش دانشگاه فرهنگیان به جذب تعداد بیشتری نیرو اقدام کند تصریح کرد: اگر همان ۳۵۰ هزار نفر را در نظر بگیریم دانشگاه فرهنگیان با وضعیتی که تا به حال داشته هرگز قادر نخواهد بود که در ۸ سال آینده این تعداد جمعیت معلم را تربیت کند.

وی افزود: متاسفانه برنامه منظم و مدونی در رابطه به جایگزینی نیروی جدید به مجلس داده نشده،  بنابراین باید وزارت آموزش و پرورش بر اساس بند ۲ ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه مهندسی نیروی انسانی را دنبال کند و  در صورت لزوم در این زمینه لایحه ای را به مجلس ارائه دهد چرا که اگر در حال حاضر این اقدامات صورت نگیرد در چند سال آینده با کمبود شدید معلم مواجه خواهیم شد.

نظر شما