شناسهٔ خبر: 138504 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

آزادیخواه خبر داد؛

نهایی شدن «طرح اداره صدا و سیما» تا آخر ۹۶/ سه طرح دریافت شده است

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، از نهایی شدن طرح اداره سازمان صدا و سیما در این کمیسیون تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در این رابطه، سه طرح به کمیسیون ارائه شده است.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه افراد مختلفی در مجلس به دنبال ارائه طرح برای نحوه اداره سازمان صدا و سیما هستند، اظهار داشت: این طرح‌ها در قالب‌های مختلف و با عناوین گوناگون مطرح است؛ دولت هم به دنبال این است که لایحه‌ای را با همین موضوع به صحن مجلس بیاورد.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی به عنوان متولی اصلی این کار، بدنبال توجه به اصول قانون اساسی و منویات و ایده‌های رهبر معظم انقلاب و در مرحله بعدی، حفظ جایگاه واقعی سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی است تا خلاءهایی که در این زمینه مشاهده می‌شود، برطرف شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ارائه سه طرح همزمان به این کمیسیون در مجلس با موضوع نحوه اداره سازمان صدا و سیما خبر داد و گفت: یکی از این طرح‌ها مربوط به آقای علی مطهری است، طرح دیگر مربوط به یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی و طرح سوم، مربوط به مجموع اعضای کمیسیون است.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: آنچه قرار است در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار بگیرد، برآیندی از این سه طرح است؛ با این توضیح که ما هر سه طرح را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه داده‌ایم تا به صورت تطبیقی و کارشناسی آنها را بررسی کنند که ظاهراً این کار انجام شده است.

مقابل طرح های زیاده خواهانه با قدرت می ایستیم

وی افزود: ما آنچه را که منطبق بر اصول قانون اساسی است که مثلاً شرح وظایف رئیس سازمان یا عزل و نصب آن را مشخص کرده و می‌توانیم در آن دخل و تصرف کنیم، در جریان هستیم؛ مثلاً در رابطه با موضوع شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما و نصب هیأت امنا برای آن، این مسئله هیچ منعی با قانون ندارد و با منویات رهبر انقلاب نیز تعارض ندارد؛ به ویژه اینکه در پیوست حکم انتصاب رئیس‌ سازمان صدا و سیما نیز چنین چیزی از سوی ایشان تأکید شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: صرفنظر از این موارد، بعضاً زیاده‌خواهی‌هایی در حال اتفاق افتادن است که امکان تبدیل کردن این مسائل به قانون وجود ندارد و ما با قدرت در مقابل آنها می‌ایستیم.

آزادیخواه در توضیح این مسئله تصریح کرد: ما سازمان صدا و سیما را به عنوان رسانه ملی یک سازمان مستقل از قوا می‌دانیم که استقلال آن اگر حفظ نشود، قطعاً هویت درست و درمانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: منظور ما از زیاده‌خواهی‌ها، بعضاً مطالباتی است که می‌خواهد سازمان صدا و سیما را زیر چتر نفوذ دولت‌ها قرار دهد و یکی از مؤلفه‌های آن، مناسبات بودجه‌ای میان صدا و سیما و دولت است؛ درواقع روابط بودجه‌ای فقط یک بهانه است و موارد دیگری هم بعضاً مطرح می‌شود.

تهیه طرح نهایی بر اساس سه طرح ارائه شده

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: در طرحی که ما به دنبال تهیه آن بر اساس سه طرح ارائه شده هستیم، معتقدیم بهترین مدل برای ایجاد قانون نحوه اداره سازمان صدا و سیماست.

آزادیخواه گفت: در این طرح از نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان رسانه ملی و مشاوران کمیسیون فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

طرح اداره صدا و سیما تا آخر سال ۹۶ در کمیسیون فرهنگی نهایی می شود

وی درباره زمان بررسی نهایی این طرح در صحن کمیسیون فرهنگی و نیز صحن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که این طرح از الان به مدت دو ماه در کمیته هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی بررسی شود و بعد از آن در نوبت بررسی در صحن کمیسیون قرار گیرد که در اینجا نیز حداقل سه یا چهار جلسه مفید نیاز است و در نهایت تا پایان سال ۹۶ آماده ارائه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال، بررسی بودجه سال آینده در دستور کار صحن مجلس قرار دارد، بعید است که این طرح تا پایان امسال به صحن بیاید. ولی بنای ما این است که کار کارشناسی، با قدرت و در کمیته تخصصی و کمیسیون فرهنگی بررسی و نهایی شود.

نظر شما