شناسهٔ خبر: 138484 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی کرد؛

فرار رو به جلوی دولت در سالگرد «توافق هسته ای»

مذاکرات/2 "تعدادی از اصلاح طلبان که دیروز در جشن هسته ای و میتینگ های انتخاباتی از دوقطبی کردن جامعه سخن می گفتند امروز مُهر تائیدی بر دلواپسی های رئیس دستگاه دیپلماسی و دیگر مقامات اجرایی در عصرناموفق «پسابرجام» می زنند".

گروه سیاست «نماینده» - یک بار دیگر مقامات دولت ایران به بدعهدی آمریکایی‌ها در قبال اجرای تعهداتشان در برجام اذعان کردند. این بار محمدجواد ظریف "وزیر امور خارجه" در دومین سالگرد توافق دولت روحانی و دولت‌های ۱+۵  بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در نیویورک از بی‌وفایی آمریکایی‌ها انتقاد کرده و گفته است میزان پایبندی آمریکایی‌ها به برجام بسیار نازل است.

این اظهار نظر ظریف می‌تواند به معنای آن باشد که رئیس دستگاه دیپلماسی نسبت به گسست کشورها بویژه آمریکا از توافق برنامه جامع اقدام مشترک ابراز نگرانی کرده است.

ظریف همچنین گفته است: آمریکایی‌ها اجازه نداده‌اند ایران آنگونه که باید از برجام بهره ببرد. این یعنی تداوم بن‌بست مراودات بانکی و تجاری پس از اجرای برجام و اینکه ایران به‌رغم اجرای کامل تعهدات خود در برجام اما تغییری در وضعیت اقتصادی خود نسبت به دوران قبل از توافق هسته‌ای مشاهده نکرده است.

علاوه بر وزیر امور امور خارجه، حمید بعیدی نژاد"سفیر ایران در لندن" که در تیم مذاکره کننده هسته ای نیز عضویت داشت به مناسبت دومین سال حصول» برجام» در یادداشتی که در کانال تلگرامی اش منتشر کرد نسبت به چالش‌های مهم اجرای برجام هشدار داد و با بیان اینکه آمریکا مانع منافع اقتصادی برجام شد، نوشت: بی‌شک اجرای برجام با چالش‌های مهمی هم روبروست. باوجودآنکه دولت آمریکا به‌طور مشخص تا این لحظه خلاف صریح تعهدات بنیادین خود اقدام نکرده است اما تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا در خصوص برجام به‌نوعی حزم و احتیاط در جامعه اقتصادی و شرکت‌های بزرگ تجاری و بانک‌های بین‌المللی برای ورود به کار اقتصادی و مالی با طرف‌های ایرانی انجامیده است.

اعتراف مقامات دولتی به عهد شکنی آمریکا در حالی مطرح می شود که پیش از این مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده بودند: «آمریکا قابل اعتماد نیست».

معظم له، ۸ اردیبهشت سال ۹۵ در دیدار هزاران نفر از کارگران، فرموده بودند: «آمریکایی‌ها گاهی اوقات از دور، گلایه می‌کنند که چرا نسبت به ما بدبین هستید!؟ خب مسائلی را که موجب بدبینی هستند، می‌بینیم و نمی‌توانیم چشمان خود را بر روی آنها ببندیم؛ بارها گفته‌ام که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است.»

اکنون که در دومین سالگرد توافق هسته ای به سر می بریم، آمریکایی ها با اتخاذ تحریم های جدید علیه ایران نشان دادند که برای آنها دیگر جسم و جان «برجام» بی اهمیت  است. در این راستا می توان به پیام جدید دموکرات های کنگره آمریکا به «ترامپ» اشاره کرد.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدیدی از طرح تحریم های ایران ارائه کرده اند به این امید که این پیام را به ترامپ ارسال کنند که باید موضع سختگیرانه آمریکا علیه ایران را تداوم ببخشد.

همچنین روزنامه انگلیسی «تلگراف» در خبری نوشت در حالیکه دو سال از امضای توافق هسته ای با ایران می گذرد، اما این توافق هنوز موفقیت آمیز و نتیجه بخش نبوده است.

تلگراف نوشت «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه وقت انگلیس به مجلس عوام این کشور گفت که توافق انگلیس و سایر قدرت های جهانی با ایران به معنای این است که جهان اطمینان حاصل کند که تمام مسیرهای ایران به سمت ساخت بمب هسته ای بسته شده است ولی در حال حاضر که دو سال از امضای این توافق می گذرد و با وجود اینکه دولت لندن ایران را تابع مفاد برجام می داند، حقیقت این است که این توافق نتایجی را که کل توافق هدف گرفته بود را تضمین نمی کند.

از سوی دیگر در داخل کشور نیز جریان های سیاسی که هریک بینش و گفتمان جریان متبوعشان را در جغرافیای سیاسی نمایندگی می کنند نسبت به پیمان شکنی امریکا در داستان «برجام» هم صدا شده اند. این در حالی است که اصلاح طلبان پس از توافق هسته ای تلاش کردند تا جامعه را به دو قطب تقسیم کنند. از نگاه آنها قطب اول برجام(حامیان برجام) و قطب دوم"نابرجامیان" که حامیان دولت آنها را به دعنوان دلواپسان معرفی می کردند بود .

"حتی در انتخابات مجلس دهم تعدادی از کاندیداهای فهرست امید که هم اکنون در قوه مقننه حضور دارند به صراحت از شکل گیری دو قطب برجام و نابرجامیان سخن می گفتند".

محسن کوهکن"نماینده مجلس و نایب رئیس جبهه پیروان خط امام  رهبری" به عنوان فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به سالگرد توافق هسته ای می گوید: شاهد بودیم که در ابتدای امضای برجام و در حالی که هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته بود، برخی پیشنهاد برگزاری جشن هسته‌ای می‌دادند و منتقدان برجام را دلواپس می‌نامیدند، اما واقعیت‌های امروز برجام قابل انکار نیست و دیگر دولت از موضع تهاجمی خود نسبت به منتقدان عبور کرده است.

به اعتقاد او، متاسفانه ما در پذیرش برخی از مفاد برجام که دو پهلو بود غفلت کردیم و همین مسئله باعث شد تا آمریکایی‌ها اقدامات خصمانه‌ای علیه ایران انجام دهند؛ آمریکایی‌ها از غفلت صورت گرفته در محتوای برجام نهایت استفاده را کردند و ما باید از این به بعد بادقت و وسواس بیشتری عمل کنیم.

اسماعیل دوستی"عضو شورای شهر و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی" نیز به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب(حامی دولت) از بدعهدی های آمریکا در «برجام» انتقاد کرد و گفت که: آمریکابه منظور آن که راه پیشرفت ایران را سد کند، اقدامات زیادی را در دوران پسابرجام انجام میدهد! به عنوان مثال به طور مداوم سعی بر آن دارد که با کشورهای اروپایی و منطقه رایزنی کرده و آنها را به اتحاد علیه ایران دعوت کند.

دوستی به تحریم های جدید آمریکا اشاره و  تصریح کرد: تحریم هایی که به طور مداوم در کنگره آمریکا علیه ایران مطرح شده و به تصویب میرسد نمونه ای دیگر از بدعهدی های پسابرجامی آمریکا است.

آنچه روشن است، دو سال از توافق هسته ای می گذرد و تعدادی از اصلاح طلبان  که دیروز در جشن هسته ای و میتینگ های انتخاباتی از دوقطبی کردن جامعه سخن می گفتند امروز مُهر تائیدی بر دلواپسی های رئیس دستگاه دیپلماسی و دیگر مقاومات اجرایی در عصرناموفق پسابرجام می زنند.

البته دولت و دستگاه دیپلماسی کشور باید در قبال ناکارآمدی «برجام» پاسخگو باشند چرا که قبل از این تعدادی از نمایندگان در مجلس سابق و فعالان سیاسی که از آنها به عنوان دلواپس نام برده می شد نسبت به گسست کشورها بویژه آمریکا از توافق برنامه جامع اقدام مشترک ابراز نگرانی می کردند و امروز، دولت و وزیر امور خارجه نیز  نگرانی خود را پیرامون توافق هسته ای اعلام می کنند.

سالگرد توافق هسته ای، زمان مناسبی برای پاسخگویی دولتی است که  همه تخم مرغ های خود را در سبد توافق هسته ای قرار داد.

نظر شما