شناسهٔ خبر: 138478 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

ترامپ: از ورود پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به آمریکا جلوگیری شود

ترامپ دولت ترامپ طی دادخواستی، خواستار لغو حکم جدید دادگاه فدرال هاوایی در حمایت از ورود پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به آمریکا شد.

به گزارش افکارنیوز، وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه عالی این کشور درخواست کرد حکم قاضی فدرال در ایالت هاوایی مبنی بر معاف شدن برخی از اقوام شهروندان مسلمان برای ورود به آمریکا، را لغو کند.

«جف سشنز»، دادستان کل آمریکا، طی دادخواستی رسما از دادگاه عالی آمریکا درخواست کرد حکم جدید دادگاه هاوایی در حمایت از ورود پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از شش کشور مسلمان به آمریکا را لغو کند.

گفتنی است یک قاضی فدرال در دادگاه هونولولو، مرکز ایالت هاوایی، روز پنجشنبه حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درمورد ممنوعیت سفر شهروندان شش کشور مسلمان به آمریکا نباید شامل پدربزرگ، مادربزرگ و برخی دیگر از خویشاوندان این شهروندان آمریکایی شود. طبق نظر قاضی هاوایی این افراد باید بدون هیچ منعی بتوانند برای دیدن نوه‌ها یا سایر اقوام خود به آمریکا سفر کنند.

جف سشنز در واکنش به این حکم روز جمعه اعلام کرد رسما از دادگاه عالی آمریکا که بالاترین نهاد قضایی در ایالات متحده است، درخواست کرده حکم قاضی فدرال هاوایی را لغو کند.

فرمان ضدمهاجرتی ترامپ شامل ممنوعیت موقت ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا و همچنین محدودیت پذیرش پناهجویان می‌شود. این فرمان ژانویه سال جاری میلادی صادر شد و به دلیل جنجال‌های فراوانی که ایجاد کرد، موانعی بر سر راه اجرایی شدن آن بوجود آمد.

در نظام قضایی آمریکا، تعدادی دادگاه فدرال در نقاط مختلف این کشور مستقر هستند که مستقل از سامانه قضایی ایالتی عمل می‌کنند. این دادگاه‌های فدرال مسئولیت رسیدگی به برخی پرونده‌ها مانند شکایت شهروندان و نهادهای ایالتی را برعهده دارند که یک طرف شکایت به دولت فدرال مربوط می‌شود. قضات دادگاه‌های فدرال به پیشنهاد رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا منصوب می‌شوند. قاضی‌های فدرال پس از انتصاب، و حتی تا زمان مرگ یا بازنشستگی، سمت‌ خود را مستقل از قوای دیگر حفظ می‌کنند.

دادگاه عالی آمریکا ماه گذشته پس از رسیدگی به شکایت دولت علیه احکام دادگاه‌های فدرال، به نفع ترامپ رای داد. دادگاه عالی مدعی شد فرمان ترامپ با مفاد قوانین مربوط به اختیارات رئیس جمهور در حفظ امنیت ملی از طریق محدودیت موقت ورود اتباع بیگانه منطبق است. به عقیده دادگاه عالی آمریکا، فرمان ضد مهاجرتی ترامپ مواد قانونی اساسی در مورد ممانعت از تبعیض مذهبی را نیز نقض نمی‌کند.

قضات دادگاه عالی اعلام کردند اتباع کشورهای مورد نظر ترامپ چنانچه دارای یک "ارتباط واقعی" با شخصی در داخل آمریکا باشند مشمول این فرمان نمی‌شوند و باید اجازه دیدار خویشاوندانشان را در آمریکا داشته باشند.

دولت ترامپ پس از صدور این حکم، دارا بودن "ارتباط واقعی" را به خویشاوند درجه یک بودن تعبیر کرد و با معرفی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به عنوان خویشاوند درجه دو، ‌ اعلام کرد که آنها در کنار عمه، ‌ دایی، عمو، خواهرزاده، برادرزاده و خویشاوندان سببی حق ورود به آمریکا را ندارند.

اما قاضی دادگاه فدرال هاوایی روز جمعه در حکمی اعلام کرد عقل سلیم، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را نیز جزئی از خویشاوندان درجه یک می‌داند به همین دلیل آنها نیز باید از قانون ضدمهاجرتی ترامپ معاف شوند.

نظر شما