شناسهٔ خبر: 138448 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از وی «سؤال» خواهد کرد/قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید

احمد امیرآبادی فراهانی// عضو هیأت رئیسه مجلس: قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید و مصوبه را از دولت خواهد خواست که آن را اجرا کند.

به گزارش «نماینده»، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم ابلاغ قانون ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: رئیس‌جمهور از ابتدا با ارائه برنامه ششم  مخالف بود و حتی در بحث سیاست‌های کلی برنامه ششم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد، در آن جلسات حضور فعالی نداشت و با آن مخالفت می‌کرد.

امیرآبادی ادامه داد: همان موقع گفته شد که مرحوم هاشمی رئیس وقت مجمع به ایشان گلایه کرده بود که شما دولت قبل را به قانون‌گریزی متهم می‌کنید و چطور نمی‌خواهید در برنامه ششم توسعه چیزی ارائه کنید.

*ماجرای رفت و برگشت‌ برنامه ششم توسعه بین مجلس و دولت

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه این قانون در مجمع و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: دولت در آن مقطع در یک تنگنایی قرار گرفت و ناچار بود برنامه را اعلام کند اما احکام را به مجلس ارائه داد و آن موقع رئیس مجلس اعلام کرد اینها احکام برنامه است و دولت باید برنامه را ارائه دهد اما نهایتا و پس از این رفت و برگشت‌ها بین مجلس و دولت نهایتا چهار تا پنج صفحه آن هم به امضای آقای نوبخت به مجلس داده شد و آقای لاریجانی هم اعلام کرد این برنامه مورد نظر مجلس نیست و به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در آن نامه دستور فرمودند که مجلس آن را با همکاری دولت انجام دهد و مجلس خودش برنامه را شروع کرد و کمیسیون تلفیق روی ‌آن وقت گذاشت و این برنامه را تهیه و در صحن نیز تصویب کرد.

*قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید و مصوبه را از دولت خواهد خواست

امیرآبادی با بیان اینکه متاسفانه رئیس‌جمهور برنامه ششم توسعه را ابلاغ نکرد، یادآور شد: البته آنها بخش‌هایی از این برنامه ششم توسعه را شروع به اجرا کردند که البته جنبه انتخاباتی داشت از جمله پرداخت مستمری کمیته‌ امدادی‌ها؛ این در حالی بود که حتی نماینده دولت در کمیسیون تلفیق با بند افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت این مستمری مخالف بود اما این افزایش در شب انتخابات انجام شد، متاسفانه این وعده دولت مبنی بر اینکه گفته بودند یارانه کسانی که قطع شده دوباره پرداخت خواهد شد بعد از انتخابات فراموش شد و از این رو ما در دفاتر خود مراجعات بسیاری در این زمینه داریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه برخی معتقدند با این روند هویت مجلس زیر سوال می‌رود و چه اقداماتی باید برای برخورد با این رفتار فراقانونی صورت گیرد، گفت: ما اولاً منتظریم کابینه شکل بگیرد و دولت رای اعتماد را بگیرد، قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید و مصوبه را از دولت خواهد خواست که آن را اجرا کند.

*سه راهکار مجلس برای اجرای برنامه ششم از سوی دولت

وی با بیان اینکه مجلس در سه جا می‌تواند بحث نظارتی خود را در قبال دولت اعمال کند، اظهار داشت: یکی بحث تک‌تک وزراست که وقتی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید قول دهند که برنامه ششم را اجرا می‌کنند و اگر این کار را انجام ندهند مجلس به دنبال استیضاح و راه‌های نظارتی خود خواهد رفت.

امیرآبادی تصریح کرد: راهکار دوم بودجه سال ۹۷ است که در بودجه ای که به مجلس ارائه می‌شود مجلس حتما در این خصوص اعمال نظارت خواهد کرد و اگر براساس برنامه ششم نباشد می‌تواند بودجه را برگرداند.

*اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از رئیس‌جمهور سوال خواهد کرد

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی سومین راهکار برخورد با این رفتار فراقانونی دولت را سوال از رئیس‌جمهور عنوان کرد و یادآور شد: اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از رئیس‌جمهور سوال خواهد کرد، چرا که برنامه ششم برای نمایندگان بسیار مهم است و متعلق به همین مجلس است، لذا مجلس شورای اسلامی نسبت به این برنامه حساس است.

وی با تاکید بر اینکه ما دوستانه از دولت می‌خواهیم روندی را در دولت آینده طی کند که تعامل بین دو قوه باقی بماند گفت: عدم ابلاغ و عدم اجرای برنامه ششم به قشرهای مختلفی از مردم از جمله فرهنگیان، بازنشستگان، کارمندان و بخش‌های مختلف تولید، کشاورزی و آسیب‌های اجتماعی لطمه می‌زند و همه این موارد در برنامه ششم در نظر گرفته شده و دولت باید برنامه ششم را اجرا کند.

*اگر برنامه ششم توسعه اجرایی نشود تعامل بین مجلس و دولت به هم خواهد خورد

امیرآبادی در عین حال به سیاست‌های کلی برنامه ششم که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلی مانند قانون است و باید در کشور اجرا شود؛ لذا اگر این موضوع اجرایی نشود تعامل بین مجلس و دولت به هم خواهد خورد و رئیس‌جمهور قطعا این مساله را متوجه است.

*احتمالا رئیس‌جمهور در روز تحلیف اسامی وزرا را اعلام می‌کند

وی در پایان گفت: امیدواریم در مرداد ماه که تحلیف انجام می‌شود با توجه به اینکه اخباری وجود دارد که احتمالا رئیس‌جمهور در روز تحلیف اسامی وزرا را اعلام می‌کند، مجلس هم برای بررسی ورود خواهد کرد و با مشخص شدن تکلیف دولت جدید آنها باید به سمت اجرای برنامه ششم بروند.

نظر شما