شناسهٔ خبر: 138424 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیس‌جمهور درباره مشکلات کشور با مردم صریح صحبت کند/هنوز به تولید نرسیده‌ایم

لاریجانی2 رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه منابع حاصل از نفت، گاز و مالیات کفاف سنگینی هزینه‌ها را نمی‌دهد افزود: از رئیس‌جمهور و مسئولان کشور می‌خواهم با مردم صریح صحبت کنند تا مردم شرایط را بدانند.

به گزارش «نماینده» ، علی لاریجانی در همایش مسئولان ستادی و استانی و کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه جایگاه فنی و حرفه‌ای در کشور باید جایگاه واقعی باشد، اظهار داشت: بخشی از آموزش‌های کشور نامتعادل است، مانند اینکه باید به ازای هر مهندس حداقل ۵۰ تکنسین هم وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ترکیب کنونی نیروی انسانی متوازن نیست افزود: مجموعه نظام مهندسان می‌گویند ترکیب کنونی نیروی انسانی متوازن نیست و در حال حاضر به ازای ۳۰ مهندس ۱ تکنسین وجود دارد و این‌یک ایراد بزرگ است، البته در بخش‌های آماری مشکلاتی نیز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه نظام آموزشی کشور به‌جای تمایل به آموزش‌های حرفه‌ای که موردنیاز بازار بوده به سمت آموزش‌های کلاسیک رفته که کیفیت لازم را ندارد تصریح کرد: این موضوع مشکلی در کشور است که نشان می‌دهد کشور باید به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سوق پیدا کند.

لاریجانی عدم تعادل در نظام بودجه کشور را موردتوجه قرارداد و ادامه داد: ۹۰ درصد بودجه مربوط به بودجه جاری و تنها ۱۰ درصد برای عمران است، برای حرکت جهنده در مسیر عمران باید بودجه این بخش افزایش یابد، اما این مسئله محقق نشده، آن‌هم به دلیل کمبود توان بودجه‌ای است، این ۱۰ درصد هم تبصره اوراق مشارکت دارد و منابع واقعی نیست.  

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه سال گذشته اوراق مشارکت دادیم و نتوانستیم پول آن را بدهیم گفت: امسال هم اوراق مشارکت دادیم تا پول سال قبل را بدهیم و این یعنی هنوز به تولید نرسیده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه منابع حاصل از نفت، گاز  و مالیات کفاف سنگینی هزینه‌ها را نمی‌دهد افزود: از رئیس‌جمهور و مسئولان کشور می‌خواهم با مردم صریح صحبت کنند تا مردم شرایط را بدانند، چراکه وقتی مردم در جریان موضوع نباشند هرکسی در گوشه‌ای می‌خواهد خودش مشکلات را حل کند.

لاریجانی بابیان اینکه دولت و مجلس می‌خواهند به سازمان فنی و حرفه‌ای کمک کنند اما منابع در این زمینه محدود است اظهار داشت: منابع کشور در دانشگاه‌ها مصرف می‌شود که این موضوع باید حل شود.

به گفته وی، سیاست کشور گسترش بخش‌های دولتی نیست و در حال حاضر این سیاست به‌درستی انجام نمی‌شود، به‌طوری‌که در برنامه ششم هم کاهش ۱۵ درصدی چابک‌سازی دولت مطرح‌ شده و تا این مسئله انجام نشود بودجه‌ای آزاد نمی‌شود.

لاریجانی بابیان اینکه باید برای حمایت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای  حمایتی از سوی سطح کلان کشور در این زمینه صورت بگیرد تصریح کرد: مجلس تلاش می‌کند تا در قالب قوانین توجه لازم را به این مسئله داشته باشد، البته رویکرد سازمان نیز باید به‌گونه‌ای باشد که بار بودجه‌ای دولت را زیاد نکند.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه منابع محدود است و از طرفی ادارات دولتی نباید گسترش پیدا کنند عنوان کرد: در این زمینه باید از بخش خصوصی استفاده شود تا بار دولت نیز کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه عدم تعادل در سطح کلان کشور در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز وجود دارد گفت: برای حمایت باید در کل سیاست‌گذاری فنی و حرفه‌ای به سمت خصوصی‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی برود و مجلس ازنظر قانونی حامی این دست اقدامات است.

لاریجانی هدف‌گذاری مشترک سازمان فنی و حرفه‌ای و مجلس را برای ارتقا جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را موردتوجه قرارداد  و افزود: سمت‌گیری سازمان باید به سمت هدایتگری و حمایت از بخش خصوصی برود.

نظر شما