شناسهٔ خبر: 138415 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مشاغل سنتی و حتی «رانندگی» در خطر نابودی است

تاکسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به رشد فناوری اطلاعات و محصولات و خدمات مبتنی بر تکنولوژی گفت که اگر به همین نحو پیش برویم شاید برخی مشاغل کنونی نظیر رانندگی نیز تا چند سال آینده با استقرار سامانه خودروهای هوشمند، رنگ ببازد.

به گزارش «نماینده» دومین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف با عنوان «ITWeekend۲» صبح امروز در محل این دانشگاه و با تمرکز روی ایجاد کسب‌وکارهای نوین در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این رویداد که تا عصر ادامه دارد، قرار است کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه فناوری اطلاعات تجربیات خود را در قالب سخنرانیهای کوتاه با مخاطبان به اشتراک بگذارند.

از اهداف اصلی این رویداد می‌توان به ایجاد محیطی برای گردهمایی، گفت‌وگو و هم‌افزایی نوآوران، نخبگان، صاحبان ایده و علاقه‌مندان به رویکردها و نگرشهای نو در سطحی فراتر از مرزهای جغرافیایی و همچنین شناسایی آنها برای سرمایه‌گذاری مادی و حتی معنوی توسط حوزه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف کشور اشاره کرد.

محمدرضا موحدی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در آغاز این مراسم با اشاره به اهمیت یافتن مقوله «فناوری اطلاعات» در کشور طی سالهای اخیر اظهار کرد: مهمترین تأثیری که فناوری اطلاعات در جامعه دارد مربوط به مقوله اشتغال است؛ امروزه مسئله اشتغال یک معضل سراسری و جهانی است زیرا شکل سنتی خود را از دست داده است.

وی افزود: اشتغال به شیوه سنتی و صنعتی رنگ باخته و روزبه‌روز از میزان آن در کارخانه‌ها کاسته می‌شود اما در همین وضعیت شاهد گسترش نفوذ فعالیتهای مرتبط به حوزه فناوری و تکنولوژی در سطح جوامع هستیم و اگر به همین نحو پیش برویم شاید برخی مشاغل کنونی نظیر رانندگی نیز تا چند سال آینده با استقرار سامانه خودروهای هوشمند، از بین برود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هیچ راهی برای فرار از این وضعیت حاکم بر جهان نداریم و باید اجبارا به سمت مقوله «دانش‌بنیان» و «فناوری اطلاعات» برویم، ابراز کرد: ایجاد شغل در این زمینه‌ها بسیار راحت‌تر از شرایط سابق و سنتی است؛ در حوزه فناوری اطلاعات فاصله بین ایده و محصول بسیار کمتر از دیگر حوزه‌هاست.

موحدی با اشاره به اینکه اگر در گذشته از ۱۰۰ نفر اول کنکور اغلب افراد، رشته برق شریف را انتخاب می‌کردند، گفت: امروز رویه بالعکس و به رشته کامپیوتر راغب شده‌اند؛ اگر با کمک مسئولان بتوانیم سالی یک میلیون شغل در این زمینه‌ها ایجاد کنیم واقعا هنر کرده‌ایم هرچند که نیاز کشور، ایجاد دو تا سه میلیون شغل به صورت سالانه است.

نظر شما