شناسهٔ خبر: 138399 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فشار سنگین جمهوریخواهان به تیلرسون در خصوص ایران

تیلرسون یک رسانه آمریکایی از فشار سنگین سناتورهای جمهوریخواه آمریکا بر وزیر خارجه این کشور برای تغییر رویکرد وی در خصوص برجام خبر داد.

به گزارش «نماینده» به نقل از واشنگتن پست، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه از جمله «تام کاتن» در حال فشار آوردن بر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هستند تا وی موضع خود را در خصوص برجام و اینکه ایران به تعهدات خود در این خصوص پایبند بوده تغییر دهد تا به این صورت راه برای کنگره جهت اعمال تحریم های جدید علیه تهران هموارتر شود.

به نوشته این روزنامه، «سناتور کاتن» به همراه «تد کروز»، «دیوید پرود» و «مارکو روبیو» چهار نماینده جمهوریخواه از تیلرسون خواستند پایبندی ایران به برجام که میان تهران و شش قدرت جهانی حاصل شد و مسیر را برای برداشتن تحریم‌های مختلف کنگره علیه ایران هموار کرد را تایید نکند.

این ۴ عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای درباره برجام به وزیر خارجه آمریکا این خواسته خود را مطرح کرده اند.

براساس قانون هر ۹۰ روز یکبار باید پایبندی ایران به برجام بررسی شود. در گزارش ماه آوریل، تیلرسون برخلاف سایر مقامات دولت ترامپ،   پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و برداشته شدن تحریم‌های ایران را مغایر با منافع آمریکا ندانست. با این وجود، تیلرسون در گزارش خود به پال رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نوشت هنوز معتقد است دولت ایران حامی تروریسم است.

به نوشته واشنگتن پست، ۳ ماه پس از آن گزارش، صبر سناتورهای جمهوریخواه به پایان رسیده است و از تیلرسون می‌خواهند تهران را ناقض برجام معرفی کند.

در نامه جمهوریخواهان آمده است: ما معتقدیم زمان برای تغییر سیاست (علیه ایران) سال‌هاست به پایان رسیده است. با نزدیک شدن به یک دوره ۹۰ روزه دیگر، منافع واشنگتن با در نظر گرفتن نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و تجاوزکارانه تهران به بهترین شکل ممکن تامین می‌شود.

در این نامه ادعا شده است: ایران هنوز هم گروهی متشکل از شبه‌نظامیان منطقه‌ای، حمایت از تروریسم، گسترش فناوری موشک‌های بالستیکو نقض حقوق مردم را رهبری می‌کند.

نظر شما