شناسهٔ خبر: 138355 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بررسی تحولات عراق در گفتگو با شیخ الاسلام:

حالا که داعش پایتخت ندارد زیرزمینی فعالیت خواهد کرد/بازگشت تروریست های تکفیری به کشورهای غربی!

شیخ الاسلام "برای بررسی تحولات عراق به سراغ حسین شیخ الاسلام" مشاور وزیر امور خارجه" که در مقطعی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز بود رفتیم و از او پیرامون تحولات عراق و پرسش هایی که ذیل آزادسازی «موصل» مطرح می شود سوال کردیم".

گروه سیاست «نماینده» -مستحکم ترین دژ داعش در عراق فروپاشید و شهر موصل بعد از سه سال آزاد شد.

مهمترین خبر اعلام شده در هفته جاری"آزاد سازی موصل" بود؛ حیدر العبادی"نخست وزیر عراق" که در میان رزمندگان عراقی حضور پیدا کرده بود، ضمن اعلام رسمی آزادی کامل موصل اعلام کرد: «ما تحقق این پیروزی بزرگ را به همگان تبریک می گوییم».

نیروهای عراق از مهر ماه سال گذشته برای آزادسازی این شهر، که مرکز خلافت خود خوانده داعش بود، عملیات «قادمون یا نینوی» را آغاز کردند.

این نیروها موفق شدند در این عملیات، نخست شرق موصل را آزاد کنند و پس از آزادی محله‌های بخش غربی خود را به محله موصل قدیم برسانند.

این شهر  پس از سه سال اشغال و ۹ ماه عملیات نظامی، کامل آزاد شد و قرار است به زودی نیروهای عراق عملیات های گسترده ای را در دیگر نقاط عراق برای بیرون راندن داعش از این کشور آغاز کنند.

گروه تروریستی داعش در سال ۱۳۹۳ موفق شد، با سوء استفاده از شرایط داخلی عراق، این شهر را در مدت چند ساعت اشغال کند.

پس از آزاد سازی موصل سردار سپاه(حاج قاسم سلیمانی) در مراسم چهلمین روز شهادت سردار شعبان نصیری، حاضر شد و با اشاره به فروپاشی داعش در موصل، این پیروزی را برای کل بشریت خواند و گفت: ارتش عراق به سمت یک ارتش حزب‌اللهی در حال حرکت است.

حال که موصل به طور کامل آزاد شده است این پرسش مطرح می شود"سرنوشت داعش در عراق چه خواهد شد؟ "، "پیروزی موصل چه پیامی برای آمریکا و کشورهای غربی به همراه خواهد داشت؟ "

برای بررسی تحولات عراق به سراغ حسین شیخ الاسلام" مشاور وزیر امور خارجه" که در مقطعی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز بود رفتیم و از او پیرامون تحولات عراق و پرسش هایی که ذیل آزادسازی «موصل» مطرح می شود سوال کردیم.

وی در گفتگو با هفته نامه «نماینده»، آزادسازی موصل توسط سوی نیروهای عراق را بسیار مهم عنوان کرد و با بیان اینکه این پیروزی در  محدود کردن داعش نقش مؤثری خواهد داشت، گفت: البته باید توجه داشت که  داعش یک فکر است از این رو باید به صورت ریشه‌ای با آن برخورد کرد.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: داعش دیگر پایتخت ندارد و همچون  گذشته، سیستم حاکمیتی نخواهد داشت بنابراین به شکل زیرزمینی به فعالیت هایش ادامه می دهد.

شیخ الاسلام می گوید: تروریست های تکفیری  به کشورهای غربی بازخواهند گشت و همانند بمب های انتحاری عمل می کنند.

شیخ الاسلام با بیان این مطلب"عراق برای مردم عراق است"، در خصوص آینده این کشور، افزود: مردم عراق هستند که عراق را پاکسازی خواهند کرد البته برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تلاش کردند نیروهای مردمی را کنار بگذارند چرا که نمی‌خواهند مردم در سرزمین عراق تصمیم‌گیر باشند.

وی در پاسخ به این پرسش"آمریکا با اعلام پیروزی موصل چه رویکردی در قبال ناامنی در منطقه اتخاذ می کند؟ "، اظهارداشت:به اعتقاد بنده سیاست و راهبرد آمریکا(استکبار جهانی) و صهیونیسم در منطقه این است که منطقه بر اساس قومیت و مذهب تقسیم شود برای همین می‌خواهند بین کشورهای اسلامی و قومیت‌های مختلف اختلاف‌افکنی کنند و با همین دیدگاه تروریسم را در منطقه ایجاد و گسترش دادند.

همچنین، حسین امیرعبداللهیان"دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل" که به واسطه مسئولیتش در دستگاه دیپلماسی، شناخت کاملی از وضعیت عراق دارد تحلیلی از پیروزی موصل ارائه کرد و گفت که:  اولین پیام آزادی موصل برای تروریست ها و بطور مشخص داعش است که با وجود حمایت های پیدا و پنهان منطقه ای و بین المللی که این نیروهای تروریستی از آن برخوردار بودند، مردم عراق تحت نظر رهبران، مرجعیت دینی و مقامات سیاسی این کشور فعالانه به میدان آمدند و نیروهای مردمی بویژه نیروهای حشدالشعبی در کنار نیروهای مسلح توانستند پیروزی های مردمی را رقم بزنند.

او به تبیین دومین عامل که منجر به پیروزی موصل شد پرداخت و تاکید کرد: عراق کشور بسیار مهمی در منطقه است و در تحولات پساداعش این فرصت وجود دارد که این کشور نه تنها به جایگاه طبیعی خود در منطقه برگردد، بلکه انتظار می رود در آینده مهمترین نقش را در حل وفصل بحران های منطقه ای ایفا کند.

نظر شما