شناسهٔ خبر: 138347 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نمایندگان از جلسه غیر علنی امروز خبر دادند:

مشکلات سپرده گذاران، در جلسه غیر علنی حل شد؟

سیف در مجلس امروز جلسه غیر علنی مجلس به منظور بررسی وضعیت موسسات مالی و اعتباری با حضور رئیس بانک مرکزی تشکیل شد.

به گزارش «نماینده»، امروز(سه‌شنبه ۲۰ تیر) وکلای ملت پیش از آغاز جلسه علنی پارلمان، جلسه غیر علنی با حضور ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی برگزار کردند.   در این جلسه رئیس بانک مرکزی درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری و تعیین تکلیف سپرده گذاران این موسسات از جمله مال‌باختگان کاسپین با نمایندگان بحث و تبادل نظر  داشته و نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را در این زمینه مطرح  می کنند البته  در جلسات غیر علنی از حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران خودداری می شود ولی برخی از نمایندگان اخباری از این جلسه غیرعلنی را بازتاب دادند.
 

*دولت ظرف هفته آینده گزارشی در مورد مؤسسات مالی و اعتباری به مجلس ارائه می‌دهد
 

در همین راستا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز  پارلمان، در توضیحات کوتاهی درباره نشست غیرعلنی صبح امروز خانه ملت با حضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که برای بررسی مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری تشکیل شده بود، اظهار داشت: در ابتدا آقای پزشکیان که از طرف مجلس مأمور بررسی موضوع شده بود، گزارشی ارائه داد و در ادامه آقای سیف گزارشی از نحوه و تدبیری که برای حل مسئله دارند، ‌ ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از نمایندگان در زمینه حل این مشکل راهنمایی‌هایی ارائه دادند، خاطرنشان کرد: در مجموع در جلسه غیرعلنی این نظر به بانک مرکزی اعلام شد که باید در اسرع وقت این مشکل را به نحوی عام حل کنند و اگر نیاز شد بخش‌های دیگر کشور از جمله مجلس در این باره تصمیم‌گیری کنند تا ظرف هفته آینده گزارشی از طریق دولت بدهند تا اگر خودشان می‌توانند در دولت این مسئله را به نحوی که نگرانی همه افرادی که در این مؤسسات سرمایه‌گذاری کردند، حل کنند.

لاریجانی در ادامه گفت: لذا از بانک مرکزی خواستیم که در جلسه این موضوع را مطرح کنند و پیشنهادی در اینجا مطرح شد که اگر به این نحو عمل شود، می‌تواند رافع مشکل باشد و دغدغه مردم را حل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز داشت: مجلس نیز تا هفته آینده موضوع را پیگیری می‌کند تا حل شود.

*اعتراض نمایندگان به گزارش سیف درمورد پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی
 

این در حالیست که محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس، گفت: ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارشی را در خصوص اقدامات انجام شده برای سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری در جهت پرداخت مطالبات آنها ارایه داد که اعتراض نمایندگان حاضر را به همراه داشت.

وی افزود: سیف در گزارش خود عنوان کرد که مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی که با مشکل مواجه شدند تا سقف ۵۰ میلیون پرداخت شده است و در حال انجام امور هستیم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی با ارائه آمار غیرشفاف در مورد میزان تخلف انجام شده در ارتباط با این موسسات مالی گفت که بانک مرکزی به دنبال ساماندهی موسسات مالی و اعتباری است و به طور کل گزارش وی را می‌توان یک گزارش غیرواقعی و یکسویه دانست.

پورمختار در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس نیز مطالبی را در این باره مطرح کرد که در واقع می‌ توان صحبت‌های وی را کپی‌برداری از صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی دانست و حرف‌های وی تکرار گزارش ناصحیح و غیرواقعی سیف بود.

 *پرداخت به سپرده‌گذاران ۱۰۰ میلیونی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت

در ادامه مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز(سه‌شنبه ۲۰ تیر) مجلس که باحضور ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه امروز تاکنون آقای سیف از پرداخت به سپرگذارانی که زیر ۵۰ میلیون سپرده داشته‌اند  به شکل علی‌الحساب و بدون در نظر گرفته شدن سود سپرده‌ها خبر داده است.

وی افزود: پرداخت سود سپرده‌ها تا زمان مشخص شدن وضعیت دارایی‌های موسسه کاسپین امکان‌پذیر نخواهد بود.

لاهوتی با بیان اینکه سپرده‌گذاران زیر ۵۰ میلیون تومان حدود ۹۳ درصد سپرده‌گذاران را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: مسئولان بانک مرکزی متعهد شده‌اند تا در مرحله بعدی به  سپرده‌گذران تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت انجام شود که درصورت پرداخت به این گروه از سپرده‌گذاران، بازگشت اصل پول به ۹۶ درصد سپرده‌گذاران تکمیل می‌شود.

 *پرداخت اصل پول برای سپرده گذاران بعد از سال ۹۴
 

محمدرضا امیرحسن خانی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به جلسه غیر علنی صبح امروز(سه شنبه ۲۰ تیر) قوه مقننه گفت: مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس نیز گزارشی را در همین زمینه به نمایندگان ارائه کرد.

نماینده مردم طبس در مجلس با تاکید براینکه ولی الله سیف در جلسه امروز اعلام کرد به زودی سپرده های زیر ۵۰ میلیون در موسسات مالی تعیین تکلیف می شود، افزود: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد افرادی که پیش از سال ۹۴ در این موسسات سرمایه گذاری کرده اند اصل سرمایه و سود آن را پرداخت می کنیم و افرادی که پس از سال ۹۴ در موسسات مالی سرمایه گذاری کرده اند اصل سرمایه شان به آنها پرداخت می شود.

نظر شما