شناسهٔ خبر: 138335 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در این دوره برای نخستین بار کسری بودجه نداشتیم

چمران رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در مورد مسائل مالی عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم و موفق شدیم با بودجه تعیین شده از عهده مخارج برآیم در همین راستا ما برای نخستین بار نه‌تنها کسری بودجه نداشتیم بلکه کمی از بودجه شورا هم اضافه آمد.

هفته نامه «نماینده» / مهدی چمران از دوره دوم در قالب ائتلاف آبادگران وارد نهاد شورای شهر تهران شد و از آن مقطع تاکنون به غیر از سال اول دوره چهارم، رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها بود. ازاین‌رو به‌عنوان ریش‌سفید نهاد شورا شناخته می‌شود.

او در انتخابات سال ۹۶ به همراه همفکران خود در جریان اصولگرا در فهرست «خدمت» قرار گرفت اما در این دوره، جریان اصولگرا از ورود به شورای شهر باز ماندند و فهرست رقیب (اصلاح‌طلبان) آرای مردم تهران را کسب کردند.

وی فروردین سال جاری (قبل از برگزاری انتخابات) گفته بود: درصورتی‌که در انتخابات رأی نیاورم علاقه‌مندم زندگی شهید چمران را به نگارش درآورم و هم دانشگاه است که کار می‌کنم هم بنیاد شهید چمران را اداره می‌کنم که در بنیاد، کارهای فرهنگی است. البته علاقه و عشقم آن است که بتوانم یک زندگی‌نامه کامل برای دکتر چمران نیمه‌کاره است تمامش کنم و دلم می‌خواهد هر چه زودتر از این گرفتاری‌ها رها شوم و بتوانم آن کار فرهنگی را آزادانه انجام بدهم که تأثیر بسیار زیادی هم در فرهنگ ما دارد و فکر می‌کنم کارهای فرهنگی مبنا و پایه، حرکت‌های دیگر است. به‌هرحال اگر کار فرهنگی را ادامه دهم خیلی بیشتر خوشحال می‌شوم.

با توجه به اینکه کمتر از یک ماه دیگر عُمر شورای شهر تهران در دوره چهارم پایان خواهد یافت و فعالیت منتخبان اصلاح‌طلب در ساختمان بهشت آغاز خواهد شد به سراغ مهندس مهدی چمران رفتیم و از او پیرامون عملکرد شورای چهارم و آفت‌هایی که در دوره‌های آتی می‌تواند به این نهاد اجتماعی وارد شود سؤال کردیم.

* عملکرد شورای چهارم قابل دفاع است

وی در خصوص عملکرد شورای فعلی تهران، می‌گوید: ما اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین عملکرد شورای شهر دوره فعلی با دوره‌های سابق داشته باشیم باید بگویم که این دوره با دوره‌های قبل و حتی با سال‌های گذشته عملکرد قابل دفاع داشته است.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در مورد مسائل مالی عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم و موفق شدیم با بودجه تعیین شده از عهده مخارج برآیم در همین راستا ما برای نخستین بار نه‌تنها کسری بودجه نداشتیم بلکه کمی از بودجه شورا هم اضافه آمد. همچنین ما تلاش کردیم مصوباتی را تصویب کنیم که مؤثر و غیرتکراری باشد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در دوره‌های قبل، مصوبات و تصمیم‌گیری‌های خوبی داشتیم که منشأ تحولات بزرگی در شهر بوده است.

چمران در خصوص «سیاسی شدن شورای فعلی و حاشیه‌هایی که به وجود آمده بود»، اظهار داشت: بنده تمام سعی و تلاشم در طول تمام این سال‌هایی که در شورا بودم را به کار بستم تا شورا سیاسی نشود البته این بدین معنی و مفهوم نیست که اعضا شورا نباید سیاسی باشند بلکه اعضاء باید به مسائل سیاسی آشنا باشند تا بتوانند به‌درستی مسائل را تجزیه‌وتحلیل کنند.

* توصیه به منتخبان اصلاح‌طلب شورای تهران

وی تأکید کرد: آنچه باعث مشکل می‌شود این است که تفکرات سیاسی وارد شورا شود در این صورت جای موضوعات کارشناسی را می‌گیرد و این آفت بزرگی است چرا که شورا باید تخصصی باشد بر این اساس ما در شورا تمام تلاشمان را به کار بستیم بنابراین بر اساس برنامه و خط سیاسی جناح‌ها (این جناح یا آن جناح) در شهرداری و شورا کار نکردیم و اصولاً چیزی را پیاده نکردیم که حمایت از یک جریان فکری سیاسی تلقی شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین در توصیه‌ای به منتخبان شورای شهر پنجم، گفت: آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد اینکه در شورا نباید بر اساس و منوال جناح‌ها و خط‌کشی‌های سیاسی تصمیم‌گیری شود.

نظر شما