شناسهٔ خبر: 138303 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: الف

تحریم ها علیه قطر، تاثیر زیادی در اقتصاد این کشور نخواهد داشت

دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران: تحریم های کشورهای عربی علیه قطر به این کشور آسیب نمیزند، شاید منطقه را دچار بحران کند و اثرگذار باشد اما این تحریم ها فلج کننده نخواهد بود.

به گزارش «نماینده»، مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران در مورد تحریم های کشورهای عربی علیه قطر اظهار داشت: مسایل قطر دو بعد سیاسی و اقتصادی دارد، در مورد سیاسی ابعاد کاملا مشخص است، ولی در مورد مسایل اقتصادی باید گفت که عربستان و کشورهای هم پیمانش هم مرز زمینی و هم مرز هوایی قطر را دچار مشکل کرده‌اند که در مورد تحریم آسمانی هواپیمای قطری می توانند از آسمان ایران عبور کنند اما مسئله اصلی ۵/۲ جمعیت قطر است که باید عمده مواد غذایی آنها تامین شود و اجازه نداد تا تحریم ها بر اقتصاد این کشور لطمه بزند.
 
وی تصریح کرد: تا قبل از تحریم قطر از کشورهای عربی، عمده مواد غذایی این کشور از سوی امارات و تا حدودی هم از سوی عربستان تامین میشد که طبق آخرین آمار، ۵ میلیارد دلار صادرات امارات به قطر بود که رقم کمی نیست که البته همه آنها تولیدات اروپایی بود که به امارات رفته و از آنجا به قطر صادر میشد و همگی آنها انواع اقلام خوراکی بود که هم اکنون این صادرات متوقف شده است.
 
دبیرکل خانه اقتصاد ایران ادامه داد: همچنین میوه از شیلی و مصر به امارات و از آنجا به قطر صادر میشد که این نیز متوقف شده است لذا اینجا جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت استفاده کرده و سعی کند خوب عمل کند تا بتواند بازار غرب را به دست بگیرد و هم نیازهای قطر را تامین کند و هم بتواند بر اقتصاد داخلی خود تاثیرگذار باشد. در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصاد اروپا، خود اروپایی ها به ایران پیشنهاد می کنند که تهران مایحتاج قطر را  تامین کند.
 
دانشمند تاکید کرد: کاری که ما باید در ابتدا انجام دهیم این است که باید در بازار قطر ورود پیدا کنیم و بتوانیم به عنوان واسطه دوم بازار را در دست بگیریم و فرصت سوزی نکنیم تا از این طریق دولت و مردم قطر نیز به آرامش برسند، اگر امارات حدود ۵ میلیارد دلار به قطر صادر می کرد ما نیز  حدداقل بتوانیم ۲ میلیارد دلار را در دست بگیریم. ما در مجموع حدود ۴۰ میلیارد صادرات داریم که از این مبلغ، حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی، حدود ۷ میلیارد دلار میادین گازی و چیزی که باقی می‌ماند محصولات و تولیدات کشاورزی است لذا ما باید بتوانیم ۲، ۳ میلیارد دیگر نیز به اضافه کنیم و بازار قطر را در دست بگیریم.
 
عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی که میان رابطه قطر و ایران و جود دارد، بحث ارتباطات بانکی است، ایران و قطر هیچ گونه ارتباط بانکی با یکدیگر ندارند، لذا دولت باید مرکز صادرات به قطر ایجاد کند تا از این طریق محصولات کشاورزی و  سایر اقلام به این کشور داده شود و تاجر ایرانی نگران پول خود نباشد.

وی افزود: یکی از دیگر از این مشکلات نیز بحث حمل و نقل است، باید حمل و نقل مواد غذایی و صادرات به قطر از راه آسان تری به این کشور برسد که در حال حاضر بخش خصوصی در حال برطرف نمودن این موانع است.
 
دانشمند خاطرنشان کرد: تحریم های کشورهای عربی علیه قطر به این کشور آسیب نمیزند، شاید منطقه را دچار بحران کند و اثرگذار باشد اما این تحریم ها فلج کننده نخواهد بود و ایران و سایر کشورهای دیگر نیز می توانند به قطر کمک کنند تا از این وضعیت بیرون بیاید.
 
وی همچنین در مورد تصمیم مصر در مورد اینکه کشتی های قطری حق توقف در کانال سوئز را ندارند، گفت: مطرح کردن این موضوع از سوی مصر، مشکلی برای قطر ایجاد نخواهد کرد، یک روزی هم آمریکایی ها می گفتند که ایران حق ورود ندارد که ما پرچم خود را تعوض میکردیم لذا ایم مسئله اصلا قطر و اقتصادش را دچار بحرانی نخواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما