شناسهٔ خبر: 138226 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام رهامی، فعال اصلاح طلب:

برخی نان حصر را می‌خورند/اینکه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بگوید هر مجموعه ای خارج از این شورا برای انتخابات لیست بدهد تقلبی، بدلی و غضنفر است، دیکتاتوری محسوب میشود

رهامی این فعال اصلاح طلب گفت: در حصر بودن آقای موسوی و آقای کروبی به نفع برخی افراد است چون نان حصر را می خورند بنابراین نمی خواهند رفع حصر را پیگیری کنند.

به گزارش «نماینده» محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه آقای موسوی لاری مصاحبه کرده و گفته ملاقات رهبر معظم انقلاب با پادرمیانی آقای هادی خامنه ای انجام شد و برای طرح مسائل شخصی بود اظهار داشت: این تعبیر اشتباه و توهین است. ملاقات ما شخصی نبود. مثلا چه مسئله شخصی بین ما و رهبری وجود دارد که ایشان یک ساعت برای این بحث وقت گذاشتند. برخی دوستان فکر می کنند سند کل جریان اصلاحات به نام آنها زده شده است. اصلاحات یک گفتمانی است که تعداد زیادی از دوستان از قبل مجلس اول در جریان خط امام دنبال می کردند و بعد به عنوان اصلاح طلب معروف شدند. من، آقای هادی خامنه ای و آقای منتجب نیا از ۸۰، ۹۰ درصد دوستانی که در شورای عالی سیاستگذاری هستند و این مباحث را طرح می کنند سابقه فعالیت سیاسی مان در قبل و بعد از انقلاب بیشتر است. زمانی که ما فعالیت سیاسی می کردیم، برخی دوستان محصل و دانش آموز بودند. حالا توقع دارند هر کاری اصلاح طلبان انجام می دهند اول با آنها هماهنگ کنند. در واقع خود را مبنا و مرکز فعالیت اصلاح طلبان می دانند.
 
این فعال اصلاح طلب در ادامه افزود: در حصر بودن آقای موسوی و آقای کروبی به نفع برخی افراد است چون نان حصر را می خورند بنابراین نمی خواهند رفع حصر را پیگیری کنند. از این جهت می گویند کار ما برای دیدار با رهبری شخصی بوده و هیچ ارتباطی با اصلاحات ندارد. در فضای بسته بعد از ۸۸ و ۸۹ کسی که توانست در انتخابات شوراهای چهارم برای اصلاح طلبان لیست ببندد و دوباره اصلاح طلبان را دعوت کند من بودم. لیست شورای شهر چهارم را من بستم. رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و رئیس کمیته رایزنی و تعامل و ائتلاف شورای عالی سیاستگذاری بودم و ده ها مسافرت به استان های مختلف کردم بنابراین در محوریت و مرکزیت جریان بودم اما دوستان کم کاری ها و کوتاهی هایی که درباره آقای کروبی و موسوی انجام دادند این طور توجیه می کنند.
 
وی تاکید کرد:آنقدر که اصلاح طلبان برای رفع ممنوع التصویری آقای خاتمی طرح بحث می کنند یک صدم درباره رفع حصر انجام نمی دهند بنابراین می خواهند هر کاری که غیر از خودشان انجام می شود کوچک جلوه دهند و بگویند کاری انجام نشده است. اصلاحات به یک یا دو نفر منحصر نمی شود، اصلاحات یک جریان وسیع است و نظام را هم به رسمیت می شناسد. من و آقایان هادی خامنه ای و منتجب نیا و تعداد زیادی از دوستان دیگر بخشی از جریان اصلاحات را رهبری و هدایت می کنیم بنابراین امروز باید چندصدایی را در مجموعه اصلاح طلبان بپذیریم. این مجموعه بیشتر معتقد به اعتدال و میانه روی است، با تندروی هایی همچون اتفاقات مجلس ششم مخالفت دارد.
 
رهامی با بیان اینکه ما مخالف حمله به سفارت آمریکا در سال ۵۸ و حمله به سفارت عربستان در سال ۹۴ هستیم تصریح کرد: این بخش از جریان اصلاحات در چارچوب قانون اساسی حرکت می کند رهبری را به عنوان ولی فقیه و ستون خیمه نظام قبول دارد و هر کاری می کند نگاهش این است که خود را با رهبری هماهنگ کند. این جریان از طرف بعضی از جریانات افراطی و تندرو اصلاحات همیشه مورد نقد بوده است بنابراین نقد به افراط و تفریط است، نه ما که با رهبری یک ساعت درباره روابط اصلاح طلبان و حل مشکلات صحبت کردیم. من سال ۹۱ به شهرستان ها می رفتم و برای انتخابات شورای شهر چهارم فراخوان می دادم تا موضع تحریم انتخابات برطرف شود، همین دوستان از من انتقاد کردند و می گفتند «تو داری تنور اصولگراها را داغ می کنی، ما تا وقتی مشکل آقای خاتمی حل نشود حاضر به کاندیدا دادن نیستیم» در واقع حضور در انتخابات شوراها را بحث انحرافی می دانستند. بعد که در انتخابات شورای شهر تهران موفق شدیم، آمدند گفتند «بگذارید شهردار را ما تعیین کنیم.» بنابراین در فضایی که بحث تحریم انتخابات مطرح بود و حتی وقتی خود آقای خاتمی در دماوند پای صندوق های رأی رفت، خیلی ها به او انتقاد کردند. یک جریانی در داخل اصلاحات است، این جریان حتی به خود آقای هاشمی رحم نکرد و او را عالیجناب سرخپوش خواند، بعد هم که نفر سی‌ام تهران در انتخابات مجلس ششم شد حذفش کرد. این جریان تندرو طرح عبور از خاتمی را کلید زد. الان هم هیچ کسی را تحمل نمی کند. اما ما اصلاحات را با اینها نمی شناسیم.
 
وی افزود: شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب، تشکل هایی هستند که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری نیستند. این حرف که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید هر مجموعه ای خارج از این شورا برای انتخابات لیست بدهد تقلبی، بدلی و غضنفر است، به لحاظ مبنایی مشکل دارد چون دیکتاتوری محسوب می شود. ۱۸ حزب تقاضای عضویت در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب را داشتند اما این شورا تقاضای آنها را تاکنون نپذیرفته است بنابراین در شورای عالی سیاستگذاری نیز حضور ندارند، خود این ۱۸ حزب مجموعه ای را تحت عنوان شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب تشکیل دادند و من را هم برای هماهنگی و ساماندهی امور انتخاباتی شان دعوت کردند، منتها خودشان قرار بود لیست بدهند، نه من.
 
رهامی تاکید کرد: کمونیست ها هستند که می گویند «ما کارگر و پرولتاریا هستیم و غیر ما ضدپرولتاریا است» در واقع با این حرف برای سرکوب کردن سیاسی دیگران فضاسازی می کنند. معتقدم شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب نیز می توانست لیست بدهد و هیچ منعی در این رابطه برایش وجود نداشت. من نیز همانطور که با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همکاری دارم با شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب نیز مرتبط هستم. عیب شورای عالی سیاستگذاری این است که حضور اشخاص حقیقی و غیرحقوقی بیشتر از افراد حقوقی است. در واقع شورای عالی سیاستگذاری سعی کرده نقش احزاب را کمرنگ کند حال آنکه ما معتقدیم دموکراسی از کانال تحزب محقق می شود. هیچ جای دنیا دموکراسی بدون حضور احزاب نیست.
 
این فعال اصلاح طلب افزود:بعضی دوستانی که در شورای عالی هماهنگی می دانستند ۱۰۰ درصد رأی نمی آورند، آمدند به جمع احزاب عضو شورای هماهنگی تعدادی افراد حقیقی را اضافه کردند به طوری که تعداد اشخاص حقیقی بیشتر از اشخاص حقوقی شد. من، آقای هادی خامنه ای، آقای منتجب نیا، آقای کواکبیان و آقای حکیمی پور معتقدیم احزاب باید میدان دار باشند و اشخاص حقیقی نیز به دعوت احزاب در مجموعه حضور پیدا کنند. اینکه حالا در یکی دو مورد شورای عالی سیاستگذاری موفق عمل کرد، این موفقیت مقطعی است، در بلندمدت به علت استفاده نکردن از ظرفیت احزاب تضعیف می شود. باید اجازه داد همه احزاب با نام و عنوان خودشان لیست بدهند و حق نداریم به آنها بدلی و قلابی بگوییم.
 

منبع دیده بان ایران

نظر شما