شناسهٔ خبر: 138193 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کاهش ۵۰درصدی قاچاق از سوی یک نهاد امنیتی دولت تایید نشد

حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس درباره قاچاق کالا گفت:گزارش یک نهاد امنیتی دولت حاکی از آن بود که اتفاق خاصی در بحث مبارزه با قاچاق نیفتاده،از این منظر انتقادهای دادستان کل نسبت به ستاد مبارزه با قاچاق کالا صحیح به نظر میرسد.

به گزارش «نماینده» حسینعلی حاجی دلیگانی، با اشاره به جلسه غیر علنی هفته گذشته مجلس درباره قاچاق کالا، گفت: برداشت ما از گزارشِ یک نهاد امنیتی وابسته به دولت این بود که آمار ۱۲.۵ میلیارد دلاری قاچاق کالا با وضعیت واقعی قاچاق در کشور همخوانی نداشته، گزارشهای آماری ستاد کاملا واقعی نیست و عملا اتفاق خاصی در بحث مبارزه با قاچاق کالا نیفتاده است.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی است که میزان قاچاق کالا نصف شده است، اما گزارش نماینده یه نهاد امنیتی دولتی حاکی از آن بود که نصف شدن آمار قاچاق قابل بررسی بوده و نمی‌شود آن را دربست قبول کرد.

 در این نشست گزارش مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز گزارش مسئولان آن نهاد امنیتی دولتی در  رابطه با قاچاق کالا ارائه شد. همچنین کلیت علل و عوامل قاچاق، چالش های مبارزه با این پدیده و راه‌های پیشگیری از آن مطرح و بررسی  و نمایندگان مجلس نیز نظرات خود را مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد، اگر آمار قاچاق کالا نصف شده باشد باید آثار آن در جامعه مشهود باشد. ما امروز در فضای اقتصادی به راحتی وفور کالای قاچاق را مشاهده میکنیم و از لحاظ ایجاد اشتغال هم تحولی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مسئولان اعلام کرده اند در ازای ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالیانه ۷۰۰ هزار شغل از دست می‌رود، تاکید کرد: این آمار نشان میدهد بایستی با نصف شدن میزان قاچاق، آمار شغلهای از دست رفته سالیانه نیز نصف شود. سوالی که وجود دارد این است که آیا این اتفاق درجامعه افتاده. مسلم است که در فضای اقتصادی شاهد چنین شرایطی نیستیم.

حاجی با بیان اینکه ستاد بایستی در این زمینه آمارهایی ارائه کند که با واقعیتهای موجود در جامعه تطابق داشته و قابلیت راستی آزمایی داشته باشد، گفت: انتقادهای دادستان نسبت به عملکرد ستاد صحیح بود و امیدواریم این انتقاد یک تلنگری برای ستاد مبارزه با قاچاق باشد تا یک حرکت جدید و عملیاتی رابرای مهار قاچاق آغاز کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سال گذشته بعد از ارائه گزارش ستاد نمره ۶ را به رئیس ستاد دادم، گفت: به نظر من امسال نیز رئیس ستاد نمره مردودی۷ را می‌گیرد.

انتخاب اعضای هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق انحصاری بود

وی با  انتقاد از روند انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز گفت: به نظر میرسد وقت کافی از سوی برخی نمایندگان عضو هیئت رئیسه به موضوع اختصاص داده نشده و به همین دلیل تشکیل تیم بررسی طولانی شده است. متاسفانه جلسه مربوط به انتخاب اعضای هیئت رئیسه در آذرماه به صورت انحصاری در کمیسیون اقتصادی برگزار شده و بسیاری از نمایندگان متقاضی نتوانستند در جلسه مذکور حاضر شوند.

به گفته حاجی، امروز افرادی که در هیئت مذکور عضو شده‌اند باید زمان لازم را برای پیش برد موضوعات اختصاص دهند و در صورتی که وقت کافی از سوی نمایندگان به این موضوعات داده نشود، مصوبه که از مجلس گرفته شده راکد می‌ماند و فرصتها برای مبارزه با قاچاق کالا از دست میرود.

نظر شما