شناسهٔ خبر: 138068 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ولایتی: فرانسه به سمتی می رود که مستقل تر از آمریکا باشد

ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: استنباط ما این است که فرانسوی ها به سمتی می روند که باز هم مستقل تر از آمریکایی ها باشند.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار با «کریستن ماسه» دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با برگزاری نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس اظهار کرد: آنچه که مورد تایید جمهوری اسلامی ایران است توسعه روابط با فرانسه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و بین المللی است. مواردی که در این جلسه دبیر کل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه برآن تاکید کرد و ما هم بر آن تاکید داریم.

وی ادامه داد: اقدامات خصمانه ای که در پاریس صورت گرفت، مورد مخالفت ماست و طبیعتا میزبانی از تروریست ها و یا کسانی که سابقه تروریستی مثل منافقین دارند، به نفع صلح منطقه ای و بین المللی نخواهد بود.

ولایتی تاکید کرد: حمایتی که از داعش توسط برخی از کشورهای غربی شد، آثار سوء این حمایت از داعش دامن خود آنها را گرفت و بدون تردید ما در چارچوب موازین اصولی خودمان با کشورها رابطه داریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته ظرف مدت گذشته مبادلات ایران با فرانسه ۴۰۰ درصد افزایش یافته یعنی ۴ برابر شده و به خصوص اقدام اخیر بین وزارت نفت و شرکت توتال نقش بسیار مهمی را در توسعه روابط ایران و فرانسه ایفا می کند.

وی با اشاره به نزدیکی مواضع دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای نسبت به دیگر کشورهای غربی، اظهار کرد: در صحبت هایی که با آقای کریستن ماسه داشتم،  تاکید کردم که ما از تمامیت ارضی سوریه، عراق، لبنان و یمن و کل کشورهای منطقه حمایت می کنیم.

ولایتی افزود: بنابراین با اینکه در داخل عراق، بخشی خواهان جدایی و استقلال هستند، قطعا جمهوری اسلامی ایران با این تجزیه طلبی ها مخالف است و حتما از تمامیت ارضی و حکومت مقتدر مرکزی حمایت می کند.

وی ادامه داد: دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه هم تاکید بر این داشت که این کشور خم از تمامیت ارضی کشورهای منطقه حمایت می کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این موارد نقاط مشترک ما با فرانسه است و این کشور اگر از سیاست های خلق الساعه ترامپ تبعیت نکند قطعا به نفع مردم و آینده فرانسه است.

ولایتی در پایان گفت: استنباط ما این است که آن ها به سمتی می روند که باز هم مستقل تر از آمریکایی ها باشند و این نوع حرکات هم در فرانسه تکرار نشود.  

نظر شما