شناسهٔ خبر: 138012 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاریجانی: تیراندازی به دوستان خطایی استراتژیک است

لاریجانی2 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه گاهی در کشور می‌بینیم که تیراندازی نسبت به دوستان انجام می‌شود، خطایی استراتژیک است.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در همایش سالیانه قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه، گفت: هفته قوه قضائیه را به ریاست و همه قضات و کارکنان شریف قوه قضائیه تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: یاد شهدای 7 تیر مخصوصا شهید دکتر بهشتی را گرامی می‌داریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهید بهشتی استوانه محکمی برای انقلاب بود، افزود: از جهتی شهید بهشتی یکی از ارکان نظام است.

وی با اشاره به ویژگی‌های سلوک شهید بهشتی که نیاز امروز کشور است، اضافه کرد: شهید بهشتی یک انقلابی واقعی بود و درد انقلاب داشت که این دردمندی پیش از انقلاب وجود داشت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی در دوران حیات خود به دنبال ساماندهی روحانیت برای اداره کشور بود، خاطرنشان کرد: برای اداره امور کشور امروز نیاز به ساماندهی روحانیت داریم تا بتوانیم مسیر را به درستی طی کنیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: شهید بهشتی در تاسیس جمهوری اسلامی و شکل‌دهی نظام به خصوص در گنجاندن اصل ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران تلاش فراوانی کرد.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب لیبرال‌ها و منافقین روی ولایت فقیه چالش‌هایی داشتند که شهید بهشتی با استدلال‌های منطقی این موضوع را جا انداخت.

لاریجانی با بیان اینکه شاید نیاز باشد در بخش‌هایی که امروز تزاحم وجود دارد، اصلاحاتی صورت گیرد، اظهار داشت: این امر نیاز به تغییر قانون اساسی دارد که سازوکارهای خود را دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: شهید بهشتی بر بخش‌ها و پایه‌هایی تاکید داشت که باید برخی سازوکارهایش امروز تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی به خوبی دریافته بود که اداره کشور بدون سازماندهی امکان‌پذیر نیست، افزود: شهید بهشتی یکی از افرادی بود که اصرار داشت حزب جمهوری اسلامی تشکیل شود که بتواند سازوکار و برنامه‌ریزی مناسبی در اداره کشور داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه امروز در کشور ما احزاب ریشه‌دار نیستند، گفت: کسانی که راه این شهید بزرگ را دنبال می‌کنند باید تشکل‌های دقیق با کارنامه روشن و شفاف ایجاد کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: سیاست شهید بهشتی در مقابله با دشمنان با صراحت بود و با دوستانی که کاستی در بینش داشتند، مدارا بود. برخی افراد که نسبت به ایشان درشتی می‌کردند با این منش این شهید بزرگوار عوض شدند و حتی بعدها عضو حزب جمهوری شدند.

وی اضافه کرد: امروز گاها عکس موضوع دیده می‌شود و برخی دوستان به یکدیگر تیراندازی می‌کنند، این یک خطای استراتژیک است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در سعه صدر، شهید بهشتی یک فرد نادری بود، افزود: زمانی که این شهید بزرگوار آماج حملات قرار می‌گرفت صبر و سعه صدر را پیش می‌گرفت که برای تکوین نظام نیز مفید بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه پس از انقلاب شاهد یک به هم ریختگی سیاسی در کشور بودیم، افزود: قدرت هماهنگی شهید بهشتی در آن زمان که دردمند انقلاب بود قابل ذکر است که تلاش می‌کرد با آن به هم ریختگی مقابله شود.

وی تصریح کرد: در دوران انقلاب دچار پریشانی‌های مدیریتی شده‌ایم که هر کسی حرف‌های خودش را از هر تریبونی می‌زند که این خطایی استراتژیک است.

لاریجانی با اشاره به مصوبات مجلس در قانون برنامه ششم توسعه ادامه داد: در این قانون یکی از بخش‌هایی که متن منقح درباره‌اش تدوین شد، قوه قضائیه بود که اهداف کمی و کیفی برای آن در نظر گرفته شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اخیرا نیروی انتظامی گزارشی درباره برخی جرائم به بنده ارائه کرده، گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد که مشکلات اساسی در بحث جرائم داریم.

وی با بیان اینکه در گزارش نیروی انتظامی آمده بود که 36.3 درصد قتل‌ها با سلاح گرم انجام شده، اظهار داشت: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که سن قاتلان و مقتولان نزدیک به 20 تا 30 سال است.

لاریجانی با بیان اینکه شاهد افزایش سرقت‌ها در کشور هستیم، گفت: در بحث زمین‌خواری نیز مشکلاتی وجود دارد که علیرغم کشفیات همچنان مشکلات باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در گزارش نیروی انتظامی آمده بود که قاچاق لوازم خانگی حدود 161 درصد در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش یافته، گفت: قاچاق کالاهای خانگی از 11 میلیون به 30 میلیون در سال رسیده که باید این معضل قابل توجه باشد.

رئیس مجلس اضافه کرد: باید رئیس دستگاه قضا اهتمامی داشته باشد تا ساختاری ایجاد شود که دستگاه‌ها متناسب با وظایف خود در برنامه ششم برای مقابله با جرائم عمل کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در سفر به برخی کشورها دیدم که پرونده‌های قضایی در این کشورها حدود 250 هزار فقره است، اما در ایران آماری که امروز ارائه شد حدود 11 میلیون را نشان می‌دهد، ادامه داد: این آمار بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه کمیته‌ای تشکیل دهد که دستورالعمل‌هایی که در برنامه ششم برای این قوه است هر چه سریع‌تر تدوین و به پارلمان ارائه شود، چون دیده شده حتی برنامه‌ای که نوشته شده به پایان رسیده، اما دستورالعمل‌های آن به پارلمان نیامده که در این زمینه قوه قضائیه می‌تواند الگویی برای سایر دستگاه‌ها باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: برخی لوایح و طرح‌ها نیز مربوط به قوه قضائیه است که در مجلس بویژه در کمیسیون قضایی در حال بررسی و پیگیری است.

لاریجانی با اشاره به تحولات منطقه‌ گفت: برخی اخبار از جمله سرکوبی داعش در عراق مسرت‌بخش است.

وی با تاکید بر اینکه نقش آیت‌الله سیستانی و به ویژه فتوای ایشان در ایجاد حشدالشعبی بسیار مناسب بود، گفت: نیروی قدس در عراق تلاش جدی داشت و کمک‌های ایران در سرکوب نیروهای تروریستی بدخیم در عراق نیز قابل ذکر است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در میان‌مدت در منطقه نمی‌توان از مسئله تروریست متاسفانه خلاص شد، گفت: تروریست‌ها در منطقه یا مهاجر هستند یا به صورت هدایت شده مهاجرت می‌کنند. اگر در منطقه تروریست رشد پیدا نکند قطعا کاهش پیدا نخواهد کرد.

لاریجانی تصریح کرد: آشفتگی امنیتی در منطقه وجود دارد که باید دقت لازم در بحث امنیتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مقامات آمریکایی در چند ماه گذشته به صورت شفاف سیاست‌های خود را بیان می‌کنند، ادامه داد: البته موضوع قدری پیچیده شده و مصاف آمریکا با ایران از وضعیت تیره به سوی شفاف شدن در حال حرکت است که طرح‌هایی که ارائه می‌شود نیز در همین راستاست.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تضعیف جایگاه ایران در منطقه هستند، اضافه کرد: طرح‌هایی که در سنای آمریکا نیز مطرح می‌شود در همین راستاست تا فشارها به ایران افزایش پیدا کند که چه میزان می‌توانند در این امر موفق شوند بستگی به تدبیر ما نیز دارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه موارد نقض برجام به خوبی رصد می‌شود، خاطرنشان کرد: پاسخ‌های لازم در نقض برجام به آمریکایی‌ها داده خواهدشد.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: البته اینکه گفته می‌شود در مسیری قرار گرفته‌ایم که بر برخی مشکلات فائق آمدیم و ناهنجاری‌ها در نرخ رشد مرتفع شده درست است، اما باید برای پیشرفت اقتصاد کشور بر تولید ملی تکیه کنیم که این کلید ماجراست.

رئیس مجلس با بیان اینکه همچنان دچار مسئله بیکاری هستیم و این موضوع با سرمایه‌گذاری حل می‌شود، گفت: حدود 16 مسئله مهم اقتصادی در کشور داریم که بدون وفاق ملی امکان حل آن را نداریم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید تغییراتی در دیوان اداری کشور داده شود و دولت باید چابک‌تر شود، اظهار داشت: حدود 90 درصد بودجه کشور صرف کارهای جاری می‌شود و قطعا با 10 درصد باقیمانده نمی‌توان انقلاب عمرانی ایجاد کرد و با وصله و پینه نیز نمی‌توان اقتصاد را درست کرد.

وی تصریح کرد: فروش اوراق مشارکت نمی‌تواند اقتصاد کشور را دچار تحول کند، چون سال آینده این اوراق به حال تبدیل می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید برای حل مشکلات کشور از مسائل حاشیه‌ای و جدال سیاسی پرهیز کنیم، گفت: این کار راه غلطی برای حل مشکلات اصلی کشور است و تا زمانی که وضعیت اقتصادی کشور تولید محور نشود نمی‌توان ثروت ایجاد کرد و به رشد اقتصادی برسیم.

لاریجانی با اشاره به انتخاب کابینه در دولت دوازدهم نیز اظهار داشت: کابینه دولت آینده باید کابینه کار باشد و نه خط و خطوط سیاسی و سهم‌خواهی روش نادرستی در چیدمان کابینه است.

وی اضافه کرد: هر فرد کارآمد و انقلابی که در شرایط فعلی می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند باید مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اخیرا در رسانه‌ای دیدم که گفته شده بود انتخابات اخیر در ایران یک رفراندوم بود، گفت: انتخابات اخیر رفراندوم نبود و یک انتخابات خوب بود.

لاریجانی ادامه داد: رئیس‌جمهور معیار اصلی خود را در انتخاب کابینه کارآمدی و انقلابی بودن قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه هماهنگی‌های خوبی با بخش‌های مختلف در کشور ایجاد شده، اما بیش از گذشته نیاز به هماهنگی‌ها داریم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید بسترهای لازم برای امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را ایجاد کند، گفت: سرمایه‌گذاران باید اطمینان پیدا کنند که امنیت سرمایه‌گذاری دارند که باید سازوکارهایی در این زمینه ایجاد شود. کشمکش‌های سیاسی قطعا سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد.

لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه نباید در رسانه‌ها مسائل تنش‌زا را مطرح کنیم، اظهار داشت: برخی مسائل باید در محافل خصوصی حل و فصل شود.

نظر شما