شناسهٔ خبر: 137982 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قطر شروط سیزده‌گانه اعراب را نمی‌پذیرد

امیر قطر در حالی که تنها ۱ روز تا پایان اولتیماتوم تعیین شده از سوی عربستان و همپیمانانش به قطر برای اجرای خواسته هایشان مهلت باقی مانده «محمدبن عبدالرحمان» اعلام کرد که دوحه این شروط را نمی پذیرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از الجزیره، در حالی که تا پایان مهلت ۱۰ روزه کشورهای عربی به قطر برای پذیرش خواسته‌هایشان یک روز دیگر باقی است، وزیر خارجه قطر اعلام کرد پاسخ کشورش به این خواسته‌ها منفی ست.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر، در نشستی خبری در رم، پایتخت ایتالیا، گفت: این شروط برای رد شدن ارائه شده و تمامی آنها استقلال و حاکمیت قطر را زیر سوال می‌برد.

وزیر خارجه قطر با این حال تأکید کرد کشورش برای گفتگو آماده است.

حدود یک ماه پیش، چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم»، روابط با این کشور را قطع کردند و برای از سرگیری روابط فهرستی شامل ۱۳ شرط ارائه دادند که از جمله آنها می‌توان به کاهش سطح روابط با ایران، بستن شبکه تلویزیونی الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه اشاره کرد.

وزیر خارجه قطر با تکرار موضع قطر گفت: «فهرست خواسته‌ها رد خواهد شد. این فهرست پذیرفته نخواهد شد. ما تمایل به گفتگو داریم اما با شرایط مناسب.»

عربستان و امارات هرگونه گفتگو درباره این شروط را رد کرده‌اند.

گفتگوی ولادیمیر پوتین و امیر قطر

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، روز شنبه درباره بحران دیپلماتیک در خلیج فارس با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رهبران دوکشور «درباره بحران میان قطر و شماری از کشورها گفت‌وگو کردند.»

برپایه این بیانیه ولادیمیر پوتین در این گفتگو بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای حل‌وفصل اختلافات کنونی و عادی کردن این موقعیت پیچیده تاکید کرده است.

دو طرف همچنین درباره همکاری در زمینه‌های اقتصادی و انرژی رایزنی کردند.

نظر شما