شناسهٔ خبر: 137856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تردیدهای تازه در کنگره آمریکا برای پیشبرد طرح تحریم ایران و روسیه

سنا طرح تحریم ایران و روسیه که پیش از این به دلیل تناقض با بندهای قانون اساسی آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور معلق مانده بود با مانعی تازه به دلیل وضع تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه بخش انرژی روسیه مواجه شده است.

به گزارش «نماینده»، طرح تحریم ایران و روسیه که پیش از این به دلیل تناقض با بندهای قانون اساسی آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور معلق مانده بود با مانعی تازه به دلیل وضع تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه بخش انرژی روسیه مواجه شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه نوشته مدیران صنعت نفت و برخی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته‌اند لحن بخش‌هایی از این طرح که چند هفته پیش با ۹۸ رأی موافق و ۲ رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسید را ملایم کنند.

این طرح تحریمی موسوم به «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران»، ضمن تشدید تحریم‌ها علیه بخش انرژی، بانکداری و دفاعی روسیه محدودیت‌های جدیدی هم در زمینه‌های اطلاعاتی، فلزات، معدن و صنایع راه‌آهن علیه این کشور وضع می‌کند.

دستیاران اعضای کنگره آمریکا در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اکنون در محافل غیرعلنی درباره تشدید لحن تحریم‌های ضد روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند. تحریم‌های قبلی که مصوب سال ۲۰۱۴ هستند شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک توسعه نفتی در خاک روسیه منع می‌کنند. طرح جدید دامنه این محدودیت را به نحو محسوسی گسترده کرده و شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در هر گونه پروژه تولید نفت، در هر جایی که یک شرکت روسی دخیل باشد، منع می‌کنند.

 تغییر این بخش از طرح، باعث به صدا در آمدن زنگ خطر در صنعت نفت شده است و نمایندگان شرکت‌های انرژی در ایالت‌های مختلف را به نگرانی وا داشته است.

«الیزابت روزنبرگ»، مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید آنچه مسبب اصلی نگرانی‌های شرکت‌های نفتی است آثاری است که اعمال این محدودیت بر بیلان کاری خود آنها بر جای خواهد گذشت. با آنکه همین حالا هم تعداد پروژه‌های چند ملیتی با مشارکت شرکت‌های روسی و آمریکایی، محدود است، لحن این طرح به نحوی است که دامنه محدودیت‌ها را به شرکت‌های غیرآمریکایی فعال در خاک آمریکا گسترش می‌دهد، ضمن آنکه تعریف مفهوم پروژه‌های نفتی به گونه‌ای است که این محدودیت‌ها احتمالاً به «هر چیز دیگر» هم تسری خواهد یافت.

منع همکاری با شرکت‌های روسی در پروژه‌های بالقوه نفتی برای آمریکا این مزیت را دارد که باعث می‌شود روسیه از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بیرون از مرزهایش منتفع نشود، اما از طرف دیگر، برای شرکت‌های فعال در پروژه‌های چند ملیتی با حضور شرکت‌های روسی هزینه در بر دارد.

طرح تحریم‌های ایران و روسیه پیش از این هم به‌دلیل آنچه یک «مشکل آیین‌نامه‌ای» خوانده شده، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده بود. گفته می‌شود این طرح یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا موسوم به «ماده درآمد» (Revenue Clause) را نقض می‌کند. این بند تصریح دارد که تمامی طرح‌های حاوی مفادی درباره درآمد دولت آمریکا بایستی از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شوند. کارشناسان در آمریکا گفته‌اند این مشکل آیین‌نامه‌ای می‌تواند تبدیل شدن آن به قانون را به تأخیر بیندازد.

سنای آمریکا، روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه را با اکثریت آرا به تصویب رساند و از ۱۰۰ سناتور، فقط دو نفر، سناتور «برنی سندرز» از ایالت «ورمونت» و سناتور «رند پال» از «کنتاکی»، به این طرح رأی منفی دادند.

طرح تحریم‌های ایران و روسیه، حاوی بندهایی است که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند؛ به همین دلیل نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا مانع‌تراشی در پیشبرد آن را در راستای حمایت از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند. آنها همچنین می‌گویند هدف اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از معلق کردن مصوبه سنا، اعطای زمان بیشتر به کاخ سفید برای منتقل کردن نگرانی‌هایش درباره آن است.

نظر شما