شناسهٔ خبر: 137855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کودتای سوم سلمان و آینده پست «جانشین‌ولیعهد»

بن سلمان و پدرش صبح چهارشنبه ۳۱ خرداد خبری ساکنان جزیره‌العرب را در شوک فرو برد که انتظار وقوع آن را هر لحظه داشتند،‌اما نه به این سرعت و شکل غافلگیرکننده، «بن سلمان» همانطور که پیش‌بینی می‌شد، پسرعمویش را در یک کودتای نرم و آرام کنار زد و خود ردای ولیعهدی را پوشید.

به گزارش «نماینده»، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان پیش از مرگ خود در ۲۷ مارس ۲۰۱۴، منصب «جانشین ولیعهد» را ایجاد کرد و برادرش، «مقرن بن عبدالعزیز» را در این سمت قرار داد تا به گونه‌ای ولیعهد آینده را تعیین کرده باشد، اما با مرگ عبدالله و آمدن سلمان ورق برگشت و مقرن اولین قربانی جاه‌طلبی‌های سلمان و پسرش محمد بود که در ۲۹ آوریل ۲۰۱۵، با دستور جانشین عبدالله یعنی سلمان بن عبدالعزیز، مقرن که پس از مرگ عبدالله ولیعهد شده بود، برکنار شد و جای وی را محمد بن نایف به عنوان ولیعهد گرفت تا راه برای جانشین ولیعهدی محمد بن سلمان فراهم شود تا در یک پروسه زمانی سریع و پرشتاب، در نهایت صبح چهارشنبه ۳۱ خرداد، همانطور که انتظار می‌رفت، سلمان با تحریک پسرش محمد، محمد بن نایف را از ولیعهدی خلع کرد و بن سلمان را جایگزین وی کرد.

فواد ابراهیم تحلیلگر مسائل سیاسی و یکی از معارضان مطرح عربستانی در مطلبی در فضای مجازی تاکید کرده است  سلمان تا حد زیادی به حمایت آمریکا دل خوش است، وی اعتماد بیش از حد به حمایت‌های آمریکا به ویژه پس از سفر اخیر ترامپ به ریاض دارد، قدرت نه به نسل دوم بلکه به نسل سوم منتقل می‌شود.

وی افزود : سلمان بن عبدالعزیز برای توجیه اقدامات خود اینگونه القا کرده است که قدرت امروز به نسل جوان منتقل شده و خون تازه در رگ‌های حکومت آل سعود وارد شده است، در حالی که محمد بن سلمان شایستگی حکومت و پادشاهی را ندارد.

به گفته فواد ابراهیم، امروز دیگر حکومت خاندان نیست، بلکه مسئله حکومت سلمان و پسرش است.

این معارض آل سعود درباره سرنوشت پست جانشین ولیعهدی چنین گفته است : پست جانشین ولیعهدی شاید لغو شود زیرا دیگر نیازی به آن نیست، ‌چرا که محمد بن سلمان به آنچه می‌خواست یعنی ولیعهدی رسیده است.

زمان کناره‌گیری سلمان به نفع محمد

فواد ابراهیم درباره شایعه کناره‌گیری قریب‌ الوقوع سلمان بن عبدالعزیز به نفع پسرش محمد می‌گوید : درباره احتمال کناره‌گیری ملک سلمان به نفع پسرش باید گفت وی عملیات انتقال قدرت را رهبری خواهد کرد و این زلزله سیاسی را مدیریت خواهد کرد تا آرام شود و زمینه پادشاهی محمد بن سلمان فراهم شود.

وی درباره این سئوال که محمد بن سلمان به مرد جنگ‌ها معروف است، جنگ علیه یمن، اظهارات تند و تنش‌زا چه اقداماتی ممکن است در آینده از وی سرزند؟ پاسخ می‌دهد: عجیب این است که سلمان، به پسرش به خاطر شکست‌های پیاپی، شکست در جنگ یمن، ‌ شکست در جنگ نفتی، شکست در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ پاداش داد در حالی که بن سلمانموفقیتی کسب نکرده بود که مستحق این پاداش بزرگ باشد، معتقدم پرونده امنیتی به طور کامل در دستان بن سلمان خواهد بود، وزیر کشور جدید هم تنها در راستای راضی نگه داشتن خاندان نایف صورت گرفته است و بن سلمان تمام پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در قبضه کامل خود قرار خواهد داد.

حمزه الحسن دیگر فعال عربستانی مخالف آل سعود هم گفته است : همه امور عربستان اعم از نظامی، مالی، اقتصادی، سیاسی، خارجی و سرکوبگری به بن سلمان واگذار شده است، بن سلمان مرد مالیات‌ها، ‌جنگ‌ها و ویرانگری است، ‌برای توجیه ولایتعهدی بن سلمان می‌گویند جوانگرایی در پادشاهی عربستان، در حالی که سیاست خارجی در دوران بن سلمان خشن و تند خواهد شد.

وی درباره تهدیدهای بن سلمان علیه ایران تصریح می‌کند: بن سلمان و برادرانش تجارب بیست سال پیش از تشکیل حکومت آل سعود را تکرار می‌کنند، آنها به نبرد خود علیه قطر ادامه خواهند داد، ولی بن سلمان هرگز نمی‌تواند به جنگ علیه ایران ضربه بزند، مثل بن سلمان مثل مورچه است که بخواهد با فیل(ایران) بجنگد.

البته حمزه الحسن بر خلاف دیگر معارض آل سعود یعنی فواد ابراهیم معتقد است : بن سلمان آخرین گام را برای تصاحب تاج سلطنت برداشت، زیرا طی روزهای آینده شاهد کناره‌گیری ملک سلمان به نفع پسرش خواهیم بود.

وی به نقش بن زاید ولیعهد ابوظبی در به قدرت رسیدن بن سلمان اشاره کرد و گفت : بن سلمان از طریق روابط با بن زاید توانست در آمریکا برای خود جایی دست و پا کند، بهایی که بن سلمان برای پادشاهی با پوشش آمریکا پرداخت کرد بهای بسیار سنگین بود که در قراردادهای تسلیحاتی چند صد میلیاردی آشکار شد.

الحسن معتقد است : در مقابل این جنون بن سلمان، ‌اگر آمریکا از بن سلمان بخواهد به ایران حمله کند، به ایران حمله خواهد کرد، ‌ با وجودی که فاجعه‌بار خواهد بود و به شکت منجر خواهد شد چرا که در یمن با وجود گذشت بیش از دو سال هیچ موفقیتی کسب نکرده و در نهایت این شهروندان سعودی هستند که هزینه این ماجراجویی بن سلمان را خواهند پرداخت.

معارضان عربستانی به ظلم و ستم فراوان بن نایف در دوران تصدی وزارت کشور بر مردم عربستان به ویژه شیعیان اشاره کرده و برکناری وی را در چارچوب این دانستند که خداوند ظالمان را توسط ظالمان از میان برمی‌دارد. یعنی بن نایف ظالم توسط بن سلمان ظالم کنار زده شد تا گرد ذلت و تحقیر بر چهره بن نایف بنشیند.

معارضان آل سعود پستی را که محمد بن نایف در زمان صدارت خود در حمایت از طرح مشکوک محمد بن سلمان موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ در صفحه شخصی خود قرار داده بود، بازنشر کردند که گفته بود : به وطن، آغاز چشم‌انداز سعودی ۲۰۳۰ را تبریک می‌گویم و از برادر و یاور و دست راستم محمد بن سلمان به خاطر این دیدگاه بلندپروازانه حمایت می‌کنم ... معارضان برکناری بن نایف توسط بن سلمان را اوج خفت و حقارت بن نایف دانسته‌اند.

احتمال قطع روابط عربستان با ترکیه

علی آل احمد یکی دیگر از معارضان آل سعود در پستی در فضای مجازی از احتمال قطع روابط میان عربستان و ترکیه خبر داد و نوشت :‌به نظر می‌رسد گروه حاکم بر عربستان برای قطع روابط با ترکیه به سبب پایگاه نظامی این کشور در قطر آماده می‌شود.

خط خبری رسانه‌های سعودی هم انتقاد و حمله به سیاست‌های ترکیه در قبال قطر و عدم  همراهی وی با سیاست‌های جنگ‌طلبانه و تنش‌آفرین آل سعود در منطقه را به خوبی نشان می‌دهد.

حیدر اللواتی تحلیلگر مسائل سیاسی از سلطان‌نشین عمان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است : کشورهای عربی خلیج(فارس) از نظر سیاسی، اقتصادی، راهبردی، رسانه‌ای و اجتماعی زیان می‌بینند، شروط کشورهای محاصره کننده قطر غیر قابل اجرا و غیر عملی است که به احتمال شکست هرگونه راه حل سیاسی اشاره می‌کند.

وی به نقش فتنه‌گرانه آمریکا در بحران اخیر میان کشورهای عربی اشاره کرده و می‌گوید: در واشنگتن، ترامپ بحران را شعله‌ور کرد و وزارت خارجه آن برای آرام کردن بحران و مهار آن از ترس آنکه از کنترلش خارج شود، تلاش می‌کند. ترامپ، ‌علیه قطر دست به تحریک زد و فضاها را برای محاصره آن فراهم کرد و تیلرسون(وزیر خارجه آمریکا) از قطر حمایت و اعلام می‌کند که برخی شروط کشورهای محاصره‌کننده قطر، دشوار است و همه را به آرامش فرا می‌خواند.

از سوی دیگر شبکه معارض النباء گزارش داده بود که برخی طرف‌های صهیونیستی از آمادگی رژیم آل سعود برای عادی‌سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند.

نظر شما