شناسهٔ خبر: 137821 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افزایش ارتباطات میان فردی در فضای مجازی/ رشد آسیب‌های اجتماعی

فضای مجازی43 مجری طرح تحکیم خانواده استان تهران گفت: افزایش ارتباطات میان فردی در فضای مجازی باعث می‌شود تا سرعت رشد آسیب‌ها و اتفاقات مختلف در جامعه بیشتر شود.

به گزارش «نماینده»، غلامرضا قاسمی کبریا، دکتری مدیریت رفتار، مدرس دانشگاه و مجری طرح تحکیم خانواده استان تهران با اشاره به این که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک ظرفیت و فرصت مناسب برای جامعه ایران است، گفت: فضای مجازی در کنار تمام مزیت های خود می تواند بسیاری از افراد جامعه و کاربران خود را درگیر مشکلات رفتاری و اجتماعی کند، چرا که انفجار اطلاعات در این فضا بسیاری از افراد را در دایره ای از سردرگمی و ابهام فرو می برد.

وی همچنین در ادامه افزود: اکثر کاربران فضای مجازی در کشور نسل های جوانی هستند که تجربه های اجتماعی کم تری نسبت به نسلهای گذشته دارند.

مجری طرح تحکیم خانواده استان تهران با اشاره به لزوم وجود اصلاحات در بستر فضای مجازی، عنوان کرد: شایسته است افرادی که دارای ظرفیت های قوی و قدرتمند در حوزه تولید محتوا هستند، فضای مجازی را مورد توجه قرار داده و محتوای این فضا را مملو از مفهوم های ناب و ارزشمند کنند.

وی که در یک برنامه رادیویی با موضوع بررسی آزادی و محدودیت در فضای مجازی صحبت می‌کرد، همچنین در ادامه اضافه کرد: جهت دهی مناسب به نیروهای مولد محتوا در فضای مجازی می تواند گره از مشکلات کشور برداشته و از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی پیشگیری کند.

در ادامه سیدمحمدرضا اصنافی، دکترای مدیریت رسانه و پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به ویژگیهای همه جانبه در فضای مجازی، گفت: فضای مجازی به طور یکسان و همزمان دارای کارکردهای مثبت و منفی است، به طوری که عملکرد افراد در این فضا نوع کارکرد و کاربرد فضا را مشخص می کند.

وی با تاکید بر این که فضای مجازی ظرف وقوع اتفاقات و آسیب های اجتماعی منفی است، عنوان کرد: افزایش ارتباطات میان فردی در فضای مجازی باعث می‌شود تا سرعت رشد آسیب های و اتفاقات مختلف در جامعه بیشتر شود.

این پژوهشگر فضای مجازی با بیان این که منشاء اتفاقات منفی درون فضای مجازی نیست، اظهار کرد: فضای مجازی فقط اتفاقات و آسیب های موجود را بروز داده و نمایش می دهد، برای مثال شبکه های اجتماعی همانند یک دستگاه سونوگرافی لایه ها و اعماق درونی اجتماع را به تصویر می کشد.

وی همچنین در ادامه افزود: عدم وجود بُعد مکان، زمان و محدودیت در دسترسی از مهم ترین ویژگی های فضای مجازی به شمار می آیند، به طوری که هر کدام از این عوامل می توانند سبب بروز یا جلوگیری از آسیب های نابهنجار اجتماعی شوند.

نظر شما