شناسهٔ خبر: 137803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تغییر استراتژی داعش در شمال صحرای سینای مصر

داعش43 با افزایش فعالیت داعش در شهر «العریش» در صحرای سینا ناظران معتقدند این وضعیت ممکن است آرامش قبل از توفان باشد و داعش در تدارک عملیات های بیشتری باشد.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه العربی الجدید، طی چند روز گذشته فعالیت گروهک تروریستی داعش که با عنوان ولایت سینا در مصر اعلام موجودیت کرده در شهر العریش مرکز استان شمال سینا افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که بر اساس این خبر آرامش نسبی در شهرهای رفح و شیخ زوید در همان استان مشاهده شده است. به گفته ناظران و کارشناسان مصری آرامشی که در شیخ زوید و رفح مشاهده شده در طول چند ماه گذشته در این منطقه بی سابقه است زیرا در طول دو سال گذشته بارها در این مناطق نیروهای امنیتی و نیروهای ارتش مصر مورد هدف حملات خونین داعش قرار گرفته بودند.

به گفته ناظران پرسش های زیادی در خصوص این آرامش و استراتژی داعش در این منطقه مطرح می شود. داعش در سال ۲۰۱۵ در ماه رمضان تلاش کرد بخش های زیادی از شمال سینا را در اشغال خود در آورد به همین دلیل برخی معتقد بودند کاهش فعالیت این گروه تروریستی در رفح و شیخ زوید نشانه آماده سازی برای حمله بزرگتری است.

اما در العریش داعش در ماه رمضان به انجام عملیات های ترور افسرهای پلیس مصر، گروگان گیری غیرنظامیان، حملات انفجاری با استفاده از بمب های دست ساز و عملیات های محدودی علیه ارتش و پلیس مصر بسنده کرد. منابع قبیله ایی مصری در گفتگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کرد که داعش بر هدف قرار دادن نیروهای اطلاعاتی بیش از نیروهای نظامی روی آورده است.

به گفته برخی ناظرات این آرامش نسبی میتواند ناشی از شکست های داعش در سوریه و عراق و نا آگاهی از وضعیت ابوبکر البغدادی سرکرده داعش باشد با این حال ممکن است درگیری های داعش با قبیله الترابین در این منطقه از طرفی و مقابله با حملات پاکسازی ارتش مصر از طرف دیگر تروریست ها را بر آن داشته باشد تا رویکرد عملیاتی خود در این منطقه را تغییر دهد.

از طرفی با توجه به روش داعش در مصر که به صورت غافلگیرانه عملیات های خود را انجام می دهد و میل بالای تروریست ها در اشغال کامل شهر العریش، این آرامش ممکن است آرامش قبل از توفان و انجام یک عملیات تروریستی بزرگ باشد.

چند روز پیش عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر  وضعیت فوق‌العاده در این کشور را برای سه ماه دیگر تمدید کرد. پیش از این و در پی انفجارهای تروریستی در شهرهای قاهره و اسکندریه  و کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان دولت مصر در کشور وضعیت فوق العاده  اعلام کرده بود.

نظر شما