شناسهٔ خبر: 137800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ترامپ در حال دامن زدن به سانسور خبری در منطقه است

ترامپ یک پایگاه خبری با اشاره به درخواست کشورهای عربی از قطر برای تعطیلی شبکه الجزیره و انتقادات رئیس جمهور آمریکا از مطبوعات، نوشت ترامپ در حال دامن زدن به سانسور خبری در خاورمیانه است.

به گزارش «نماینده»، پایگاه خبری «تینک پراگرس»، در گزارشی با اشاره به درخواست اخیر کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از قطر مبنی بر تعطیل کردن فعالیت شبکه خبری «الجزیره» نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که مکررا مطبوعات آمریکایی را مورد انتقاد قرار داده و آنها را دشمن مردم آمریکا توصیف کرده، در حال دامن زدن به سانسور خبری در خاورمیانه است.

این پایگاه خبری با پرداختن به این موضوع که سیاست های ترامپ در حال ایجاد سرکوب رسانه ای در خاورمیانه است، به فهرست ۱۳ درخواست مطرح شده از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از قطر در پی قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی اشان با دوحه اشاره کرد و نوشت یکی از این درخواست ها این است که قطر فعالیت شبکه رسانه ای الجزیره و تمام شبکه های وابسته به آن را متوقف کند و از تامین بودجه سایر شبکه های خبری مانند «Arabi۲۱»، «Middle East Eye»، ‌ «Rassd» و «Al-Araby Al-Jadeed» نیز دست بردارد.

تینک پراگرس نوشت که طرح چنین خواسته ای از سوی کشورهای عربی از قطر غیرمنتظره نبود و ترامپ که همواره مطبوعات آمریکایی را مورد حمله خود قرار داده است، در حال حاضر از بسیاری از جهات مسئول تضعیف مطبوعات و رسانه های خبری در خاورمیانه است و این رویکرد می تواند به مراتب نگران کننده تر از انتقاد ترامپ از رسانه های آمریکایی باشد.

فهرست درخواست کشورهای عربی از قطر توسط کویت که نقش میانجی را در این بحران ایفا می کند، به مقامات دوحه تحویل داده شده است و قطر نیز ۱۰ روز فرصت دارد تا تمام این درخواست ها را بپذیرد در غیر این صورت این فهرست درخواست ها نامعتبر خواتد شد. قطر تاکنون علنا به اظهارنظری درباره این فهرست نپرداخته اما پیشتر تاکید کرده است که فعالیت الجزیره را متوقف نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، الجزیره که توسط دولت قطر تامین بودجه می شود، یک شبکه خبری حیاتی در منطقه ای است که دولت های دیکتاتور و سلطه طلب کنترل را در دست دارند. پوشش خبری تظاهرات بهار عربی سال ۲۰۱۱ توسط این شبکه خبری بسیار حیاتی بود و از آن زمان تاکنون، این شبکه نقش مهم خود در مستندسازی نقض های حقوق بشر در منطقه را حفظ کرده است.

عربستان سعود، بحرین، امارات متحده عربی و مصر اخیرا مسیر دسترسی به این شبکه خبری در کشورشان را مسدود کرده اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در انتقاد از تلاش کشورهای عربی برای تعطیل کردن الجزیره نوشت که سعودی ها و همسایگان آنها در حقیقت به دنبال این هستند که با حمله به الجزیره انتشار دیدگاه هایی که منجر به زیر سوال رفتن حاکمان غیر دموکراتیک کشورهای عربی می شود را نابود کنند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که کشورهای عربی به رهبری ریاض بعد از آنکه قطر را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کردند، روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با دوحه را نیز قطع کردند. ترامپ نیز از این اقدام کشورهای عربی در قبال قطر حمایت و با توئیت های خود قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد آن هم در حالی که فراموش کرده بود قطر میزبان بزرگ ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

تینک پراگرس نوشت اگرچه روابط بین قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس در طول چندین سال اخیر به طور روز افزونی پرتنش بوده است، اما زمان به وجود آمدن بحران دیپلماتیک اخیر میان این کشورها با قطر که تنها ۶ ماه بعد از شروع ریاست ترامپ در کاخ سفید و کمتر از یک ماه از گذشت اولین سفر خارجی ترامپ به منطقه بوده، حائز اهمیت است.

این پایگاه خبری نوشت اگرچه موضوع مطبوعات در خاورمیانه در فهرست اولویت های ترامپ نیست اما او در داخل آمریکا از هر فرصتی برای انتقاد از رسانه های آمریکایی و جعلی خواندن اخبار آنها استفاده می کند و اخیرا نیز دولت ترامپ تصمیم خود برای حذف دوربین در نشست های مطبوعاتی کاخ سفید را اعلام و حتی تاکید کرده است که این خبر را هم نباید منتشر کرد!

نظر شما