شناسهٔ خبر: 137776 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیس سیا: دایره نفوذ ایران نسبت به ۷ سال گذشته افزایش یافته است

پامپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز» با بیان اینکه «ایران هنوز جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است» تأکید کرد که این کشور دایره نفوذش را طی هفت سال گذشته افزایش داده است.

به گزارش «نماینده»، «مایک پامپئو»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای روز شنبه ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که میزان نفوذ ایران طی شش یا هفت سال گذشته افزایش یافته است.

وی در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در پاسخ به سؤالی که آیا ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای با گروه موسوم به ۱+۵ (برجام) پایبند مانده است، گفت: «من قضاوت در این مورد را به دیگران واگذار می‌کنم».

«پامپئو» در ادامه گفت: «چیزی که می‌توانم با قطعیت کامل بگویم این است؛ ایران، کماکان جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است، (ایران) بزرگترین حامی تروریسم باقی مانده است. درباره توافق هسته‌ای، در تمام طول مسیر، ایران توافق را به چالش کشیده، یعنی دامنه تفاهمات حاصل‌شده در توافق را گسترده کرده است».

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی را درباره آنچه به‌گفته آنها «حمایت از تروریسم» است، رد کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی سال ۲۰۱۳ فاش کرد  واشنگتن از حمله شیمیایی صدام، دیکتاتور سابق عراق به ایران در جریان جنگ تحمیلی عراق به ایران حمایت اطلاعاتی کرده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه اضافه کرد: «و امروز، ما می‌بینیم که این کشور دارای نفوذ فراوانی است، نفوذی که نسبت به آنچه شش یا هفت سال پیش بود، افزایش یافته است، خواه نفوذ بر دولت بغداد باشد، خواه، افزایش قدرت حزب‌الله و لبنان، خواه کارشان کنار حوثی‌ها در یمن و خواه به‌صورت شیعیان عراقی که حالا دارند کنار مرز سوریه می‌جنگند».

پامپئو تأکید کرد: «ایران در همه‌جا در سراسر خاورمیانه حضور دارد. صادقانه صحبت کنیم، هفت سال گذشته، فاجعه بوده و به ایرانی‌ها اجازه داده شده دایره نفوذشان را در تمام آن منطقه مهم افزایش دهند».

رئیس سیا در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که از نظر وی گروه‌های افراطی مستقر در شهر «رقه» سوریه و سایر نقاط جهان تهدید بزرگتری علیه آمریکا هستند یا ایران و گروه حزب‌الله لبنان، گفت: «خوب، آنها از اساس متفاوت هستند. یکی، یک دولت ــ ملت قدرتمند با ثروت، منابع و حکومتی سازمان‌یافته است، بنابراین درباره اینکه کدام تهدید طولانی‌مدتی علیه ایالات متحده هستند، می‌توانم بگویم که ایران، تهدیدی طولانی‌مدت‌تر است».

«پامپئو» اضافه کرد: «اما من همیشه درباره اینکه آنها را رده‌بندی کنم، تردید دارم. داعش امروز تهدید عمده‌ای علیه آمریکا است و ما بایستی هر کاری که می‌توانیم برای شکست آنها انجام دهیم».

نظر شما