شناسهٔ خبر: 137770 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگوی «نماینده» با «محمدابراهیم رضایی» عضو هیئت‌رئیسۀ کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

سپاه ثابت کرد در واکنش به تهدیدات دست ایران «باز» و «پر» است

رضایی همچنین سپاه این کار را کرد تا نشان بدهد دست جمهوری اسلامی در مقابل هر نوع تهدیدی هم باز است که می‌تواند واکنش قاطع و مناسبی انجام دهد و هم پر است چون می‌تواند از تجهیزاتش به نحو مقتضی بهره‌گیری کند.

هفته نامه «نماینده» / کمیسیون امنیت ملی از طرفی درگیر رسیدگی به موضوعاتی همچون حملۀ تروریستی داعش و پاسخ قاطع و تلافی‌جویانۀ سپاه به آن است؛ از طرف دیگر موضوع نقض برجام از جانب آمریکا نیز مطرح شده است. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی «نماینده» با «محمدابراهیم رضایی» نمایندۀ خمین و عضو هیئت‌رئیسۀ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است:

* برای ورود به گفت‌وگو اگر مایلید کمی دربارۀ پرتاب موشک به مراکز داعش از جانب سپاه توضیحی بفرمائید.

جمهوری اسلامی نظام امنیتی و دفاعی بسیار منسجم، هوشیار و بیداری دارد که تاکنون صدها طرح عملیات دشمن را با ناکامی مواجه نموده است؛ بااین‌وجود دشمنان جمهوری اسلامی با سرمایۀ سعودی‌ها، طراحی اسرائیل و حمایت آمریکا، داعش را برای ضربه زدن و مخدوش جلوه دادن به امنیت کشورمان تجهیز کرده و عملیاتی را برای اجرا در ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) طراحی کردند.

همان‌طور که جانشین فرمانده کل سپاه ـ پس از عملیات ناکام روز ۱۷ خرداد ـ وعده داده بود که این‌ها را تنبیه خواهند کرد، داعشی‌ها با پاسخ مقتدرانۀ نیروهای دفاعی ما مواجه شدند و ظرف چند روز با برنامه‌ریزی صورت گرفته از جانب مسئولان سپاه پاسداران، مقر فرماندهی و پشتیبانی داعش در دیرالزور با یکی از مدرن‌ترین موشک‌های تولید داخلی مورد هدف قرار گرفت.

ضمن اینکه از موشک‌های میان‌برد هوافضای ایران برای نخستین بار در این عملیات موشکی سپاه استفاده شد که این عملیات را به یک عملیات بسیار ویژه تبدیل کرد؛ بر اساس اخبار رسمی آسیب جدی به دشمن وارد شده است که در اثر آن بسیاری از داعشی‌ها به هلاکت رسیده‌اند.

* به نظر شما این حرکت سپاه پاسداران چه پیامی داشت؟

این عملیات از چند بعد قابل‌توجه است. نخست آنکه سپاه هدفی را در عمق ۷۰۰ کیلومتری خارج از مرزهای خودش به شکل دقیق مورد هدف قرار داد؛ پیام این اقدام برای آمریکا که خیلی فشار می‌آورد و اسرائیلی‌ها که خیلی تلاش می‌کردند سیستم موشکی ایران را غیرواقعی نشان بدهند این بود که امروز صهیونیست‌ها دیدند در کنارشان یک نقطه از شهری که پر از جمعیت است از فاصلۀ ۷۰۰ کیلومتری بدون خطا مورد هدف قرار گرفت و آسیب جدی وارد کرد.

این رزمایش اقتدار توسط سپاه، به کسانی که رفتار سوء دارند و به دنبال ضربه زدن به امنیت کشور ما هستند نیز پیام‌هایی داشت. مثلاً پیام آن به کسانی که پشتیبان مالی گروه‌های تروریستی هستند این بود که صبر جمهوری اسلامی حدی دارد و اگر خطوط قرمز نظام مورد تهدید قرار بگیرد و مصالحمان اقتضا کند، ایران حتماً جواب دندان‌شکن، عبرت‌آموز و پشیمان‌کننده‌ای به این حاکمان و همۀ دشمنان ایران می‌دهد.

همچنین سپاه این کار را کرد تا نشان بدهد دست جمهوری اسلامی در مقابل هر نوع تهدیدی هم باز است که می‌تواند واکنش قاطع و مناسبی انجام دهد و هم پر است چون می‌تواند از تجهیزاتش به نحو مقتضی بهره‌گیری کند.

اقدام سپاه باید درس عبرتی برای آمریکایی‌ها باشد؛ ضمن اینکه ما هم باید به خاطر حماسه‌ای که سپاه پاسداران خلق کرد و افتخاری که برایمان آفرید تشکر کنیم.

* کمیسیون امنیت ملی مجلس جلساتی را برای بررسی حملۀ تروریستی داعش به حرم امام و مجلس برگزار کرد. در این جلسات چه می‌گذرد؟

معمولاً وقتی اتفاق مهمی در کشور رخ می‌دهد، مسئولین سازمان‌ها و ساختارهایی که متولی امر هستند کنار هم جمع می‌شوند و با مرور طرح‌ها، متناسب با مقدورات و توان خود برای حل آن تدبیر کنند. جلساتی هم که در کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکنون برگزار شده است در همین راستا و برای هماهنگی برنامه‌ها صورت گرفته است.

* چند روز قبل شاهد مصوبۀ جدید سنای آمریکا بودیم که ظاهراً مغایر برجام است. نظر شما چیست؟

آمریکا اخیراً ناکامی‌های زیادی در خاورمیانه تجربه کرده‌اند که ایران را منشأ ناکامی‌ها می‌دانند؛ به همین دلیل قصد عداوت و دشمنی با جمهوری اسلامی دارند؛ در چنین فضایی، تصمیماتی که از سوی آمریکایی‌ها گرفته می‌شود بر پایه تفکر و تعمق نیست بلکه از روی خشم و عصبانیت است.

ولی به‌هرحال مهم این است که مصوبه اخیر مجلس سنا در واقع زیر پا گذاشتن کامل برجام و عبور از توافق هسته‌ای است و امروز همۀ مسئولین کشورمان نیز یکپارچه اعتقاد دارند که آمریکایی‌ها با این کار برجام را نقض کرده‌اند.

* گویا مجلس طرحی را برای مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها آماده کرده است. کار در چه مرحله‌ای است؟

ان‌شاءالله مجلس در قالب رسیدگی به این طرح فوریت‌دار و سایر ارکان نظام هم متناسب با وظایفی که بر عهده دارند به جمع‌بندی و راهکار اصولی خواهند رسید که به صورت موضع رسمی نظام جمهوری اسلامی اعلام خواهد شد.

امروز تمامی ارکان حاکمیت در جمهوری اسلامی به‌صورت منسجم به دنبال این هستند که متناسب با منافع و مصالح کشورمان، راه‌حلی را انتخاب کنند.

* از گزارشی که کمیسیون امنیت ملی از اجرای برجام تهیه می‌کند چه خبر؟

همان‌طور که مطلع هستید بر اساس مصوبۀ مجلس، وزارت خارجه باید هر ۳ ماه یک‌بار گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه نماید که این گزارش‌ها تاکنون به‌صورت منظم تقدیم شده است. کمیسیون نیز باید هر شش ماه یک‌بار بر اساس گزارش‌های وزارت خارجه و دیگر منابعی که در اختیار دارد، گزارشی را برای قرائت در صحن علنی تقدیم کند.

وظیفۀ تهیه پیش‌نویس این گزارش شش‌ماهه بر عهدۀ کمیتۀ هسته‌ای که زیرمجموعه‌ای از کمیسیون امنیت ملی مجلس است قرار دارد که نمایندگان عضو این کمیته به‌طور مستمر گزارش‌های نوبه‌ای وزارت امور خارجه را دریافت نموده و مورد بررسی قرار می‌دهد.

* گزارش کمیته آماده است؟

البته فرآیند گزارش شش‌ماهۀ نخست کاملاً انجام شده و اکنون هم به نظر می‌رسد گزارش دوم آمادۀ ارائه به صحن مجلس باشد.

* علت تأخیر به وجود آمده در تهیه گزارش چیست؟

اینکه مجلس در پایان سال گذشته درگیر لایحۀ برنامۀ ششم توسعه و رسیدگی به بودجۀ سال ۹۶ شد باعث شد مشغله‌اش زیاد شود، از طرف دیگر در ابتدای امسال هم مقولۀ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که وظیفۀ نظارت بر آن بر عهدۀ نمایندگان قرار داشت موجب تعطیلی کمیسیون‌ها و صحن مجلس گردید که این عوامل، موانع اصلی تأخیر در جمع‌بندی گزارش کمیتۀ هسته‌ای مجلس شده است.

نظر شما