شناسهٔ خبر: 137764 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر آمار رسمی معتادان کشور

اعتیاد..jpg سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار رسمی معتادان را اعلام کرد و گفت: بررسی ها نشان دهنده آن است که ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور ما وجود دارند.

به گزارش «نماینده»، پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز به برنامه های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به دلیل تعطیلات با یک هفته تاخیر برنامه‌های بزرگداشت هفته مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود، در واقع تعدادی از استان‌ها به عنوان محل امحا درنظر گرفته شده و در مجموع ۱۶۰ تن مواد مخدر و ادوات استعمال امحا خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این مراسم امحا در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، اصفهان، سمنان و آذربایجان‌شرقی و ... برگزار می‌شود، گفت: در این ایام امحا در پایتخت صورت نخواهد گرفت.

٢ میلیون و ۸۰۲هزار نفر آمار رسمی معتادان در کشور

افشار درباره آخرین آمار شیوع و وضعیت اعتیاد در کشور اشاره کرد و گفت:  ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس آمار سال ۹۰، یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه امسال این آمارگیری با حجم نمونه ۶۰ هزار نفر در شهر و روستا دنبال شد و میزان شیوع مصرف ۵٫۳ محاسبه شد، گفت: این آمارگیری بین افراد ۱۵ تا ۶۴ سال صورت گرفته و نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور ما وجود دارند که همین رقم نشان می‌دهد، رشد چندانی در مصرف موادمخدر  نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش هم روبه‌رو بوده‌ایم.

رشد ۶.۲ درصدی آمار فوتی سوءمصرف موادمخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر گفت: در سال ۹۵ سه هزار و ۱۹۰ نفر به دلیل سوء مصرف مواد فوت کرده‌اند که با توجه به امار سال گذشته با رشد ۶.۲ درصدی رشد داشته است که از بین آنها، ۳۴۳ نفر  زن و ۲ هزار و ۸۴۷ نفر نیز مرد بوده‌اند. همچنین ۱۸۸۲ نفر از این تعداد به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت کرده‌اند که باید دربارهٔ سوء مصرف مواد به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با هشدار افزایش مرگ و میر به دلیل مصرف مواد روان گردان‌ها گفت در زمینه استفاده از روان گردان او و مرگ و میر مصرف‌کننده گان با رشد ۸ و ۶ دهم درصدی رو به رو بوده‌ایم که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است؛ و جا دارد دربارهٔ سوء مصرف این نواد به ویژه در میان جوانان اطلاع‌رسانی‌های ویژه انجام شود.

شناسایی بیش از ٣ هزار دانش آموز پر خطر در کشور

افشار با اشاره به امار دانش اموزان معتاد در کشور گفت درسطح کشور ۳ هزار و ۶۰۰ دانش آموز پر خطر و در معرض خطر شناسایی شده‌اند که بحث‌های مشاوره‌ای برای این دانش اموزان انجام شده است.

تریاک همچنان پرمصرف‌ترین مواد مخدر

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف موادمخدر در کشور گفت: کماکان تریاک و شیره تریاک و شیشه با شیوع بالا جزو مواد مخدرپر مصرفی هستند که در کشور مصرف می‌شوند. همچنین حشیش و ترکیبات آن، شامل علف، گل و ماری‌جوانا با ۱۱.۹ درصد و هرویین افشرده با ۱۰.۶ درصد در مقام بعدی مصرف قرار دارند. مصرف شیشه نیز با افت ۸.۱ درصدی در رتبه سوم قرار دارد که خوشبختانه با افت مصرف شیشه در بین معتادان کشور رو به رو هستیم.

اختصاص بودجه ۷۹ میلیارد تومانی برای بیمه معتادان

وی با اشاره به اختصاص ردیف بودجه برای بیمه معتادان نیز گفت: امسال ۷۹ میلیارد تومان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده است و به معاون وزارت رفاه ابلاغ شده است و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه بیمه معتادان باشیم.

نظر شما