شناسهٔ خبر: 137735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کاخ سفید علیه طرح معلق‌مانده تحریم ایران و روسیه لابی می‌کند

کاخ سفید یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد اقدامات لابی‌گری علیه بخش‌هایی از طرح جامع تحریم‌های ایران و روسیه که اخیراً در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است را تشدید کند.

به گزارش «نماینده»، یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد اقدامات لابی‌گری علیه بخش‌هایی از طرح جامع تحریم‌های ایران و روسیه که اخیراً در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است را تشدید کند.

طرح تحریم‌های ایران و روسیه که حدود ۱۰ روز پیش به تصویب مجلس سنای آمریکا رسیده بود به دلیل آنچه یک «مشکل آیین‌نامه‌ای» خوانده شده، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق شده است. گفته می‌شود این طرح یکی از بندهای قانون اساسی آمریکا موسوم به «ماده درآمد» (Revenue Clause) را نقض می‌کند. این بند تصریح دارد که تمامی طرح‌های حاوی مفادی درباره درآمد دولت آمریکا بایستی از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شوند. کارشناسان در آمریکا گفته‌اند این مشکل آیین‌نامه‌ای می‌تواند تبدیل شدن آن به قانون را به تأخیر بیندازد.

سنای آمریکا، روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه را با اکثریت آرا به تصویب رساند و از ۱۰۰ سناتور، فقط دو نفر، سناتور «برنی سندرز» از ایالت «ورمونت» و سناتور «رند پال» از «کنتاکی»، به این طرح رأی منفی دادند.

  طرح تحریم‌های ایران و روسیه، حاوی بندهایی است که اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها علیه روسیه را محدود می‌کند؛ به همین دلیل نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا مانع‌تراشی در پیشبرد آن را در راستای حمایت از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند. آنها همچنین می‌گویند هدف اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از معلق کردن مصوبه سنا، اعطای زمان بیشتر به کاخ سفید برای منتقل کردن نگرانی‌هایش درباره آن است.

مقام ارشد آمریکایی به روزنامه «شیکاگو تریبیون» گفت کاخ سفید با بندهایی از این طرح که اختیارات رئیس‌جمهور را محدود می‌کند، مخالفت دارد. نگرانی کاخ سفید به ویژه با بندی از  طرح است که به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اجازه می‌دهد از رفع تحریم‌ها توسط رئیس‌جمهور جلوگیری کند.

مقام مورد استناد شیکاگوتریبیون که به شرط عدم افشای نام با این روزنامه گفت‌وگو می‌کرد مدعی شده که نگرانی کاخ سفید، بیش از آنکه به موضوع روسیه مربوط شود، به دلیل اصل تفکیک قوا است.

نظر شما