شناسهٔ خبر: 137734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

احتمال کناره‌گیری ملک سلمان به نفع پسر خود وجود دارد

ملک سلمان تحلیلگر مسائل غرب آسیا، با اشاره به اینکه احتمال کناره‌گیری ملک سلمان به نفع پسر خود وجود دارد، گفت: تغییر محمد بن ‌نایف از زمان انتصاب محمد بن ‌سلمان به‌ عنوان ولیعهد دوم قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش «نماینده» «صباح زنگنه»، سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی و تحلیلگر مسائل غرب آسیا، در خصوص کنار گذاشته شدن محمد بن نایف و ولیعهدی محمد بن ‌سلمان، با اشاره به اینکه احتمال کناره‌گیری ملک سلمان به نفع پسر خود وجود دارد، بیان داشت: تغییر محمد بن ‌نایف از زمان انتصاب محمد بن ‌سلمان به‌ عنوان ولیعهد دوم قابل پیش‌بینی بود. بلندپروازی محمد بن ‌سلمان در اقداماتی که در حمله به یمن انجام داد، مشخص شد و زمان زیادی طول نکشید که بن ‌نایف را کنار بزند و به‌ جای او بنشیند.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که ملک سلمان بعد از مدت کوتاهی کناره‌گیری کند، افزود: بن‌ سلمان با کناره‌گیری پدرش جایگزین او می‌شود و کل پادشاهی را در دست می‌گیرد. این نوع اقدام می‌تواند یک اقدام کودتا گونه محسوب شود؛ چراکه هیچ مقرراتی در این روند رعایت نشده است؛ نه قوانین داخل خاندان، بحث اولویت فرزندان عبدالعزیز و مسائلی از این قبیل و نه انتخاباتی عمومی وجود داشته که بن‌ سلمان نتیجه‌ آن فرآیند انتخاباتی باشد. به همین دلیل این کار را یک نوع کودتا می‌توان نامید.

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با توجه به آثار ولیعهدی محمد بن سلمان گفت: این اقدام تأثیراتی در داخل خاندان آل سعود، محیط داخلی عربستان و منطقه و جهان خواهد داشت. تمرکز قدرت در دست یک شخص خواهد بود. قدرت در زمان پادشاهان پیشین بین فرزندان عبدالعزیز تقسیم می‌شد. فهد قوی‌ترین پادشاه بعد از فیصل بود. او فردی بسیار سیاس، مقتدر و با هوشِ سرشار بود؛ اما از تک‌روی در تسلط بر قدرت ممانعت و اجتناب کرد. فهد، عبدالله را در کنار خود گذاشته بود؛ این در حالی بود که عبدالله برادر ناتنی او بود. وی سلمان را نیز به‌ عنوان نفر بعدی قرار داد.

وی با اشاره به نحوه توزیع قدرت در خاندان سعودی خاطرنشان کرد: عبدالله با درگذشت فهد به روی کار آمد. او نیز اصل توزیع قدرت را رعایت کرد. عبدالله از زمان فهد به بعد یک مجلس مشورتی راه انداخت و برادران دیگر را در قدرت شریک کرد. عبدالله، سلمان را که برادر ناتنی وی بود، به‌ عنوان ولیعهد اول نگه داشت و نایف را ولیعهد دوم قرار داد. وی بعد از نایف، مقرن بن ‌عبدالعزیز را نیز که برادر ناتنی بود، به‌ عنوان ولیعهد دوم انتخاب کرد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه فرمول تقسیم قدرت از سوی پادشاهان گذشته تا ابتدای پادشاهی سلمان مراعات می‌شد، اشاره داشت: سلمان فرزند نایف را به‌ عنوان ولیعهد اول و فرزند خود، محمد بن ‌سلمان را به‌ عنوان ولیعهد دوم قرار داد؛ اما با روندی که بن‌ سلمان در پیش گرفته است، تمرکز بیش‌ از حد قدرت را شاهد خواهیم بود و هیچ‌کدام از فرزندان و نوه‌های عبدالعزیز در قله هرم قدرت حضور نخواهند داشت.

نظر شما