شناسهٔ خبر: 137729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نسل جدید تحریم‌ها و ضرورت واکنش مجلس

فواد ایزدی با توجه به اقدام اخیر مجلس سنا پیشنهاد می‌شود مجلس شورای اسلامی به‌صورت هوشمندانه وارد عمل شود و هزینه برای تحریم‌های جدید تعریف کند.

هفته نامه «نماینده»؛ فؤاد ایزدی*/ تحریم‌هایی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید ازاین‌رو باید به تبیین اهداف تحریم‌های آمریکا و سپس عکس‌العملی که مجلس شورای اسلامی می‌تواند در قبال این تحریم‌ها اتخاذ کند پرداخت.

به اعتقاد نگارنده، هدف تحریم‌ها از سوی آقای «تیلرسون» بیان شد. او در کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان از تغییر رژیم سخن گفت، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران انتخابات برگزار می‌کند و در آخرین انتخابات شاهد بودیم ۷۳ درصد شرکت کردند اما آن‌ها نظام ایران را رژیم خطاب می‌کنند و مدعی می‌شوند باید این رژیم تغییر یابد.

نکته دوم اعمال فشار است؛ می‌خواهند با تحریم فشار اقتصادی بر مردم اعمال کنند تا بدین‌وسیله بتوانند به هدف تغییر حکومت که به دنبال آن هستند دست یابند و در کنار آن می‌خواهند با تحریم‌ها کشور ضعیف شود.

آنچه روشن است و باید بر آن تأکید کرد این است «تحریم‌ها بسیار گسترده و به عبارتی با نسل جدیدی از تحریم‌ها مواجهیم. بسیار باز نگاشته شده و تور بسیار بزرگی پهن شده است؛ آن‌ها می‌خواهند هر مجموعه‌ای در داخل کشور را به بهانه تحریم تحت فشار قرار دهند.» برای تشریح بهتر تحریم‌های آمریکا مثالی خواهیم زد. همین آمریکایی‌ها بمبی در افغانستان انداختند و اعلام کردند: این بمب، مادر بمب‌ها است. این تحریم‌ها نیز بسیار گسترده و نسل دوم تحریم‌ها و مادر تحریم‌ها است.

از سوی دیگر هرچند وقت یک‌بار یک نماینده سناتور بدون اینکه هیچ هزینه‌ای پرداخت کند موضوع «تحریم علیه ایران» را مطرح می‌کند و نظاره‌گر بودیم که همین تحریم‌های جدید هم از سوی مجلس سنای آمریکا در راستای فشار به ایران اعمال شد.

با توجه به اقدام اخیر مجلس سنا پیشنهاد می‌شود مجلس شورای اسلامی به‌صورت هوشمندانه وارد عمل شود و هزینه برای تحریم‌های جدید تعریف کند. اکنون مجلس سنا این مصوبه را به تصویب رسانده و باید به امضاء رئیس‌جمهور آمریکا هم برسد بر این اساس به اعتقاد نگارنده، باید فهرستی از اقداماتی که آمریکایی‌ها را ناراحت می‌کند تهیه شود برای مثال آن‌ها می‌گویند «ما از برنامه موشکی ایران ناراحت هستیم» خب این موضوع باید به طرف مقابل اعلام شود اگر تحریم‌ها به امضاء رئیس‌جمهور آمریکا برسد ما برد موشک خودمان را افزایش می‌دهیم. این هزینه طرف مقابل را ناراحت خواهد کرد اما هزینه در بَر خواهد داشت.

نکته دیگر که باید مورد اشاره قرار گیرد «برجام» است. معتقدم اگر این تحریم‌ها  از سوی «ترامپ» امضاء شود غیر از پوسته‌ای از برجام چیزی باقی نمی‌ماند و این توافقنامه از درون تهی می‌شود.

تحریم‌های آمریکا حامل پیامی نیز بود، پیام داد به آمریکا چه امتیاز بدهیم و یا ندهیم آن‌ها تحریم می‌کنند پس باید کشور در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را با شدت و حدت انجام دهد. البته سیاست غلط در چهار سال گذشته ما را به وضعیت کنونی رساند بنابراین باید سیاست‌ها بازبینی شود و دولت اذعان کند اشتباه کرده است و برای این روند هزینه تعریف شود. همان‌طور که در بند بالا نگاشته شد طرف مقابل ناراحت خواهد شد اما فرقی نمی‌کند ناراحت شود یا نشود او تحریم می‌کند.

نکته پایانی به عملکرد و واکنش دستگاه دیپلماسی در قبال تحریم‌های جدید اختصاص پیدا می‌کند. معتقدم وزارت خارجه عکس‌العمل قابل توجهی از خود نشان نداده و حالت خواب‌آلودگی دارد.

باید توجه داشته باشیم نباید به‌سادگی از اظهارنظر آقای «تیلرسون» عبور کرد او مدعی شده «می‌خواهیم حکومت ایران را سرنگون کنیم» خب این اظهارنظر و موضع‌گیری، خلاف منشور سازمان ملل است مسئولان ذی‌ربط باید اعتراض می‌کردند. تاکنون اقدام خاصی از سوی مسئولان مشاهده نشده است

*تحلیلگر مسائل آمریکا.

نظر شما