شناسهٔ خبر: 137728 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از راهپیمایی مردم روزه دار در روز قدس و حواشی آن

حاشیه سازی به نفع کیست؟

روحانی در راهپیمایی روز قدس دولت تدبیر و امید، وعده های عمل نکرده بسیاری دارد و امروز اوضاع بد اقتصادی و رکود حاکم بر کشور نیاز به هر دلیل دیگری برای انتقاد از او را برطرف می‌سازد. بلکه چه‌بسا همین حاشیه‌سازی‌ها برای روحانی، بهترین دستگیره برای او می‌شود تا مظلوم‌نمایی کرده و ضعفهایش را پشت آن پنهان کند

هفته نامه «نماینده» - راهپیمایی روز جهانی قدس امسال با شعار «روز جهانی قدس، رمز وحدت و جهاد امت اسلامی، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و زوال قطعی رژیم صهیونیستی» در تهران و سایر استان‌ها برگزار شد؛ بیش از ۴ هزار عکاس، خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی نیز مراسم روز قدس امسال را پوشش دادند.

روز گذشته، خیابان‌های سراسر کشور، شاهد حضور ملت انقلابی همیشه در صحنه برای اعلام خشم و نفرت علیه استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل بود.

ملت انقلابی ایران اسلامی دیروز در صحنه حاضر شدند تا با شعارهای «وصیت تمامی شهیدان، پیروی از رهبری است و قرآن»، «ولایت‌فقیه اصل دین است، محور اتحاد مسلمین است»، ضمن بیعت مجدد با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، بر عدم فراموشی موضوع آزادی قدس شریف و فلسطین به‌عنوان مسئله اول جهان اسلام تأکید کنند.

از ساعت ۱۰:۳۰ مراسم روز جهانی قدس به‌صورت رسمی با شعارهایی از جمله «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» برگزار شد و با حاشیه‌های جالبی هم همراه بود.

تشکر راهپیمایان از سپاه پاسداران/نمایش ذوالفقار

* شرکت‌کنندگان در یوم‌الله «قدس» با حمل شعارنوشته‌هایی از اقدام سپاه پاسداران در حمله موشکی به دیرالزور تقدیر کردند.

* نمونه‌ای از موشک «ذوالفقار» که چند روز قبل توسط سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها به دیرالزور سوریه شلیک شد به نمایش درآمد و موشک قدر نیز برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده بود.

* تشکیل کمپین ضد سند ۲۰۳۰، حاشیه دیگر مراسم روز قدس بود. در حاشیه مراسم روز جمعه بروشورهایی جهت اطلاع مردم درباره سند ۲۰۳۰ پخش می‌شد.

* در مراسم روز قدس امسال نیز تعدادی از اتباع آفریقایی ساکن در ایران با حضور در خیابان‌های تهران در مراسم جهانی انزار از رژیم صهیونیستی شرکت کردند.

* راهپیمایان شعارنوشته‌هایی با سخنان گهرباری از امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری با مضامین «بکُشید ملت ما را بیدارتر می‌شود»، «فلسطین باید آزاد شود» در دست داشتند.

* سران قوا، آیت‌الله احمد جنتی، محسن رضایی، علی شمخانی، سرلشکر محمدعلی جعفری «فرمانده سپاه»، سرلشکر باقری، محمدرضا باهنر، علی‌اکبر ولایتی، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام حجازی از اعضای دفتر بیت رهبری، امیر خلبان حسن شاه‌صفی «فرمانده نیروی هوایی ارتش»، فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر آموزش‌وپرورش، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، محمدرضا عارف «رئیس فراکسیون امید»، سردار حسین دهقان «وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رضا صالحی‌امیری وزیر ارشاد، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور از جمله شخصیت‌هایی بودند که در روز قدس شرکت کردند.

* همچنین تعدادی از راهپیمایان که به محل عبور رئیس‌جمهور در روز قدس دسترسی یافتند اقدام به شعار دادن علیه برخی مواضع وی نمودند. این افراد در شعارهایشان رئیس‌جمهور را با بنی‌صدر مقایسه کرده و وی را شبیه نخستین رئیس‌جمهور معزول جمهوری اسلامی قلمداد می‌نمودند.

این در حالی است که دولت تدبیر و امید در چهار سال فعالیتش، وعده های عمل نکرده بسیاری دارد و امروز نیز اوضاع بد اقتصادی و رکود حاکم بر کشور نیاز به هر دلیل دیگری برای انتقاد از او را برطرف می‌سازد. بلکه چه‌بسا همین حاشیه‌سازی‌ها برای روحانی، بهترین  دستگیره برای او می‌شود تا مظلوم‌نمایی کرده و ضعفهایش را پشت آن پنهان کند.

این بهانه‌سازی‌ها در حالیست که ماههاست شاهدیم شخص رییس‌جمهور سعی دارد در سخنرانی‌هایش با مقصرسازی دیگران، به پوشاندن ضعف و ناکارمندی دولت بپردازد و این حاشیه‌سازی برای او، دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن است.

امروز افراد نباید اسیر صحنه‌سازی شوند وصرفا باید ‌وعده‌هایی که حسن روحانی داده است و توان اجرای آن ندارد را مطالبه نمایند. عملیات روانی بر روی افکار عمومی امروز تنها گزاره‌ی دولت برای پوشاندن ضعفهایش است. ضعفها و وعده‌های تلنبار شده که روزبه‌روز اوضاع دولت را وخیم‌تر میکند و دولتی که هیچ پاسخگویی نسبت به مشکلات ندارد.

* رونمایی از پوستر ویژه آزادی قدس

* در آخرین جمعه ماه رمضان و روز جهانی قدس از پوستر ویژه آزادی قدس رونمایی شد. در این پوستر تصاویری از رهبران کشورهای مبارز انقلابی در جبهه مقاومت و وفادار به آرمان فلسطین از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیدحسن نصرالله، شیخ زکزاکی و دیگر مبارزان انقلابی به نمایش درآمده است.

* گروه‌هایی از مردم و جوانان با در دست داشتن پرچم‌های زردرنگ حزب‌الله لبنان در کنار پرچم جمهوری اسلامی و نیز برافراشتن شعارنوشته‌هایی با تصاویر سیدعبدالملک حوثی رهبر انقلاب یمن و پرچم مبارزان این کشور، حمایت خود را از جریان مقاومت در منطقه اعلام کردند.

* گرفتن تصاویر سلفی در کنار رهبران مقاومت و پرچم جریان‌های مبارز از سوی دانش آموزان، از دیگر جلوه‌های راهپیمایی روز جهانی قدس امسال در تهران بود.

ندای «رهایی قدس شریف» روز گذشته از اقصی نقاط کشور طنین‌انداز شد. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی «تولیت آستان قدس رضوی» به قم رفت و در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت و در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تأکید کرد: مسئله فلسطین مسئله جناح‌های سیاسی نیست که بتوان روی آن سازش کرد مسئله فلسطین مسئله نسل‌کشی است که می‌خواهند ملت اصلی آن را بکشند و یک ملت جعلی به‌جای آن بنشانند، همچنین هدف استکبار دنبال کردن نفوذ در مناطق مختلف کشورهای اسلامی است و اسراییل حقیقتاً یک غده جهانی است.

* تظاهرات گسترده روز جهانی قدس در سوریه

سیلی سخت ایرانی‌ها به اسرائیل فقط در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران اختصاص پیدا نکرد، رسانه‌ها از تظاهرات گسترده مردم سوریه در دمشق در بزرگداشت روز جهانی قدس خبر دادند.

مردم روزه‌دار سوریه با تجمع در میدان الحجاز در مرکز شهر دمشق از مسیر خیابان النصر و بازار شهیر حمیدیه در صفوف منظم و به هم فشرده راهپیمایی شرکت کرده بودند و عکس‌های سیدحسن نصرالله بشار اسد، شهدای انتفاضه فلسطین و برخی شخصیت‌ها و رهبران گروه‌های مبارز فلسطینی از جمله شهید فتحی شقاقی دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی در طول مسیر راهپیمایان برافراشته شده بود.

سفیر جمهوری اسامی ایران در دمشق در مراسم روز جهانی قدس اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به‌زودی نابود خواهد شد و سوریه نیز از بحران‌های موجود، خارج خواهد شد.

حسن روحانی «رئیس‌جمهور» نیز که در تقاطع خیابان وصال به خیل عظیم مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس پیوست و همراه با آنان، خواهان تقویت وحدت مسلمانان و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شد تأکید کرد: دولت ایران پاسخ قاطعی به طرح‌هایی که در سنا و مجلس نمایندگان علیه ایران دارد، می‌دهد.

راهپیمایان تهرانی در آخرین جمعه ماه رمضان با صدور قطعنامه‌ای در ۹ بند اعلام کردند: تلاش عربستان و برخی کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و اعلام حمایت خود را از نیروهای نظامی و مردم یمن و بحرین اعلام می‌کنیم.

بنابراین گزارش، علی لاریجانی «رئیس مجلس شورای اسلامی» سخنران اصلی راهپیمایی روز قدس امسال در تهران بود که پیش از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت (به امامت حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به حمایت‌های رژیم صهیونیستی از تروریست تصریح کرد: اسرائیل مادر تروریست است و ما جریانی پلیدتر از آنکه باعث آواره شدن چندین میلیون فلسطینی و کشته شدن چندین هزار لبنانی و فلسطینی شده باشد نداریم. اسرائیل بدخیم‌ترین تروریست در طول تاریخ است و از آغاز سرپرستی انگلیس بر فلسطین ایجاد سازمان‌های تروریستی در آنجا آغاز شد و داعش از نسخه تروریسم صهیونیستی کپی‌برداری می‌کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه پدیده‌ای شوم‌تر از ماجرای تأسیس «رژیم صهیونیستی» در حافظه قرن اخیر نداریم، گفت: مسلمانان با پدیده‌ای تبهکار به نام صهیونیسم مواجه هستند ازاین‌رو مسلمانان متحد شوند تا اسرائیل ریشه‌کن شود.

لاریجانی در تجمع گسترده تهرانی‌ها در حمایت از مظلوم و انزجار از اشغالگر خطاب به آمریکایی‌ها، گفت: ما پاسخ اقدامات سنا و کنگره آمریکا را علیه ملت ایران می‌دهیم. امروز آمریکایی‌ها مثل دزدان سر گردنه دنبال چپاول ملت‌های مسلمان هستند و بی‌پرواترین دولت‌ها دولت آمریکاست که از دولت‌های قبیله‌ای حمایت می‌کند. روشن است که این وضع دوام ندارد و اگر ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم با یک استراتژی عمیق در جهت تأمین امنیت خود و ریشه‌کنی تروریسم این کار را انجام می‌دهیم.

بر اساس ادوار گذشته، سخنران خطبه‌های آخرین جمعه ماه مبارک رمضان آیت‌الله «سیداحمد خاتمی» بود.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه روز قدس در دانشگاه تهران گفت: امروز نماد استکبار، رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند و متأسفانه هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خود را به این رژیم انسان ستیز متصل کردند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: ولیعهد تازه به دوران رسیده آل سعود گفته جنگ را به تهران می‌کشیم، بچه‌تر از این هستید که این عرضه را داشته باشید صدام که از شما قوی‌تر بود و شما تا آخر از او حمایت کردید هیچ غلطی نتوانست بکند.

قدس ۹۶ پایان یافت؛ ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی روز گذشته هم‌صدا با جهان اسلام فریاد «جنایت منطقه زیر سر آمریکاست، کشتار و قتل و غارت ماهیت آمریکاست»، «رژیم صهیونیستی، خانه عنکبوت است، سرنوشت اسرائیل، نابودی و سقوط است» سر دادند و بار دیگر پیام انزجار روزه‌داران ایرانی و جریان مقاومت به تل‌آویو منتقل شد.

نظر شما