شناسهٔ خبر: 137641 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بیانیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در واکنش به تحریم‌های سنا

جبهه نیروهای انقلاب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در واکنش به تصویب قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد: تحریم‌های جدید سنای آمریکا آشکارا بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام را نقض کرده است.

به گزارش «نماینده»، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در واکنش به تصویب قانون تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

هوالعزیز المتعال

وَ لا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ 

به کسانی که ستم کرده‌اند، تمایل نداشته و تکیه مکنید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید و در آن حال شما را در برابر خدا هیچ سرپرستی نیست، و آن گاه یاری نمی‌شوید.   هود آیه ۱۱۳

ملت شریف و بزرگ ایران

مجلس سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، موسوم به (سیدا) را به تصویب رساند تا علاوه بر "روح" برجام، آشکارا بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام را نیز نقض کرده باشد. نقض روح و جسم برجام آن چنان بدیهی است که در سخنان برخی مقامات آمریکایی نیز به آن تصریح شده است.  

در بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام آمده است : "هرگونه مصوبه یا اقدام اتحادیه اروپا و کشورهای عضو و همچنین ایالات متحده آمریکا که می‌تواند تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران داشته و در اجرای موفقیت‌آمیز برجام خلل ایجاد کند ممنوع است و دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد". پیشتر جمهوری اسلامی اﯾﺮان اﻋﻼم ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﯾﺎ ﺑﺎزﮔﺮداﻧﺪن ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﭘﯿﻮﺳﺖ دو ﯾﺎ وﺿﻊ ﺗﺤﺮﯾﻤﻬﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﻫﺴﺘﻪ ای را ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﻗﻒ کلی ﯾﺎ ﺟﺰﯾﯽ اﺟﺮای ﺗﻌﻬﺪات ﺧﻮد وﻓﻖ اﯾﻦ ﺑﺮﺟﺎم،   تلقی ﺧﻮاﻫﺪ ﻧﻤﻮد.

این در حالی است که در چند بخش از مصوبه موسوم به سیدا آمده است: "وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا باید اجرای فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ را ادامه دهد". فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ یکی از فرامین اجرایی پیشین رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریم افراد و نهادهای مختلف در جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان یک تحریم مربوط به فعالیت اشاعه‌ای و مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران صادر شده بود. سنای آمریکا در مصوبه جدید خود تداوم اجرای این فرمان را مورد تاکید قرار می‌دهد؛ تاکیدی که به منزله گذراندن یک "قانون" جدید تحریمی در حوزه هسته‌ای و تبدیل فرمان اجرایی به مصوبه قانونی است و آشکارا با بند ۲۶ برجام تناقض دارد. به موجب مصوبه جدید، متوقف شدن برخی تحریم‌های هسته‌ای که قرار بود پیرو اجرای برجام انجام شود، منتفی می‌شود.

تحریم جدید سنا علاوه بر نقض آشکار برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز که برای پشتیبانی از اجرای برجام و تبدیل آن به یک الزام بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود، آشکارا نقض و در برخی موارد به طور کامل از حیّز انتفاع ساقط می‌کند. به عنوان مثال، بند ۳ پیوست B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های موشکی ایران را تا هشت سال و بند ۵ آن، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تا ۵ سال از روز اجرای برجام قید کرده و بعد از آن بنا بود این تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود؛ با این حال مصوبه اخیر سنای آمریکا این تحریم‌ها را ابدی و قطعنامه ۲۲۳۱ را کان‌لم‌یکن می‌کند. به عبارت روشن‌تر، آمریکایی‌ها با تحریم سیدا، نه‌تنها برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل عمل کرده‌اند، بلکه پروژه جدیدی را آغاز کرده‌اند که تسلیحات دفاعی متعارف ایران را هدف قرار داده و آشکارا تضعیف قدرت نظامی ایران را در عین تقویت قدرت خود و همپیمانان منطقه‌ای‌شان، پیگیری می‌کند.

لازم به ذکر است که فرایند تصویب طرح تحریمی جدید به درخواست اتحادیه اروپا و به دلیل احتمال تأثیرگذاری منفی بر شانس کاندیدای خاصی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد اما اکنون با رفع دغدغه غرب نسبت به این مساله، مسیر تصویب نهایی آن هموار گشته است.

به اعتقاد جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، مصوبه جدید سنای آمریکا اعلام ابطال رسمی برجام از طرف آمریکاست. دولت آمریکا از ابتدای اجرای برجام تاکنون شیوه برخورد خود با این توافق را به نوعی سامان‌دهی کرده است که عملاً بهره‌مندی ایران از هرگونه آورده اقتصادی به موجب برجام را «تقریباً هیچ» می‌سازد.

موضع‌گیری مقامات دولت آمریکا و چندین بار تحریم هدفمند ایران پس‌ از برجام و تهدید پشت پرده بانکها و شرکتهای بزرگ و همچنین فضای مملو از تردید و بلاتکلیفی، شرایطی فراهم کرده که عملاً هیچ اتفاق مهمی در زمینه اقتصادی رخ نداده است و هیچ گونه افق روشنی نیز در این باره وجود ندارد. با این همه، آمریکا تاکنون از اعلام رسمی بی‌اعتنایی خود به برجام خودداری و معمولاً تلاش کرده بود اقداماتش را در چارچوب حفظ ظاهری برجام و در عین حال مقابله با ایران در حوزه‌های دیگر و از طریق شیوه‌های دیگر صورت‌بندی کند. اما اکنون سیدا به گونه‌ای طراحی و تدوین شده است که هیچگونه ابهامی برای زیرپاگذاشتن برجام و نیز قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکا به جا نمی‌گذارد.

با اجرای مصوبه مزبور، آنچه از برجام به جای می‌ماند، تنها تعهدات بسیاری است که دولت ایران در همان ابتدای کار و پیش از هرگونه اجرای تعهد طرف مقابل عملیاتی کرد، سانتریفیوژها را برچید، فردو را تعطیل کرد، در قلب رآکتور آب‌سنگین اراک بتن ریخت و...؛ این در حالی است که از همان ابتدا به دولت هشدار داده می‌شد که اجرای تعهدات در ایران باید همگام و متناظر با اجرای تعهدات طرف مقابل باشد تا به شرایط امروزی، که ایران همه تعهدات را عملیاتی کرده باشد و طرف مقابل تمام وظایفش را نقض کند، دچار نشویم.

شیوه پاسخ به نقض آشکار برجام توسط آمریکا از جمله نکات اساسی است که لازم است هیئت نظارت بر اجرای برجام صریحا آن را روشن و اعلام چرا که از نظر حقوقی، این موضوع برای هرگونه تصمیم گیری در آینده فوق العاده مهم خواهد بود.

در عین حال، به موجب بند ۳ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای اجرای برجام، یعنی همان قانونی که دولت به موجب آن مجوز اجرای برجام را از مجلس اخذ کرد، در چنین مواردی که این توافقنامه به صورت روشن توسط طرف مقابل نقض می شود: "دولت ایران باید همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. "

صرف‌نظر از تکلیفی که مصوبه مجلس شورای بر دوش دولت گذاشته و همچنین شروط ۹ گانه رهبر معظم انقلاب،  دولت ایران نیز راسا و رسما به موجب بند ۲۶ برجام اعلام کرده است که "ﺗﺤﻤﯿﻞ ﯾﺎ ﺑﺎزﮔﺮداﻧﺪن ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﭘﯿﻮﺳﺖ دو ﯾﺎ وﺿﻊ ﺗﺤﺮﯾﻤﻬﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﻫﺴﺘﻪ ای را ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﻗﻒ کلی ﯾﺎ ﺟﺰﯾﯽ اﺟﺮای ﺗﻌﻬﺪات ﺧﻮد وﻓﻖ اﯾﻦ ﺑﺮﺟﺎم، تلقی ﺧﻮاﻫﺪ ﻧﻤﻮد" .

بنا بر این تدوین و اجرای یک "برنامه اقدام" برای پاسخ به اقدام سنا، در صورت تصویب در مجلس نمایندگان و امضا توسط رییس جمهور آمریکا، ضروری است، انتشار رسمی و علنی این برنامه اقدام می تواند بر روی محاسبات امریکا تاثیر بگذارد.

بدون تردید مصوبه جدید سنای آمریکا را باید در خوی استکباری امریکا و زیاده خواهی آن جستجو کرد. دولتمردان امریکای از همان ابتدا بر این اعتقاد بودند که برای تضعیف قدرت استراتژیک ایران باید گام به گام حرکت کرد. از این رو، با سیاست های مزورانه ابتدا موضوع هسته ای را با فشارهای تحریمی در دستور کار خود قرار دادند و با تغییر در دستگاه محاسباتی برخی تصمیم گیران و تصمیم سازان داخلی، موفق به تحقق برجام شدند و از رهگذر آن برنامه های هسته ای را توقف ۱۵ ساله دادند. اکنون به زعم خود فشارها بر برنامه موشکی و برنامه های منطقه ای ایران را در دستور کار قرار داده اند تا بار دیگر با همان سیاست، برجام های بعدی را محقق سازند. حسب اطلاع طرح دیگری در دستور کار برخی از نمایندگان کنگره امریکا به بهانه حمایت ایران از جنبش های مقاومت است که پس از قانونی شدن تحریم سیدا فرایند تصویب آن طی خواهد شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اقدامات نرمشی ایران و اتخاذ سیاست های تعاملی انفعالی هرگز نمی تواند مانع فشارهای تحریمی امریکایی ها باشد.

مصوبه سنا می تواند ظرفیتی برای به هوش آمدن برخی دلدادگان و غرب باوران داخلی باشد که امید واهی به وعده های سراب گونه غرب بسته اند. اقدام سنای امریکا اثبات کرد که هشدارهای رهبر معظم انقلاب در پرهیز از خوش بینی و خوش خیالی نسبت به طرح های دشمن چه میزان دقیق و هوشمندانه بوده است و مسئولان جمهوری اسلامی نباید اسیر خوش‌بینی و خام اندیشی نسبت به دشمن غدار شوند. امروز نظام اسلامی برای رشد و بالندگی خود نیازمند مسوولانی شجاع، بلند همت، دارای اعتماد به نفس و متکی به سرمایه و توانمندی های بی بدیل داخلی است تا بتواند با محور قرار دادن اقتصاد مقاومتی در مرحله اقدام و عمل، مقابله با  طرح ها و برنامه های دشمن را عملیاتی نماید و آنها را از دستیابی به اهداف شومشان باز دارد.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

۲۹ خرداد ۱۳۹۶

نظر شما