شناسهٔ خبر: 137551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

العبادی : اگر فرمانروایی تمام دنیا را به ما بدهند،حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم

 حیدر العبادی العبادی اظهار داشت: اگر تمام دنیا را به ما بدهند یا عراق را مجانی بازسازی کنند، ما اجازه نمی‌دهیم که از خاک عراق به ایران تجاوز شود.

به گزارش «نماینده» به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، حیدر العبادی نخست وزیر عراق تأکید کرد که این کشور اجازه نخواهد داد که از خاک آن برای تجاوز علیه هر یک از کشورهای همجوار استفاده شود.

وی در حاشیه دیدارش با شماری از اصحاب رسانه و تحلیلگران سیاسی گفت: پیروزی عراقی‌ها و آزادسازی سرزمین خود دوران جدیدی را به‌روی عراق قدرتمند و باثبات و پیشرفته می‌گشاید.

العبادی افزود: تصمیم‌گیری سیاسی عراق مستقل است و ما منافع ملت خود را بر هر چیز دیگری مقدم می‌شماریم.

وی تصریح کرد: روابط خارجی ما مبتنی بر مقدم شمردن منافع عالی عراق و ملت این کشور و پرهیز از تنش و جبهه‌بندی و جلب دوستان به‌جای افزودن بر دشمنان است.

نخست وزیر عراق خواستار تمرکز روی توسعه و مبارزه با فساد و عدم اجازه به بازگشت تروریسم در مرحله آینده در این کشور شد.

وی تصریح کرد: تصمیم ما درخصوص اجازه ندادن به استفاده از خاک از ما برای تجاوزگری علیه هریک از کشورهای همجوار ثابت است.

العبادی افزود: عراق باید محل پیوند و نه برخورد و خصومت باشد و نمی‌خواهیم که سرزمین ما به عرصه‌ای برای جنگ‌های نیابتی تبدیل شود.

وی گفت: ما کاری بزرگ و گسترده برای بازسازی همه شهرهای عراق و گسترش امنیت در سراسر کشور پیشِ‌رو داریم.

نخست وزیر عراق درباره سفرش به کشورهای همجوار گفت: هدف ما برقراری روابطی خوب با همسایگان است که برپایه کمشکش نبوده بلکه برپایه تفاهم باشد و به‌طور جدی علیه تروریسم همکاری کنیم.

العبادی همچنین درباره سفرش به منطقه گفت که این سفر شامل عربستان، کویت و ایران می‌شود و سه روز به طول خواهد انجامید.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه این سفر از امروز یکشنبه آغاز می‌شود، گفت: این سفر قبلاً برنامه‌ریزی شده و اصلاً ربطی به بحران خلیج فارس ندارد.

العبادی همچنین با بیان اینکه بعد از عید فطر به کشورهای دیگری نیز سفر خواهد کرد، گفت که هدف از سفرش به عربستان توسعه و پیشرفت روابط با این کشور است.

وی با تأکید بر اینکه عربستان خطر داعش را درک می‌کند، گفت: عربستان به‌خاطر وجود تفکر داعش در داخل و حتی در حکومت این کشور، از خطر این گروه تروریستی در امان نیست و عراق آماده است که با توجه به کسب تجربه در زمینه مبارزه با تروریسم، در این امر به عربستان کمک کند و ما امیدواریم که گرایش سعودی‌ها نیز به این سمت باشد.

العبادی با اشاره به اظهارات اخیر ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق افزود: معتقدم که علاوی می‌خواهد با انتقاد از قطر رضایت مصر را جلب کند. اما ما نمی‌خواهیم که این موضع به‌پای عراق نوشته شود.

وی تأکید کرد: برخی از طرف‌های عراقی می‌خواهند که ما از قطر علیه عربستان یا بالعکس حمایت کنیم و این اشتباه است.

نخست‌وزیر عراق گفت: برخی طرف‌ها می‌خواهند عراق را به میدان نبردی بین‌المللی تبدیل کنند. درگیری منطقه به عراق ربطی ندارد و ما در آن دخالت نمی‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که عراق به میدانی برای نبرد بین ایران و آمریکا تبدیل شود.

العبادی اظهار داشت: اگر تمام دنیا را به ما بدهند یا عراق را مجانی بازسازی کنند، ما اجازه نمی‌دهیم که از خاک عراق به ایران تجاوز شود.

نظر شما