شناسهٔ خبر: 137546 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هفته‌نامه نماینده بررسی کرد؛

دولتِ تدبیر و امید یا دولتِ «بایدها»؟

هیئت دولت.jpg «بایدهای» روحانی بی‌پاسخ نماند؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند: رئیس‌جمهور محترم در سخنانشان مواردی را گفتند که «باید بشود» اما مخاطب و مجریِ عمده این موارد، خود ایشان و تیم کاریِ دولت هستند.

هفته نامه «نماینده» / حجت‌الاسلام حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری (۹۶-۹۲) وعده‌های زیادی به مردم داد. برخی از وعده‌های رئیس‌جمهور در ایام تبلیغات انتخاباتی را در ادامه مرور خواهیم کرد.

*اداره کشور «باید» علمی باشد، باید حکمرانی شایسته باشد و از نخبگان استفاده شود، «باید» با شفافیت با مردم حرف زد، «باید» آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی به‌خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسة سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.

*اساس کشور «باید» بر اساس قانون و ادامه آن دارای شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه به وجود آورد.

*اساساً اولین شرط دولت شایسته و کارآمد در کنار شفافیت، پاسخگویی است؛ دولت «باید» ضمن شفافیت در همه امور به مردم پاسخگو باشد.

*اطلاعات مربوط به دولت «باید» به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد که این مسئله بسیار مهمی است؛ مقررات و قوانین «باید» به‌صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد و نباید یکی زودتر از این مسائل آگاه شود و فردی دیگر دیرتر.

رئیس‌جمهور و اعضای کابینه در سال ۹۲ پس از استقرار در قوه مجریه به «بایدها» روی آوردند ازاین‌رو کلیدواژه دولتمردان برای عمل به وعده‌ها فقط به «باید» اختصاص پیدا کرد که در این راستا مواضع برخی از اعضای کابینه قابل‌توجه است.

 اسحاق جهانگیری «معاون اول رئیس‌جمهور» در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید با جدیت هرچه بیشتر با این‌گونه مؤسسات برخورد کند، گفته بود: پرونده مؤسسات غیرمجاز «باید» بسته شود.

او که در انتخابات سال ۹۶ به‌عنوان کاندیدای ضربه‌گیر وارد عرصه شده بود در ایام تبلیغات هنگامی‌که مقابل دوربین گفتگوی ویژه خبری قرار گرفته بود به «بایدهای» دولت دوازدهم اشاره و وعده داده بود: حتماً «باید» موضوع رسیدگی به مناطق محروم و محرومان جامعه جزو اولویت‌ها باشد و همچنان در دستور کار قرار گیرد. ممکن است نیازهایی که امروز طلب می‌کنند با نیازهای ۲۰ سال گذشته متفاوت باشد و ما متناسب با نیازهای امروز «باید» به این مناطق رسیدگی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به مردم گفته بود: پاک‌دستی «باید» جزو مهم‌ترین ویژگی‌های دولت ما باشد.

محمدباقر نوبخت «سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه» نیز ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در نشست هفتگی با اصحاب رسانه ایجاد اشتغال در سال و تولید-اشتغال را به «باید» ربط داد و تأکید کرد: «باید» سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغل ایجاد شود.

علی طیب نیا «وزیر اقتصاد و امور دارایی» سومین عضو کابینه بود که بر «اصلاح ساختار اقتصادی» تأکید می‌کند و می‌گوید: «مشکلات امروز اقتصاد کشور ناشی از ساختارهای اقتصادی از جمله وابستگی به نفت، دولتی بودن اقتصاد و تحریم‌های اقتصادی است و باید اصلاحات ساختاری انجام شود».

علی ربیعی «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی» سال گذشته در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان‌شمالی گفته بود: «باید» برای افزایش قدرت خرید مردم کارهای اساسی انجام شود.

انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه برگزار و با کمک‌های آقای معاون اول، حسن روحانی به‌عنوان منتخب مردم ایران انتخاب و سکان‌دار دولت دوازدهم شد اما باز سریال «بایدهای» دولتمردان از پاستور پخش می‌شد.

این بار حسن روحانی در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گزارشی از عملکرد دولت یازدهم ارائه کرد و در حین سخنانش بارها از لفظ «باید» استفاده کرد و گفت که «باید تولید و اشتغال به سطح بالایی برسد»، «باید فقر مطلق ریشه‌کن شود»، «باید...

«بایدهای» روحانی بی‌پاسخ نماند؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند: رئیس‌جمهور محترم در سخنانشان مواردی را گفتند که «باید بشود» اما مخاطب و مجریِ عمده این موارد، خود ایشان و تیم کاریِ دولت هستند. البته تکبیر حاضران به تذکر رهبر انقلاب نیز پیام خاصی دیگر برای آقای رئیس‌جمهور بود.

تذکر مهم رهبر معظم انقلاب به سخنان رئیس دستگاه اجرا ازآن‌جهت مطرح شد که «بایدهایی» که امروز مُدام توسط روحانی و برخی اعضای کابینه بیان می‌شود وظیفه دولت است و رئیس‌جمهور و تیم او مجری آن‌ها است.

البته اگر عملکرد چهارساله دولت تدبیر و امید رصد شود پی خواهیم برد در دوره اول دولت «روحانی» و به‌خصوص در زمان انتخابات مواضعی که از سوی دولتمردان رسانه‌ای می‌شد به‌صورت جدی پیگیری نمی‌شد و فقط به صحبت‌های خوش آب و رنگ در رسانه‌ها بسنده می‌کردند.

روحانی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم اعلام کرد که برنامه ۱۰۰ روزه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم دارد، اما در نشست خبری گفت: من اصلاً این وعده را نداده بودم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسیده بود «در خصوص حل مشکلات اقتصادی مردم در ۱۰۰ روز چه کردید؟» گفته بود: «من حافظه‌ام کم نیست، من می‌دانم چه گفتم، من گفتم در پایان ۱۰۰ روز اعلام می‌کنم چه‌کار کردم. مگر مشکلات در ۱۰۰ روز حل می‌شود؟ کسی این را می‌گوید که عقل نداشته باشد. مشکلات اقتصادی ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود».

«یک دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود که دروغ است. من کی گفتم مشکلات را صدروزه حل می‌کنم؟ من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم، کارهایی که در صد روز حل کردم، اعلام می‌کنم. کسی که می‌گفت مشکلات را یک‌شبه حل می‌کنم، یکی دیگر بود، نه من.»

وعده روحانی مبنی بر حل مشکلات اقتصادی ظرف ۱۰۰ روز به مناظره انتخابات هم کشیده شد، باز رئیس‌جمهور زیر وعده خود زد اما رقیب او (قالیباف) متن سخنان رئیس‌جمهور را از سایت شخصی رئیس‌جمهور مقابل دوربین نشان داد اما او (روحانی) در واکنش به «اماواگرها» و «بایدها» بسنده کرد.

 امروز که دولت دوازدهم تا دو ماه آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد رئیس‌جمهور و تیم او خود را ملزم به اجرای برخی از اقدامات و برنامه‌ها نمی‌داند ازاین‌رو مسئولان اجرایی آرزوهای خود را در قالب «بایدها» مطرح می‌کنند.

آنچه روشن است و باید توسط مسئولان اجرایی اعمال شود اجرایی شدن «بایدها» است، انتخابات پایان یافت و مردادماه سال جاری منتخب ملت با معرفی و چینش کابینه فعالیت رسمی قوه مجریه را آغاز خواهد کرد بنابراین رئیس‌جمهور باید ظرف ۱۰۰ روز به‌صورت شفاف گزارشی از اقدامات و تحرکات دولت دوازدهم ارائه دهد و دیگر مُهر، محرمانه بر تحرکات زده نشود چرا که دولت روحانی در سال ۹۲ با شعار «شفاف‌سازی» رأی مردم را گرفت اما ۴ سال گذشته بارها مُهر «محرمانه» را به «غیر محرمانه» هایی زد که باید به اطلاع مردم می‌رسید و این شد که «دولت محرمانه» نام گرفت.

«شفافیت و حقوق مردم» دو عبارت کلیدی در شعارهای روحانی برای پیروزی در انتخابات ۹۶-۹۲ بود به همین جهت انتظار می‌رود دولت دوازدهم با مروری بر تحرکات گذشته، دیگر از محرمانه بودن سخن نگوید و تحقق وعده‌ها را نیز به «بایدها» بسنده نکند.

دولتمردان در دولت دوازدهم باید به این نکته اساسی توجه داشته باشند که امروز؛ پایان شعار و سخنرانی و روز عمل به وعده‌ها است و نباید با شعار «شفافیت» محرمانه عمل کنند.

نظر شما